OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
MINDWORK nelení a sotva nám první snítka prachu začala dosedávat na drážky demo kotoučku „Inside The Consciousness“, spěchají ihned na pomoc s plnohodnotným debutovým zářezem. Ten vychází pod hlavičkou zavedených Shindy Productions a kdyby nic jiného, dokládá tím fakt, že rozruch vyvolaný čtyřskladbovým promem měl i své plusové vyvrcholení a pro kapelu šťastný konec. I když mluvit o konci v souvislosti s touhle čtyřhlavou partou by bylo hodně ukvapené. Tedy mluvme spíše o začátku věcí příštích, kterých je „Into The Swirl“ (a rád to hned zkraje přiznávám) velice důstojným startem.
Jestliže zvukové balení demáče nebylo právě dokonalé, pak CD už podobné úvahy vůbec nepřipouští. Hned v titulním intru se na vás vysype technická (death) metalová smršť v naprosto odpovídající kvalitě. Studio Šopa byla dobrou volbou a marně pátrám, kdy jsem odtamtud slyšel takhle přesvědčivý zvuk bubnů. Inu, ne nadarmo se říká, že stejně důležité jako na co se hraje, je i kdo hraje. Kytary jsou výš, žádné hloubkové masáže, ovšem i to ke stylu plnému kytarových výjezdů a vyhrávek patří. Co se tedy zvukové výbavy týče, dostavil se obrovský skok vzhůru.
Kostru necelé čtyřicetiminutovky pochopitelně tvoří ta již zmiňovaná čtyřka demo-uchazeček, mohli bychom je pominout odkazem, ovšem nebylo by to spravedlivé. Nový zvuk totiž udělal své a aby snad toho nebylo málo, zaslechneme občas i zpestřující klávesy hostujícího Vítězslava Šediny. Myslím, že i velcí milci původních verzí mi dají za pravdu, že každé ze čtveřice novější kabátek sluší a všechny díky němu rozkvetly do plnější krásy. Svoji zásluhu na tom ale jistě má i změněný hlasový projev Martina Schustera. Pokud ten byl minule druhým často zmiňovaným slabším článkem nahrávky, pak při poslechu aktuální kolekce musí posluchače nutně trknout značný posun. A to nejen snahou o živější „skřehot“, ale i celkovou pestřejší paletou hrdelního výraziva. A přestože jeho hlas zůstává „sušší“ variantou typických skřehotálků, v aktuální podobě už rozhodně nevzbuzuje žádné pochybnosti a možná právě díky tomuto „škrábání“ je i méně zaměnitelný se spoustou podobných. Novinkou se začíná, další se střídají s již známými kousky, všechny však mají společnou náladu, technické žonglování kytar i prudké zlomy z vyklidněných akustických pasáží do ostřejších náklepů. Na vysoké úrovni se drží hráčská forma i snaha o co největší pestrost v rámci stylových ekvilibristik. A poslouchá se to navíc náramně.
Ze všeho výše vyřčeného by se zdálo, že MINDWORK není co vytknout. A skutečně, podíváme-li se na věc očima (respektive vylechneme ušima) fanouška žánru, pak „Into The Swirl“ zřejmě bude v domácích luzích a hájích hodně skloňovanou nahrávkou. Jenže stále nám tu jedno velké ALE zůstává. Skupina totiž po většinu času operuje především na cizím písečku, bábovičky sice zvládá na jedničku s hvězdičkou, ovšem zdaleka ne všechny obrysy a tvary nesou znamení vlastních hlav, rukou a nohou, mnohdy natrefíme jen na prefabrikované formy zvučnějších kolegů. Takže jediná moje výtka a přání do budoucna musí nutně směřovat k větší osobitosti. Když si ale vezmu, jaký pokrok vpřed se dostavil od půl roku starého dema, nepominu nespornou šikovnost muzikantů, navíc přicházejících na trh se svou koží poprvé, nemám o budoucnost pražských progových smrťáků žádné pochybnosti. Skvělá práce a jak říká kolega proger Louža: „todle je hevymetal!“
MINDWORK na nic nečekají a kují železo, dokud je žhavé. A je to tak dobře...
7,5 / 10
Martin Schuster
- zpěv, kytara
David Vaněk
- kytara
Adam Palma
- basa
Filip Kittnar
- bicí
host:
Vítězslav Šedina
- klávesy
1. Into The Swirl
2. Unrecognised Entity
3. Inner Consciousness
4. Essence Of Existence
5. Freedom Of Mentality
6. Wretchlessness
7. Parasite
8. Twisted Priorities
9. On The Path To Oblivion
Vydáno: 2009
Vydavatel: Shindy Productions
Stopáž: 36:16
Produkce: Stanislav Valášek
Studio: Šopa
Počínání MINDWORK se rozhodně vyplatí sledovat. Nadějná formace věru příliš nelení. Aby také ano, když její současná skladatelská forma a zápal jsou očividně na velmi slušné úrovni. Devítka skladeb potěší zejména příznivce techničtější metalové muziky s nádechem progresivního cítění. Oproti nedávné demonahrávce se navíc zlepšilo téměř vše, včetně trošku problematických vokálů, takže nyní má snaha kapely i odpovídající produkční provedení. Nahrávce navíc nechybí ani příjemné melodické linky, přesvědčivá kytarová sóla, solidní atmosféra i spád. Jak je již však uvedeno i v recenzi, příště to bude chtít přidat ještě více vlastní osobitosti a na výsledném bodování nebude nutno šetřit.
Ono je to výborné už teď!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.