OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už dlouhou dobu je mi velmi sympatická ediční politika amerického vydavatelství Relapse records. Vždy dokázali držet prst na tepu doby a svým působením taktéž napomáhali formovat a usměrňovat vývoj scény. Vše navíc činili a činí bez prvního plánu participovat na momentálních trendech, díky čemuž jejich katalog obsahuje mnoho zajímavých a kvalitních nahrávek, které sice plně korespondují s aktuálním vývojem (povětšinou) metalové hudby, ale jsou prosty vykalkulovaného trendařství. Typickým příkladem jsou kalifornští 16. Co na tom, že sludge je v současnosti in, když oni se mu věnují už dlouhých 18 let? Staří pardálové jsou po šesti letech zpět, aby dokázali, že jejich nepředstíranou nasranost byste jim rozhodně měli věřit!
Tuhý a už i pěkně prorostlý kořínek těmto chlapíkům rozhodně nelze upřít. Pomineme-li již uvedenou dobu existence, tak to podstatné o jejich zarputilosti prozradí především hudba, se kterou se momentálně prezentují. Že tenhle kvartet nehodlá chodit kolem horké kaše dává najevo hned v úvodní „Throw In The Towel“, která je vším možným, jen rozhodně ne hozeným ručníkem. Nenápadný rozjezd za zvuku rytmičáku během chvíle střídá agresivní kytarový vpád a ukřičený vokál Crise Jerueho, který svojí charakteristickou barvou takříkajíc dělá celou nahrávku. Po chvilce je jasné, že není potřeba pátrat po informacích o minulosti kapely, neboť vše podstatné na sebe prozradí hned na ploše první skladby. Kytarové riffy, kompozice a celkový feeling jasně demonstrují fakt, že 16 datují svůj původ do doby, kdy především v zámoří začínaly první námluvy hardcore s metalem. V jejich hudbě jakoby ožívaly mnohá legendární anebo naopak už téměř zapomenutá jména oddávající se jedné a stále životaschopné větvi hudebního extrému. Větvi, kde hrají prim obhrouble a neúprosně riffující podlazené kytary a nefalšovaný cit pro (pravda značně přitvrzený) rock´n´rollový náboj. Těmito prostředky 16 tedy rozhodně nešetří. Energie, s jakou se i po těch letech vrhají na další zteč, je obdivuhodná.
Samozřejmě, že nestačí být jen nasraný a po šesti letech nadržený na další nezřízené kytarové hoblování. Chce to té své neposednosti taktéž vtisknout určitý řád, myšlenku a směr. A tohle je druhá část úspěchu kalifornských. Jejich muzika má spád, hlavu i patu a hlavně schopnost vtáhnout do děje a přinutit posluchače přijmout pravidla hry. Jestli u vás v tomto směru nezaboduje alespoň třetí skladba v pořadí „Me And My Shadow“, jejíž bublající riffová sopka exploduje ve skvělém refrénu plného koncentrované zloby, tak se o další poslech „Bridges To Burn“ ani nemusíte pokoušet. Vehemence, s jakou se dere pod kůži, však není na albu ojedinělá. Jednotlivé skladby mají kromě již vzpomenutých společných jmenovatelů ještě navíc pečeť práce zkušených matadorů, kteří si k agresivnímu vyznění nemusí pomáhat nekontrolovatelnými výbuchy emocí, jak to činí například mladší kapely. S léty nabitým nadhledem v zádech své skladby opatřují neprvoplánovitou brutalitou, která číhá v zákrytu zdánlivě přívětivých stoner rockových riffů, ale kterou lze vycítit z každého tónu. Přesto tato kolekce dvanácti (dá se stále říci že) písní není, pomineme-li její těžkotonážní a extrémní charakter, žádným špatně stravitelným soustem, kterým by se případný zájemce musel pracně prokousávat. Pravda, určitou pozornost si vyžaduje, ale její účinek se zpravidla projeví poměrně rychle. Ať už pozitivní anebo negativní. Do které skupiny se řadím já snad už není nutné dodávat.
Dvanáctka hutných a valivých manifestů. Výborný hc/sludge ze staré školy.
8 / 10
Cris Jerue
- vokály
Tony Baumeister
- basa
Bobby Ferry
- kytara, vokály
Jason Corley
- bicí
1. Throw In The Towel
2. Skin And Bones
3. Me And My Shadow
4. Man, Interrupted
5. Flake
6. You Let Me Down (Again)
7. Monday, Bloody Monday
8. Permanent Good One
9. So Broken Down
10. Thorn In Your Side
11. What Went Wrong?
12. Missed The Boat
Bridges To Burn (2009)
Zoloft Smile (2003)
16/Today Is The Day (split) (2001)
16/Grief (split) (1998)
Blaze of Incompetence (1997)
Drop Out (1996)
16/Grief (split) (1994)
Curves That Kick (1993)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 46:39
Produkce: 16 & Jeff Forrest
Studio: Doubletime Studios, San Diego (USA)
S mojím vzácnym kolegom môžem v tomto prípade súhlasiť hneď v dvoch rovinách. Tou prvou je obdiv k agilnému vydavateľstvu Relapse Records. Pri sledovaní jeho činnosti je jasné, že musia mať naozaj kvalitných vyhľadávačov talentov a tiež katalógových dramaturgov.
Čím vlastne plynule prechádzam k druhej rovine absolútneho súhlasu s naším šéfredaktorom - album od pánov, ktorí si trochu nešťastne hovoria 16, sa naozaj podaril. Ak sa prejete tých dokonalých sladkostí, ktoré v týchto dňoch podávajú neprekonateľní MASTODON a dostanete znovu chuť na poriadny krvavý stejk, na albume "Bridges To Burn" s prehľadom ukoja vaše chúťky. Skvelá kuchyňa U zelenej rohatej príšery! Americké močiare sú podľa všetkého bezodné.
Ne
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.