OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Američané DARKEST HOUR jsou v dvouletých cyklech mezi jednotlivými studiovými alby důslední. Chtělo by se říct, že ten čas strašně letí. Není to tak dávno, co jsme v létě roku 2007 třídili dojmy na následovníka výtečného „Undoing Ruin“ z roku 2005, který nesl název „Deliver Us“. V porovnání s neodolatelně hitovým předchůdcem bylo album zpočátku možná menším zklamáním, ale svoje kvality však nakonec přeci jen naplno odhalilo.
Nejinak tomu nepochybně bude i u novinky „The Eternal Return“. Jedinou podstatnou změnou je výměna na postu jedné z kytar, kde Krise Norrise střídá novic Mike Carrigan, ale to je asi tak všechno, co se za ty dva roky ve směřování DARKEST HOUR událo. Tedy, abych nebyl špatně chápán, skupina se zcela zřejmě snaží o zdokonalování svého na hardcore a švédské metalové melodice postaveného stylu, ale kdybyste si ihned po sobě pustili dva roky starou nahrávku a letošní počin, tak předěl mezi nimi nejspíše ani nepoznáte. V současnosti toto ještě není nutné brát jako výtku; potenciál ždímat ze svého typického rukopisu pro přípravu další (minimálně) nadprůměrné nahrávky je u DARKEST HOUR cítit ještě stále dostatečně veliký, ale je jasné, že pokračovat v této zavedené praxi už asi příliš dlouho nepůjde.
Zanechme však alespoň protentokrát zbytečně hnidopišské skepse. Ne tedy, že by se na základě předchozího odstavce nedalo na recenzovaném díle najít několik mušek, ale stále není tak zle, aby sa na povrch nedostaly především pozitiva. A těch má nové album amerických stále více než dost. Důraz na silné refrény zůstal zachován a při poslechu například takového z „Blessed Infection“, který ještě „podepírá“ skvělá melodická kytarová linka, si řeknete, že DARKEST HOUR prostě pořád umí. Na sbírce možná nejlepší skladba svojí dokonalou kombinací ostrých kytarových výpadů a líbivých heavy melodií stoprocentně splňuje nároky na ideální koncertní hit. Nezaměnitelným poznávacím znamením kapely však disponují i ostatní zdařilé kousky. Další koncertní stálicí by se mohla stát „The Tides“ s mohutným nápěvem v refrénu, kterou v polovině ještě vyšperkuje příjemné kytarové sólo (což koneckonců platí i pro „Blessed Infection“). A propos kytarová sóla. Ty jakoby s každou další deskou DARKEST HOUR postupně získávaly více prostoru a tvorbu této pětice posouvaly čím dál více do epicentra tvrdšího melodického metalu.
Dalo by se říci, že přirozený a logický vývoj pokračuje. Po dvouch letech tady máme další (stále) výrazně nadprůměrné metalové album plné ostrých skladeb, z nichž některé pálí přímo do černého a album, které ukazuje většině žánrové konkurence svá záda. Z mého pohledu však především předchozí dvě nahrávky přinesly kvalitnějši materiál a zřejmé je, že takhle už nepůjde pokračovat donekonečna. DARKEST HOUR jsou však už pevně zakotveni ve svém stylu a pokud budou i v budoucnu tvořit alespoň tak kvalitní desky, jakou je „The Eternal Return“, tak s největší pravděpodobností příliš mnoho dalších důvodů ke kritice nevznikne.
DARKEST HOUR rozvíjejí svůj styl, ve kterém umě kombinují hardcore základy se skandinávskou metalovou melodikou, ale tam někde za nejbližším kopcem je už cítit první náznak stagnace.
7,5 / 10
Mike Schleibaum
- kytara
Michael LoneStar Carrigan
- kytara
Paul Burnette
- basa
John Henry
- vokály
Ryan Parrish
- bicí
Perpetual Terminal (2024)
Godless Prophets & the Migrant Flora (2017)
Darkest Hour (2014)
The Human Romance (2011)
The Eternal Return (2009)
Deliver Us (2007)
Undoing Ruin (2005)
Party Scars And Prison Bars: A Thrashography (DVD) (2005)
Hidden Hands Of A Sadist Nation (2003)
So Sedated, So Secure (2001)
Where Heroes Go To Die (split EP with Dawncore) (2001)
The Mark Of The Judas (2000)
Darkest Hour / Groundzero - split 7'' (1999)
The Prophecy Fulfilled (1999)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Victory Records
Stopáž: 34:56
Produkce: Brian McTernan
Studio: Salad Days Studio
Kompaktní hutný materiál, který sice postrádá hity na první poslech, ale o to větší má sílu uvnitř.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.