OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Oslavná hudební kompozice. Oslava nekonečných prostorů žhavých hudebních erupcí, táhnoucích se do vzdálenosti miliónů světelných let. Oslava dokonalé interní stavby nepopsatelného živoucího mikrovesmíru. Pestrobarevná hudební cesta protikladů v živoucím nadpozemském organismu, v němž se snoubí led s ohněm, světlo s temnotou, život se smrtí a člověk s nekonečností. Spirála hudebních invencí, tvořena částečky vybuchující vesmírné plazmy, v jejímž středu levitují tvůrci opusu Imaginary Sonicscape, tři lidské světelné duše, jejichž nekonvenční sbírka kompozic pochází z opačné strany zhmotnělé zemské lidské představivosti – ze „země vycházejícího slunce“.
Vibrace vláken lehké mozkové lidské pavučiny má na svědomí trio japonských samurajů, kteří se svým aktuálním počinem, i když již nějaký ten pátek zhoubně nakažlivým, zasadili těžkou ránu všem experimentujícím světovým hudebním spolkům. Takovou mutaci černého řemesla všichni ortodoxní fanoušci, zaslepeně vzhlížející do severských temnot evropského bahna, ještě nezažili, a to i přes to, že tato nepočetná, ale o to úctyhodnější, smečka již asi deset let vytváří jedinečné mozkové šoky, společností „progresivně“ označované jako avantgardní. Japonský „šinkanzen“, řízený politickým vědcem Miraiem, mistrně a podmanivě mučícím úderové plošky všemožných klávesových nástrojů, ekonomickým robotem Shinichim, jehož výjimečný, procítěný a zářivě živočišný tanec po kytarových strunách nezdolně bouří v záblescích precizní rytmiky tamburínového učitele Satoshiho, uhání svou nevyčerpatelnou energií po samostatné koleji a daleko za sebou nechává nasupeně dýmit černé parní lokomotivy, řinoucí se do útrob hamižné lidské společnosti.
63 minut slunečních erupcí, 63 vesmírných zlomků začátku i konce. Více než hodina hudebních nápadů, psychotických kouzel servírovaných s notnou dávkou nadhledu a instrumentální dovednosti. Halucinogenní mix čistých metalových postupů, trashe 80. let, progresivního rocku let 70., snad i podivně znějících kombinací jako death-rock, či psychedelický „Nietsche“ rock, to vše doprovázeno blackovým záhrobním hlasem mistra Miraie – snad jediný znak černého kovu na celém albu. Opus, ve kterém střídání prosvětlených květných pasáží přírodního amfiteátru s temným děsem staré podzemní štoly vytváří nevšední atmosféru.
Celé nahrávce vévodí stabilní mistrovská kytara, která se zejména v sólech a zasněných instrumentálních pasážích dotýká nebeských výšin, ze kterých je v podání Shinichiho jen malý krůček k zemním ostrým riffům, vytrhávajícím kořeny metalové tvorby. Klávesový mág Mirai vyplňuje veškerý prostor klávesami, ať již v orchestrálním balení, či zvukově různorodých samplech a efektech a svým nezaměnitelným umem, v téměř každé molekule této monumentální sloučeniny, vystavuje na obdiv i dominující sólové pasáže minimoogu a hammondek, lačně dychtících o své místo v metalové tvorbě. I ty se však stáhnou do ústraní a sklopí svůj charakteristický zrak před králem klávesových nástrojů – akustickým klavírem, jemuž je dopřána i samostatná, avšak také bohužel krátká, spanilá jízda ve skladbě Improptu. To vše dohromady stmeluje nikterak avantgardní, avšak velice precizní rytmika bicí sestavy, jejíž bijec, Satoschi, neopomíná ani celou další plejádu prostředků, které se mnohdy jen vzdáleně blíží bubenickému nástroji. Celá tato armáda nástrojů se pak jako kapky deště spojují až v rozbouřené moře radostně duhových i hlubokých temných melodií, které vytvářejí jedinečnou nahrávku, čítající kromě jiného i takové zářivé pasáže jako mozek rozežírající psycho-kompozici Nietzschean Conspiracy, pasáže bouřící klasiky, či dokonce téměř horalské zpěvy končící až u klavírního valčíku s bodavým a úchylným samplem dětského smíchu/pláče - neuvěřitelné zakončení tohoto brilantního počinu.
Není čas na zaslepenou oddanost a ortodoxní jednocestnost. Otevřete-li svou mysl, Sigh vám do ní zasadí hřejivý oheň života, který vás bude pronásledovat na každém rohu, rozehrávat jiskrné obrazce zádumčivých představ, ale vždy a všude vám dodá neoddiskutovatelnou živoucí energii ... a mně stále častěji v myšlenkách napadá, zda hudební múza přece jen nemá šikmé oči …
9 / 10
Shinichi
- kytarový arsenál
Satoshi
- úderová energie
Mirai
- kytara, basa, Hammond, Minimoog, akustický klavír
1. Corpsecry - Angelfall
2. Scarlet Dream
3. Nietzschean Conspiracy
4. A Sunset Song
5. Impromptu (Allegro Maestoso)
6. Dreamsphere (Return to the Chaos)
7. Ecstatic Transformation
8. Slaughtergarden Suite
9. Bring Back the Dead
10. Requiem - Nostalgia
Shiki (2022)
Heir to Despair (2018)
Graveward (2015)
In Somniphobia (2012)
Scenes from Hell (2010)
Hangman's Hymn (2007)
Gallows Gallery (2005)
Imaginary Sonicscape (2001)
Scenario IV: Dread Dreams (1999)
Hail Horror Hail (1997)
Infidel Art (1995)
Scorn Defeat (1993)
Zase si raz niekto doprial fetu :-)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.