Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jako blesk obletěla na začátku roku 1992 všechny fanoušky kapely zpráva, že kompletní rytmika Jens Becker a Mr. AC odchází (oba založili spolek X-WILD, jenž poté vydal tři vcelku slušná speedová alba, inspirovaná samozřejmě původně mateřskými RUNNING WILD, a zatímco Mr. AC se posléze začal věnovat manažerské práci, Becker od r. 1998 a alba „Knights Of The Cross“ funguje u rovněž německých GRAVE DIGGER) a začíná se hledat náhrada. Jenže německá scéna byla v té době pochopitelně bohatě zásobená, a tak noví Rolfovi souputníci Thomas „Bodo“ Smuszynski a starý známý bicmen Stefan Schwarzmann, zvednuvší kotvy od ex-acceptovských U.D.O., na sebe nenechali dlouho čekat.
Prvním signálem jejich spolupráce pod hlavičkou RUNNING WILD byl těsně před novým albem maxi-singl „Lead Or Gold“ (s jinak nikdy neuveřejněnými skladbami „Hanged, Drawn and Quartered“ a „Win Or Be Drowned“ na B-straně), nicméně to hlavní přišlo až se samotným albem. Aby nedošlo ke zmýlené, tím že jsem „Pile Of Skulls“ ve vztahu k předešlým albům pasoval do jakéhosi posla nové tváře kapely, jsem rozhodně neměl na mysli to, že by kapela nějakým strmým kotrmelcem opustila všechno to, co v minulých letech vybudovala, to rozhodně ne. Spíš jsem tím chtěl vyjádřit slyšitelnou změnu hudebního výrazu skupiny, spočívající v tom, že na tomhle albu RUNNING WILD (potažmo Rolf Kasparek, který je znovu, krom titulní skladby z pera Axela Morgana, podepsán pod kompletním obsahem desky) za prvé začínají výrazně rozlišovat skladby pomalé, vedené v klasickém tempu alá AC/DC, a tradiční ´vypalovačky´, tedy skladby vedené v daných možnostech naopak v tom nejrychlejším tempu, když pro jiný rytmus (na rozdíl od minulosti) prakticky nezbývá místo, a za druhé, že se pozvolna (i když na úchvatné melodie v žádném případě nemohou zapomenout!) začínají opět trochu více věnovat poctivé riffové práci, samozřejmě v dobovém duchu, protože časy „Gates To Purgatory“ jsou pochopitelně nenávratně pryč.
Ale abych byl konkrétní. Hrůzostrašně pojmenované CD („Hromada lebek“) otvírá skvěle gradující instrumentálka „Chamber Of Lies“ a pak přichází vkusně střižený komplet skladeb, charakterizujících obě výše popsané tváře tohoto alba. Mezi těmi pomalejšími je to zejména mrazivá „Black Wings Of Death“ (při níž jsem pochopil, proč se říkává „jakoby na mě sáhla sama smrt“), syrová „Roaring Thunder“ nebo přímá „White Buffalo“ a na druhé straně pak třeskutá „Whirlwind“, melodicky nedostižná titulní „Pile Of Skulls“ či předposlední „Jenning´s Revenge“, v níž se Rolfovi, sice ne nějak výrazně, ale jinak vcelku slyšitelně vpletl do cesty jeden z ústředních motivů skladby „Genghis Khan“ z již zmíněného debutu.
Na albu můžeme také znovu zaznamenat zvýšený zájem o pirátskou tématiku, prezentovaný skladbami „Lead Or Gold“ a zejména závěrečným, 11:13 minut trvajícím výletem na bájný Stevensonův Ostrov pokladů „Treasure Island“, ve kterém Rolf tentokrát už doopravdy nastartoval svoji zálibu v rozsáhlých a rozmanitých hudebních ságách, tak jak to naznačil na albu „Port Royal“. Pirátský koráb zkrátka nabral nový směr, ve vzduchu začínala být cítit magnetická bouře a na konečcích ráhen a špicce přídi se pomalu začínaly zjevovat malé Eliášovy ohně. A chybělo už jen velmi málo, aby se rozhořely tím nejjasnějším plamenem.
1. Chamber Of Lies
2. Whirlwind
3. Sinister Eye
4. Black Wings of Death
5. Fistful of Dynamite
6. Roaring Thunder
7. Pile Of Skulls
8. Lead Or Gold
9. White Buffalo
10. Jenning´s Revenge
11. Treasure Island
Nechápu nadšení ostatních. Tradiční intro je tentokrát odvar z podešví Rolfových pirátských bot. A ten trochu trapný název "Hromada lebek"...? Melodie mi povětšinou přijdou slabší, flašinetové, jen aby se něco hrálo. I zvuk je nepovedený, sterilní. Ale i tady si najdu čtvero oblíbených - zhudebnělý Stevensonův příběh Treasure Island, hymnická Lead or Gold, Black wings (...) nebo Sinister Eyes. Ostatní je ryzí průměr.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.
Místy tak trochu těžkopádný death metal, který ale sází jak na zajímavé technicky neotřelé provedení, tak na dusivě temnou atmosféru. Pekelný vokál navíc dodává na dramatičnosti. U mě to celkem funguje.
Instrumentální postrocková klasika, která příliš nerozvlní stojaté stylové vody, ale má tu správnou jemnou atmosféru a i díky drobným přesahům například do progrockové či jakoby cinematic sféry nenudí. A to u současného post rocku není málo.
Zajímavý vánek z neočekávaného směru se objevil u power/progmetalových DGM, Italové nabrali směr do progrockového pravěku a v kombinaci s jejich powermetalovou energií je z toho neuvěřitelně svěží výsledek. A vůbec to nezní jako hloupé retro. Bravo.
Pětačtyřicet minut čirého utrpení. Denverská black/death metalová zrůda si zachovala až nesportovní tlak a k tomu nám ještě pořádně zčernala. Pokud se rozhodnete spočítat pasáže, kdy vám BLACK CURSE dají prostor se nadechnout, dojdete k číslu nula. Bravo.
Ze zatuchlé jeskyně vylezla trojice neotesaných Švédů a jala se kázat okrajový, primitivními instinkty řízený OSDM. Individua oděná v zástěrách z kůže ulovených zvířat třímají v pazourách prvotní nástroje a promlouvají k nám nechutným vepřovým jazykem.
Nathanael se poprvé v kariéře drží kurzu předešlé desky. Znamená to, že "The World Without Us" je více BM a méně "post", tentokrát ještě výrazněji než "Against Leviathan!". Pokud jste zavilí, ale současně v blacku tolerujete trochu melancholie, neváhejte.