OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Téměř přesně po třech letech od vydání milníku „Hrimthursum“ se nám znova připomíná jedno z vůbec nejdůležitějších jmen severské black/death metalové komunity. Stockholmští vytrvalci NECROPHOBIC letos úspěšně završili již druhou dekádu své existence a tu třetí hned načali tím nejlepším možným způsobem, totiž emisí nového řadového alba. „Death To All“... jen těžko byste hledali tradičnější a snad i výstižnější název pro desku kapely, jejíž inspirační kořeny sahají hluboko do minulosti a čerpají z prvotního odkazu SLAYER, BATHORY nebo VENOM. Zavilí Švédové jednoduše nikdy nebudou jiní, před dvaceti lety sveřepě vsadili na špinavou a neotesanou black/death metalovou kartu a budou na ní sázet až do skonání věků, až do svého posledního dne.
Sestava NECROPHOBIC se nám rozrostla o dalšího člena, konkrétně pak baskytaristu Alexe Friberga (při dřívějších live akcích však tento post okupoval Erik Danielsson ze spřátelených WATAIN). Frontman Tobias Sidegård se tedy nadobro vzdal veškerých povinností spojených s obsluhou čtyř tlustých strun a může se plně koncentrovat pouze a jen na své hlasivky. Pro úplnost dodejme, že oba dva zmínění spolu ještě působí v obskurním projektu TRIDENT, jehož zakladatelem není nikdo jiný než Johan Norman, rytmický kytarista SOULREAPER a bývalý člen legendárních DISSECTION. Jinou novinkou je, že seveřané poprvé nahrávali na vlastní pěst ve svém domácím studiu, pouze k mixu přizvali asistenta v podobě Fredrika Folkareho z UNLEASHED.
Jestliže minulá deska „Hrimthursum“ posunula NECROPHOBIC od přímočarosti směrem k epičnosti a větší kompoziční rozmáchlosti, „Death To All“ sleduje spíše opačný trend. Ovšem i přesto, že kvintet notně přidal na rychlosti i důrazu, nemůžeme hovořit o kompletním návratu někam do dob „The Third Antichrist“ nebo „Bloodhymns“. Četné atmosférické vsuvky a rozvážné melodické pasáže, které stockholmští s velkým úspěchem implementovali zejména do své páté řadovky, zůstaly zachovány, leč tentokráte v menším měřítku. Hlavní skladatel, sólový kytarista Sebastian Ramstedt (má na svědomí cca 70% materiálu), vytahuje zásadní trumfová esa hlavně v úvodu desky, na jejím konci však jeho tvůrčí potenciál tak trochu ztrácí na síle. Nejlépe je při druhé položce „Revelation 666“ vybavené jak representativním ústředním „catchy“ riffem, tak zřetelným odkazem na tvorbu Nödtveidtovců, jako vystřiženým z black/death metalové bible jménem „Storm Of The Light´s Bane“ (slyš pasáž 2:58 - 3:11). Poslední dvě minuty skladby se nesou na uklidňující melodické vlně, přesně dle schématu, který na minulé desce nabídla košatá „The Crossing“ (podle stejného vzorce je střižená i závěrečná titulní skladba). Jenže jakmile se začneme zakusovat do stopáže druhé poloviny kolekce (tedy od „Temple Of Damnation“ počínaje), přísun Ramstedtových nápadů začíná mírně slábnout a opravdu výrazných příspěvků typu „Cult Of Blood“, „Eternal Winter“ nebo „Blinded By Light, Enlightened By Darkness“ se již bohužel nedočkáme. Nicméně i to na udržení pozornosti stačí více než bohatě, svižná „The Tower“ potěší feelingem žánrově příbuzných NAGLFAR, následující „Wings Of Death“ zase dusivou atmosférou a nejednou podařenou melodickou exhibicí z dílny pana vrchního skladatele.
I přes to, že tvůrčí vrchol „Hrimthursum“ zůstal nepokořen, NECROPHOBIC bez větších problémů udrželi svoji výsadní pozici na trůně současné skandinávské black/death metalové scény. Jistě, v předsálí již netrpělivě přešlapují NAGLFAR nebo THE LEGION, leč pozice pěti maximálně konzervativních švédských pánů v letech se zatím zdá býti neotřesitelná. „Death To All“ je nahrávka, která je zábavná i přesto (nebo spíše právě proto), že již v den vydání se na jejím povrchu objevila tučná vrstva prastarého lišejníku. Lišejníku, který začal obrůstat stěny stockholmského studia Sunlight před více než dvaceti roky...
Representativní oslava pravého švédského black/death metalu.
8 / 10
Tobias Sidegård
- zpěv
Sebastian Ramstedt
- kytara
Johan Bergebäck
- kytara
Alex Friberg
- baskytara
Joakim Sterner
- bicí
1. Celebration Of The Goat
2. Revelation 666
[video]
3. La Santisima Muerte
4. For Those Who Stayed Satanic
5. Temple Of Damnation
6. The Tower
7. Wings Of Death
8. Death To All
In The Twilight Grey (2024)
Grace Of The Past (single) (2024)
As Stars Collide (single) (2024)
Stormcrow (single) (2023)
Live in Chicago (live) (2023)
Tsar Bomba (single) (2021)
Dawn Of The Damned (2020)
Devil's Spawn Attack (single) (2020)
The Infernal Depths Of Eternity (single) (2020)
Mirror Black (single) (2020)
Satanic Prophecies (boxed set) (2018)
Mark Of The Necrogram (2018)
Pesta (EP) (2017)
Womb Of Lilithu (2013)
Death To All (2009)
Satanic Blasphemies (compilation) (2009)
Hrimthursum (2006)
Tour EP 2003 (compilation) (2003)
Bloodhymns (2002)
The Third Antichrist (1999)
Darkside (1997)
Spawned By Evil (EP) (1996)
Bloodfreezing (demo) (1994)
The Nocturnal Silence (1993)
The Call (EP) (1993)
Unholy Prophecies (demo) (1991)
Slow Asphyxiation (demo) (1990)
Realm Of Terror (demo) (1989)
Datum vydání: Pátek, 29. května 2009
Vydavatel: Regain Records
Stopáž: 44:45
Produkce: NECROPHOBIC
Studio: home studio
Mix: Fredrik Folkare (UNLEASHED)
Kontakt: Joakim Sterner, Körsbärsvägen 12, 114 23 Stockholm, Sweden
jednoznačně nejlepší metalová nahrávka, řekněme toho tradičního ražení, roku 2009
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.