OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
SIRENIA letos v létě ve Vizovicích na festivalu Masters Of Rock představila nejenom novou zpěvačku říkající si Ailyn, kterou naverbovali až ze Španělska (norské pěvkyně se asi staly nedostatkovým zbožím, i bývalí Velandovi kolegové lovili v Itálii), ale i ukázky z nového alba, které vychází letos v lednu. Kromě toho také kapela předvedla, že na živo hraje asi jako české normalizační hvězdy. Ale tak už tahle kapela hraje roky - basu, klávesy, housle a stočlenný sbor mají na disku, a to něco málo odehrají. Od posledního počinu s novým albem příliš dlouho neotáleli a už v létě bylo jasné, že hudební tvář předvedená na „Nine Destinies And A Downfall“ se příliš měnit nebude.
Nicméně SIRENIA se za dobu své existence bezpochyby posunula. Veland vývoj své hudby směřoval tak, aby byla přístupnější a akceptována i jiným okruhem lidí, než pouze těmi, co v SIRENII vidí pokračování původního směru TRISTANIE. Nyní máme na jedné straně velice pěkné melodie, které v sobě skrývají smutnou krásu a podmanivé kouzlo podzimních nálad, hudební postupy, které si kapelník nacvičil v době, kdy chtěl své posluchače rozplakat, ale zároveň chorálový a klávesový patos v refrénových částech. Ne že by současná gothic metalová scéna, respektive ten paskvil, který se z ní nakonec vyvinul, netrpěla stejnou chorobou. Některé kapely se ale celkem dobře oklepaly a vydaly se svým vlastním směrem, jako třeba již zmíněná TRISTANIA. SIRENIA se bohužel již od počátku svého vzniku trápí s nestálostí sestavy, ani na jedné desce nezpívá stejná zpěvačka (což vzhledem k jejich kvalitám není nijak velká tragédie). Ailyn je sice pohledné děvče, pro koncerty s podporou playbacku jako dělaná, ale na studiovém albu zní stejně unyle jako její předchůdkyně. Jedinou stálou osobou v sestavě je bubeník Perez. Nedokážu říci, zda je to tím, že je v Norsku málo hudebníků, nebo má většina z nich problém s osobou Mortena Velanda, ale faktem zůstává, že SIRENIA je pro většinu muzikantů sezónní záležitost a většina hudby na řadová alba si Veland skládá a nahrává sám. V tom tkví asi hlavní problém, veškerou hudební komplexnost řeší kapelník u kláves a na počítači. Kytary jsou nevýrazné a riffy až únavně monotónní, zato cukrové vaty je přehršle. A to se na minulé desce zdálo, že je tento přístup už na ústupu. Byl, ale opět se vrátil. Podobně je to se sborovým zpěvem, který se snad od první desky nezměnil a má stále stejné zabarvení a nijak nereflektuje hlas zpěvačky. Jinými slovy, na albu „The 13th Floor“ je až příliš (řekl bych nejvíce z dosavadní tvorby) vidět, že je to studiové leporelo, složeno postupně ze zcela izolovaných součástek. Nemůžu se zbavit dojmu, že některé součástky jsou recyklovány vícekrát, opakují se stále ty stejné postupy, ta samá gradace před refrény, sbory na pozadí, zvonivé klávesy ve slokách a hradba zvuku, jako když varhaník upadne celým tělem na klapky v refrénech. A přitom ústřední hudební motivy vůbec nejsou špatné, být zkomponovány s větším důrazem na roli kapely, vypadalo by to úplně jinak. Vzpomeneme-li si na poslední album AFTER FOREVER, nebo nedávný počin od FLOWING TEARS, kde odlišný přístup k podobnému tématu úplně zvrátil celkové vyznění. V SIRENII však chybí další osobnost, která by se hudebně podílela na výsledném charakteru hudby. Bohužel, protože, jak jsem už zmínil, ústřední hudební motivy jsou pěkné, jen by to chtělo zahrát živými muzikanty s vlastním, osobitým projevem a třeba i falešně, ale „bolestná hudba plná emocí“ (© Darkmoor) nahraná bezemočním počítačem selhává s každým albem více a více.
Morten Veland si příliš dlouhou pauzu na vymýšlení témat pro novou desku nevybral, a tak není překvapivé, že album aktuální je hodně podobné předchozímu. Bohužel se ale vrátily mohutné sbory a studiové aranže poněkud začínají ztrácet soudnost. A vzhledem k tomu, že jde opět o album plné srdceryvných slaďáků, už to zavání kýčem poněkud více než hodně.
4,5 / 10
Morten Veland
- zpěv, kytara, basa, klávesy
Ailyn
- zpěv
Michael S. Krumins
- kytara
Jonathan A. Perez
- bicí
1. The Path To Decay
2. Lost In Life
3. The Mind Maelstrom
4. The Seventh Summer
5. Beyond Life’s Scenery
6. The Lucid Door
7. Led Astray
8. Winterborn 77
9. Sirens Of The Seven Seas
The Seventh Life Path (2015)
Perils Of The Deep Blue (2013)
The Enigma of Life (2010)
The 13th Floor (2009)
Nine Destinies And A Downfall (2007)
Sirenian Shores (MCD) (2004)
An Elixir For Existence (2004)
At Sixes and Sevens (2002)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 42:38
skupiny ako táto su úplne zbytočné
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.