OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak, a je to tu. Okolo deviateho albumu niekdajších grungeových hviezd sa toho popísalo (na pomery kapely roky zámerne sa vyhýbajúcej výraznejšiemu záujmu médií) neobvykle veľa a očakávania, výdatne živené niektorými médiami hlásajúcimi najlepší album od čias „Vitalogy“, boli nemalé. Odhliadnuc od revivalu, ktorý tohto roku spáchali ALICE IN CHAINS, ťažia PEARL JAM dodnes z pozície jediného žijúceho pozostalého seattleskej scény, kultového statusu získaného prvými troma albumami (akokoľvek zaujímavé albumy nasledovali potom) a povesti vynikajúcej koncertnej kapely.
Kým posledné albumy prinášali postupné mäknutie a čoraz komornejšie polohy, z „Backspacer“ cítiť pre PEARL JAM netypické pozitívne vyznenie a energiu, čoho najlepším dôkazom je úvod albumu a hneď prvé štyri rýchle kúsky, vrátane singlu „The Fixer“. Jednoduchá, ale účinná stavba, rýchle striedanie sloh a refrénov na ploche tesne pod tri minúty strháva okamžite. Spomalenie prichádza až s akustickou „Just Breathe“, ktorá akoby na novinku zablúdila z Vedderovej sólovky „Into The Wild“. „Among The Waves“ tematicky i hudobne pripomenie Amentov projekt THREE FISH a dostaví sa pocit určitej predvídateľnosti, ktorý s postupným plynutím skladieb nepríjemne naberá na intenzite. Nič na tom nezmení melancholický závan v solídnej rockovej klasike „Force Of Nature“ zo záveru albumu či „Unthought Known“, bez preháňania jednej z najkrajších skladieb PEARL JAM za posledné roky. Navyše ak hneď nasleduje kratučká bezstarostná gitarovka „Supersonic“, evokujúca odrhovačky z dielne STATUS QUO. Albumy PEARL JAM sa málokedy obmedzili len na jednu baladickú záležitosť a ďalšou do početného katalógu bude „The End“, povinná jazda so sláčikovým podkladom, hoci Vedderove texty majú aj na „Backspacer“ ďaleko k akémukoľvek klišé.
„Backspacer“ ubehne veľmi rýchlo, nechýba mu pestrosť a dravosť a v konečnom dôsledku rozhodne nie je zlým albumom. Jeho najväčším problémom je minimum prekvapení a vysoká miera predvídateľnosti. Časy experimentov na „Vitalogy“, „No Code“, či „Yield“ sú, zdá sa, nenávratne preč a aj v budúcnosti možno čakať skôr príklon k overeným postupom, než náznaky objavovania. Hoci nový album nemožno zaradiť k minulým počinom, zapísaných hlboko v spomienkach jednej generácie, nemalo by Vám to spolu s tradične pekným grafickým spracovaním disku brániť vychutnať si jeho počúvanie. PEARL JAM majú tohto roku dobrú náladu a ktovie, koľko im to vydrží.
Najkratší, najveselší, najrýchlejší a najpovrchnejší album PEARL JAM.
6,5 / 10
Eddie Vedder
- spev, gitara
Jeff Ament
- basgitara
Stone Gossard
- gitara
Mike McCready
- gitara
Matt Cameron
- bicie
1. Gonna See My Friend
2. Got Some
3. The Fixer
4. Johnny Guitar
5. Just Breathe
6. Amongst The Waves
7. Unthought Known
8. Supersonic
9. Speed Of Sound
10. Force of Nature
11. The End
Gigaton (2020)
Vault 9: Live In Seattle 12/8/93 (2019)
Let`s Play Two (Live/Original Motion Picture Soundtrack) (2017)
Lightning Bolt (2013)
Backspacer (2009)
Live At The Gorge 05/06 (2007)
Pearl Jam (2006)
Benaroya Hall - October 22nd 2003 (2004)
Live At The Garden (2003)
Lost Dogs (rarity) (2003)
Riot Act (2003)
Binaural (2000)
Live On Two Legs (1998)
Yield (1998)
No Code (1996)
Vitalogy (1994)
Vs. (1993)
Ten (1991)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Monkeywrench
Stopáž: 36:38
Produkce: Brendan O'Brien
Studio: Henson Recording Studios
PEARL JAM přicházejí po dvou letech se svou nejoptimističtější nahrávkou a sluší jim to velmi. Grunge by dnes v jejich hudbě nevyšťoural ani ten nejprohnanější advokát. O to víc potěší přímočaré rockové šlehy s nápadnou melodikou jako "Supersonic" a "Johny The Guitar" stejně jako kypící suita "Amongst The Waves", která spolu s dvěma výše zmíněnými tvoří trojlístek nejlepšího.
