OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ještě než oficiálně 23. 2. 2009 vyjde novinkové album „Hollow Crown“, pojďme se ohlédnout do doby nedávno minulé, kdy znovu vyšlo jejich druhé řadové album „Ruin“. O ARCHITECTS se velmi často hovoří jako o formaci, jenž by měla zaplnit trhlinu, kterou vytvořil zánik božských SIKTH (se kterými za jejich života poměrně často koncertovali). Už to samo o sobě je určitým příslibem kvality jejich tvorby. Takže: pojďme na to.
„Ruin“ je druhým albem těchto mladých Britů, kteří bruslí na nestálých ledech techničtěji směřovaného a čerstvě působícího metal core. Nedá se jim upřít snaha o rozmáchlé veletoče v tempu skladeb i v motivech, které dodávají písním na variabilitě. Tu doplňují i minoritní melodické zpěvy, často podkreslené brutálnějšími vokály. Vše je ordinováno tak, aby se nasytili jak příznivci math coru, tak i vyznavači odlehčenějšího metal core, takže pokud patříte mezi posluchače žánrově omnivorní, bude vám tato výživná směs pro ouška zajisté chutnat. Časté změny rozpustile narušují koncept skladeb a tím dodávají celku poměrně významný podíl nesourodosti tam, kde je podobný přístup vyžadován. ARCHITECTS dokáží pracovat i s pomalejšími, melodickými a náladovými motivy, které sice dělají jejich tvorbu skousnutelnější pro širší plénum posluchačů, nicméně v podobných plošných pasážích se místy neubráním zívnutí. Zbrklejší poloha kapele sluší mnohem více.
Kolem té se poslední dobou točí poměrně zajímavě velkohubý a nahypovaný mediální kolotoč, a to hlavně v zahraničních tiskových gigantech, zaměřujících se na tvrdší kytarovou scénu. Toto PD lobování ze strany vydavatelství Century Media je sice v ledasčem nafouknuté, neboť agilní Briti svoji tvorbou Ameriku rozhodně neobjevují, ale s jeho základem se ztotožňuji. ARCHITECTS jsou partičkou, která stojí za pozornost.
Kapela pro mě tímto albem uvázla stylově někde na půli cesty, což z „Ruin“ dělá do určité míry nahrávku nemastnou-neslanou, a již teď mohu říci, že z následníka „Hollow Crown“ mám pocit mnohem lepší. „Ruin“ pro mé uši nabízí nezanedbatelné množství záživné vaty, která nemá jasno v tom, zdali se tvářit jako agresivní, energický a dynamicky extrémní technický dravec, nebo se spíše bez křečí otevřít širší posluchačské obci a dodat více hitových ambicí, melodických kytar a zpěvných fragmentů. Díky tomuto nejistému postoji nepůsobí celek zcela přesvědčivě, do borců ze SIKTH zkrátka ARCHITECTS ještě něco málo chybí. To ovšem nic nemění na tom, že fošna zvaná „Ruin“ je silně nadprůměrným albem v žánru. Bodovou rezervu si však vytvořím. Tito chlapci mají totiž na víc, to už teď vím.
Silně nadprůměrný metal core techničtějšího rázu z ostrovního království. Že by SIKTH našli pokračovatele?
7,5 / 10
Sam Carter
- vokál
Tom Searle
- kytara
Tim Hillier-Brook
- kytara
Ali Dean
- basa
Dan Searle
- bicí
1. Buried At Sea
2. Hunt Them Down
3. You'll Find Safety
4. Always
5. Sail This Ship Alone
6. Heartless
7. North Lane
8. I Can't See The Light
9. Low
10. Running From The Sun
11. Save Me
12. Broken Clocks (Re-Release)
The Here And Now (2011)
Hollow Crown (2009)
Ruin (Re-Release) (2008)
Ruin (2007)
Nightmares (2006)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Century Media Records
Stopáž: 39:18
Produkce: John Mitchell, Ben Humphreys and Architects
Studio: Outhouse Studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.