OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Battle For The Sun“ je každopádně velmi ostře sledované album. Zejména kvůli očekávané změně hudebního vyjádření, jakož i změně na bubenické židli, kde před rokem vystřídal Stevea Hewitta potetovaný nováček Steve Forrest. Udržení dobrých pozic z minulosti tak mezinárodní tříčlenná formace považuje za minimální výsledek své letošní snahy. Oba dlouholetí členové skupiny sami před časem avizovali částečný odklon od temnějších náladových skladeb, jaké se objevily na předchozím velmi zdařilém albu „Meds“, a s tím související příklon k pozitivně naladěným songům, jež dokáží ovládnout stadióny a zároveň svou bezprostředností oslovit i větší posluchačskou obec. Musím říct, že PLACEBO svému slovu dostáli, a vypustili kolekci, která nastavenou laťku nesnižuje ani o kousek, a která má velké ambice. Zároveň však jedním dechem dodávám, že ačkoliv album „Battle For The Sun“ nabídne několik novinek (již zmíněné prosvětlení a řada stadiónových hymen), tyto nejsou v kontextu dosavadní tvorby PLACEBO nikterak nápadné, naopak, plně korespondují s jejich minulostí. Briana Molka a spol. tedy v nových písních zaručeně poznáte.
První polovina nosiče je tou světlejší a je charakterizována stadiónovými hymnami, které budou zabírat na početnou audienci zábavy chtivých návštěvníků letošního festivalového klání. Vždyť takový refrén k „Ashtray Heart“ si musím prozpěvovat od chvíle, kdy jsem jej slyšel poprvé. Samotná skladba dokazuje, že v jednoduchosti je opravdu největší síla. Titulní „Battle For The Sun“ se rozjíždí sporadicky, takže s každým dalším slovem opatrně frázujícího Briana Molka netrpělivě očekáváte zásadní zahřátí. To přichází záhy, v podobě zvýšeného tempa a nabalování nových partů do zajeté linie songu. Vše vygraduje v záři rozmáchlého refrénu. Tahle věc byla zřejmě záměrně zvolena za titulní, protože jde bezesporu o nejvíce monumentální skladbu na celém nosiči. Svou strukturou se jí mohou přiblížit dva emotivní songy „Devil In The Details“ a „Happy You´re Gone“ s bohatými smyčcovými aranžemi, které podporují jejich velkolepost a postupnou gradaci. Pilotní singl „For What It´s Worth“ patří znovu k těm písním, kde se jede start - cíl a na doraz, aby se v publiku nepřetržité tři minuty skandovalo. V každém případě jasný obrovský hit. Parádní jízdy po vzoru „Bitter End“ nebo „Every You Every Me“ zde představují songy „The Never Ending Why“ a „Breathe Underwater“, které už teď řadím k největší klasice od PLACEBO, ostatně stejně jako smutnou „Come Undone“, která dá vzpomenout na temnotu „Broken Promise“ z předešlého alba. Zajímavostí je hlavně kolovrátek „Julien“, se všemi jeho klávesovými aranžemi a zajímavými ozdůbkami, výborným refrénem a dalšími nadýmadly, jako je třeba parodický taneční úvod.
Netřeba dodávat, že PLACEBO se znovu podepsali pod vynikající, soudržné album bez slabých míst, které bude patřit k tomu nejlepšímu, co se letos v rockové hudbě urodí. Netvrdím, že jde o vůbec nejlepší nahrávku, jakou kdy nahráli, ale jde bezesporu o desku, disponující většími možnostmi pro úspěch, než kterékoliv z jejich předešlých děl. A ta byla sakra podařená a úspěšná. PLACEBO jsou zkrátka momentálně v situaci, kdy už se dávno vypracovali mezi špičku, na které mimoto nebyli nikdy ohroženi žádným svým zbytečným přešlapem ani zakolísáním (všechna alba v této dekádě byla skvělá), a kdy jsou nepřetržitě v centru dění již třináct let. Navíc „Battle For The Sun“ obsahuje mnoho výborných skladeb s neoddiskutovatelným hitovým potenciálem a efektem postupného růstu, což jsem poznal až po několika ochutnáních. A přiznám se, z prvního ani druhého poslechu nových PLACEBO jsem zpočátku nadšen příliš nebyl. Jenže hned poté, co jsem si zvykl na nový a mainstreamu otevřenější směr, se cosi zlomilo a album pro mne doslova vykvetlo do nečekané nádhery. Výborná pozitivní deska s ambicemi na post v rockové hudbě absolutně nejvyšší.
Parádní mainstreamové album a jeden z adeptů na nejlepší rockovou nahrávku roku 2009. Otevřenější, přesto typické dílo od PLACEBO, plné stadiónových hymen i teskných a emotivních písní. Brian Molko není k zastavení. Šesté album PLACEBO a pátá bomba v řadě, to mnoho kapel nenabídne.
9 / 10
Brian Molko
- zpěv, kytara
Stefan Olsdal
- baskytara
Steve Forrest
- bicí, perkuse
1. Kitty Litter
2. Ashtray Heart
3. Battle For The Sun
4. For What It´s Worth
5. Devil In The Details
6. Bright Lights
7. Speak In Tongues
8. The Never Ending Why
9. Julien
10. Happy You´re Gone
11. Breathe Underwater
12. Come Undone
13. Kings Of Medicine
Loud Like Love (2013)
Battle For The Sun (2009)
Meds (2006)
Once More With Feeling (singles) (2004)
Sleeping With Ghosts (2003)
Black Market Music (2000)
Without You I´m Nothing (1998)
Placebo (1996)
Vydáno: 2009
Vydavatel: PIAS/Vagrant Records
Stopáž: 52:15
Produkce: David Bottrill
Docela pohoda
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.