"Ten" a "Vs." jsem si zamiloval, "Vitalogy" mi nikdy nebral, "No Code" jsem nesnášel, spolu s "Yield" jsem dostal naději, "Binaural" a "Riot Act" jsou pro mne tím hodně průměrným v diskografii PJ. Předchozí bezejmenné album naopak řadím k tomu nejlepšímu od časů "Vs." (tedy na úroveň "Yield") a nová deska této laťky téměř dosahuje také.
Jsou to ale panečku paradoxy – staří pánové jsou už zřejmě příliš líní se dál vyvíjet, tak se vracejí kamsi hluboko do časů svého mládí. "Backspacer" je kolekce nekomplikovaných a chytlavě postavených válů, kterým nechybí energie, čitelné melodie a nakažlivé nic-neřešení. Samozřejmě v porovnání s vrcholy diskografie mohykánů ze Seattlu tu chybí onen velký třesk či aspoň decentní posun, hloubka a propracovanost. Jenže – není nutné to "Backspaceru" zazlívat. Dle mého soudu se jedná o dílo kapely, která ví, jak má vypadat dobrá deska, která se prodá a přitom neurazí třeskutou hloupostí a prostitující naivitou. Vedder a spol. si prostě odfoukli a vydali velmi uvolněnou kolekci rockových šlágrů. Mně to stačí. Neříkám že bohatě, ale stačí.
Niektoré nahrávky by sa mali hodnotiť s odstupom minimálne roka. Bez ohľadu na kvality "Backspacer" -- ktoré tak skúsená skupina, akou PEARL JAM sú, jednoducho musí vložiť do čohokoľvek, čoho sa dotkne -- si neviem predstaviť, že na deviaty album Eddieho Veddera a spol. si o pár mesiacov či rokov niekto spomenie. Jedna-dve skladby sa snáď dostanú do koncertného playlistu, ktorému aj tak navždy budú dominovať "Even Flow" alebo "Alive". Je to trochu smutný osud, bohužiaľ však neodvratný. PEARL JAM sú dávno grungeovými ROLLING STONES. Kto by počúval ich nové štúdiovky?
Ano, PEARL JAM natočili nejveselejší album ve své historii. Máme jim to však vytýkat? Nevidím důvod. Odmyslíme-li si to všechno kolem, máme tady pozitivně laděnou rockovou kapelu s pěknými písničkami, která nemá důvod hnát se do končin, kde se již prohánějí jiní. Ne, že bych si tuhle desku hodlal v budoucnu pouštět nějak často, ale minimálně kvůli úvodním třem songům si ji stojí za to pořídit. Zatím za 6,5...
PEARL JAM chytili do plachet svěží vítr a „Backspacer“ můžeme směle poměřovat s kultovními alby z devadesátých let. PEARL JAM jsou po 20-ti letech stále originální, stále nadprůměrní a pozitivní energie mají na rozdávání. Málokterá kapela dokáže do své muziky nacpat tolik emocí jako oni. Pokud s vámi nepohne „Gonna See My Friend“, „Just Breathe“ anebo parádní „Amongst The Waves“, tak máte srdce z kamene.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.