OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„And We Die Young, Faster We Run“ zpívá Layne Staley v refrénu úvodní skladby debutového alba ALICE IN CHAINS. Těžko soudit, do jaké míry tím dvanáct let před svojí smrtí předpovídal budoucnost, ale jisté je, že „Facelift“ tvoří jeden ze základních stavebních kamenů žánru, který se na počátku poslední dekády dvacátého století zrodil v ulicích amerického Seattle a pár let na to dobyl celý svět, aby zanedlouho prakticky zmizel zpátky v „neviditelném“ undergroundu. ALICE IN CHAINS sice neměli tak pronikavý úspěch jako NIRVANA, či se nikdy nevyšplhali do takových mainstreamových výšin a nestali se středněproudou stálicí jako PEARL JAM, ale jejich hudba možná nejvíce symbolizuje jednu, sice krátkou, ale neuvěřitelně silnou a významnou epochu rockové muziky.
Rád bych se však vyhnul nějakému historickému srovnávání, když vlastně všechny (nejen) debutové nahrávky těch „nejdůležitějších“ žánrových kapel se časem staly klasikou. V hudbě ALICE IN CHAINS se možná nejvíce mísí ozvěny doznívajícího glamrockového boomu osmdesátých let s jasně rozpoznatelným hardrockovým základem. Přímočarou rockovou dravost navíc skupina obohatila o náladotvorný prvek v podobě bolestně znějícího Staleyho vokálu, čímž vlastně jasně napomohla definovat žánr jako takový. Když se řekne grunge, tak právě Lane Staley je jedním z pojmů, který se mi okamžitě vybaví. Samozřejmě, že Cantrellova kompoziční výbava a schopnost si svojí kytarou pohrát jak s přímočarou skladbou („We Die Young“, „Man In The Box“) anebo obohatit rockový monolit například i o vlivy blues („Sea Of Sorrow“) přesně definují rukopis kapely, ale právě vokální party doslova obohacují hudbu o další rozměr.
Všechny atributy obsažené na „Facelift“ se kapele podařilo ještě zdokonalit na následovníkovi „Dirt“, ale už debut byl prakticky prost chyb pramenících z mladické naivity a nadšení. Albu plnému vyspělé rockové muziky vévodí kvalitativní vyrovnanost všech dvanácti skladeb, jejich výborná dramaturgie a šťavnatá produkce. Ostře řezající kytary a Staleyho vokál jsou schopni velkých věcí, což dokazuje hned úvodní vypalovačka „We Die Young“, která dříve než stihne naplno rozvinout svůj potenciál přenechá slovo skvělé „Man In The Box“, jež byla opatřeba i vizuálním provedením v podobě zdařilého videoklipu. Silný refrén, jednoduchý, ale úderný nosný kytarový riff a přímočarý rytmus – toť po léta neměnný základní vzorec úspešného rockového hitu, jehož správné použití spolehlivě zaručuje vždy stejný výsledek. Tento ALICE IN CHAINS bez problémů aplikují i v několika dalších písních. „Bleed The Freak“ zdobí tklivý refrén a celkově pochmurná nálada, zatímco „It Ain’t Like That“ pro změnu zemitý riff a zřetelné odkazy do hardrockové minulosti.
„Facelift“ však nejsou jen přímočaré a lehce zapamatovatelné hity. Několik členitějších a posluchačsky náročnějších skladeb z něj činí komplexní rockovou nahrávku a jestliže jsem o pár řádků výše ocenil kvalitu dramaturgie, tak právě zde je jeden z nejdůležitějších faktorů její přitažlivosti. Krystalicky čisté hitovky se střídají s méně průhlednými písněmi, ve kterých se dostává výraznějšího prostoru skladatelským choutkám Jerry Cantrella. Dvojice „Sea Of Sorrow“ a „I Can’t Remember“ nepopře vlivy blues a psychedelie, přičemž v prvním případě dojde opět na zpěvný refrén a ve druhém na expresivní Staleyho vokál, jako vystřižený z bohaté rockové studnice sedmdesátých let. To taková „Put You Down“ by se zase neztratila na některém z nejslavnějších alb GUNS N´ ROSES. Balada „Love, Hate, Love“ září do dáli pestrou škálou vypjatých emocí, kterým především díky naléhavě znějícímu hlasu pěvce prostě nelze nepodlehnout.
Reunion hudební formace a hlavně její nové album takřka vždy přinutí se zaposlouchat i do starších nahrávek. Asi se nás většina shodne na tom, že úplný tvůrčí vrchol přišel o dva roky později na „Dirt“, ovšem čas ukázal, že v albové klenotnici se najde pevné místo i pro debutovou desku kapely, která toho, navzdory slibnému rozjezdu, ve své další kariéře s Layne Staleym u mikrofonu už příliš mnoho nenahrála, ale která už navždy bude symbolizovat jednu sice jepičí, zato velmi významnou vývojovou etapu kytarové muziky.
Debutní album jedné z nejvýznamnějších kapel rockové historie.
Layne Staley
- vokály
Jerry Cantrell
- kytara, vedlejší vokály
Michael Starr
- basa
Sean Kinney
- bicí a perkuse
1. We Die Young
2. Man In The Box
3. Sea Of Sorrow
4. Bleed The Freak
5. I Can't Remember
6. Love, Hate, Love
7. It Ain't Like That
8. Sunshine
9. Put You Down
10. Confusion
11. I Know Somethin (Bout You)
12. Real Thing
Rainier Fog (2018)
The Devil Put Dinosaurs Here (2013)
Black Gives Way To Blue (2009)
The Essentials Alice In Chains (2006)
Greatest Hits (2001)
Live (2000)
Nothing Safe: Best Of The Box/ Music Bank (1999)
Unplugged (1996)
Alice In Chains (1995)
Jar Of Flies (EP) (1994)
Dirt (1992)
Sap (EP) (1992)
Facelift (1990)
We Die Young (EP) (1990)
Datum vydání: Úterý, 21. srpna 1990
Vydavatel: CBS Records
Stopáž: 54:15
Produkce: Dave Jerden
Studio: London Bridge Studios, Seattle (USA)
Mix: Sound Castle studio, Los Angeles (USA)
Drsné, surové a nadčasové dielo. Predzvesť blížiacej sa hudobnej revolúcie, ktorá mala ešte len vypuknúť. Špecifikom albumu sú totiž dozvuky špinavého hard rocku, ktorého poprednými predstaviteľmi boli v tom čase škandalózni GUNS N‘ ROSES a prvé náznaky blížiacej sa grungeovej erupcie. Určitá nevyrovnanosť albumu je výborne kompenzovaná rozumnou dramaturgiou, tak aby sa popri „We Die Young“, „Man In The Box“ alebo „Bleed The Freak“ nestratili ostatné neprístupnejšie skladby. A hoci tvorivý vrchol ALICE IN CHAINS prišiel až o niekoľko rokov neskôr, „Facelift“ ani po rokoch nestráca na intenzite a pochmúrnosti.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.