THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Druhý aprílový večer v košickom Jumbo centre prebehol pod znamením severského melodického deathmetalu, konkrétnejšie, v skoro plnej sále fanúšikov, očakávajúcich historicky prvý koncert Švédov IN FLAMES na Slovensku. Aj napriek tomu, že neboli celkom jasné údaje o začiatku akcie (na plagátoch 18:00 a na lístkoch 19:00), už dávno pred osemnástou sa v centre Košíc černelo a pred budovou Jumbo centra sa zbiehali davy, aké som neočakával ani v najpozitívnejších predstavách.
Začínalo sa presne o dvadsiatej hodine a ako prví sa prestavili Maďari SUPERBUTT, ktorých účasť na koncerte bola jasná len niekoľko dní pred konaním akcie. SUPERBUTT sú na Slovensku doslova neznámym pojmom, hoci práve v Košiciach už pred pár rokmi hrali spolu so SADIST a SCEPTIC a v Maďarsku patria doslova do prvej ligy. Prejdem ale radšej k samotnému dianiu. Maďari oproti minulosti, teda ak si dobre pamätám, poriadne pritvrdili a namiesto uhladenejšieho, nu-metalom šmrcnutého hardcore-metal-rocku, sa dnes venujú síce stále moderne znejúcej, no predsa tvrdšiej podobe týchto štýlov. Ich energickú, extrémnu a na vysokej muzikantskej úrovni zahratú show kvitovalo publikum naozaj vrelo a vriaci kotol si kapela za svoj výkon zaslúžila. SUPERBUTT odohrali živelné predstavenie, počas ktorého síce nepredviedli nič mimoriadne, no určite milo prekvapili a snáď si aj urobili dobré meno. Pevne verím, že koncert týchto metalových „extrémistov“ na Slovensku nevyvolá jednanie bezpečnostnej rady vlády a besný štekot žilinského tankistu. Jediným problémom ich show bol nie práve podarený zvuk, ktorý je žiaľ ale pravidlom v tomto svätostánku komunistickej architektúry.
Po nie veľmi dlhej prestávke vyšli na pódium samotní IN FLAMES, no hneď na začiatok nepríjemne prekvapili absenciou avizovaného gitaristu Niclasa Engelina (ENGEL), ktorý mal dočasne nahradiť Jespera Strömblada, momentálne sa liečiaceho z alkoholizmu. Neprítomnosť druhej gitary značne ochudobnila celý set IN FLAMES a v kombinácii s nie najlepším zvukom a mdlým výkonom dredatého speváka (zahuhňaný rev namiesto spevu) spôsobili, že mám z ich vystúpenia zmiešané pocity. U skupiny bolo vidno obrovské nasadenie a medzi fanúšikmi, aj napriek vyššie spomínaným negatívam, radosť z možnosti vidieť a počuť obľúbenú kapelu. Za odmenu publikum vytvorilo výbornú atmosféru, ktorá sčasti vynahradzovala nedostatky. Ak si zašpekulujem, práve atmosféra mohla byť ešte lepšia, keby Švédi v ten večer siahali viac po starších a osvedčenejších songoch. Priznávam, že som tvorbu IN FLAMES prestal sledovať už pred rokmi, pričom novšie skladby ma ani naživo nezaujali. Mám veriť, že sa tak stalo len následkom horšieho zvuku a chýbajúcej šesťstrunovky? Žiaľ, ani staršie veci (napr. „Colony“), hoci mnohým pri nich poskočilo metalové srdiečko, nedokázali presvedčiť o tom, že IN FLAMES urobili rozhodnutím ťahať turné bez aspoň zastupujúceho gitaristu dobre.
Čo povedať záverom? Koncert určite viac dal tým návštevníkom, ktorí sa lepšie vyznajú v diskografii IN FLAMES, pretože zväčša bolo potrebné viac hádať ako počúvať. Škoda...
Playlist IN FLAMES: Pinball Map, Delight And Angers, Drifter, Colony, The Hive, Cloud, Connected, Alias, Move Through Me, Only For The Weak, Touch Of Red, Disconnected, Come Clarity, The Quiet Place, Egonomic, Trigger, Take This Life, My Sweet Shadow.
Fotografie: Ivin
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.