OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Punk Is Not Dead?
Proč ten otazník místo několika jasně hrozících vykřičníků, které bych ve svých mladistvých létech (datujících se daleko před rokem 1990) napsal bez sebemenšího zaváhání? Vina je v tomto případě na obou stranách barikády. Člověk se neustále vyvíjí. S přibývajícími léty pro něj postupně ztrácí punková jednoduchost černobílého vidění světa potřebný smysl a dostavuje se barevněji tolerantnější rozhled, a to jak ideový, tak hudební. I krátká renesance stylu, odehrávající se v prvních pěti létech devadesátek formou diskutabilně spasitelské vlny neo-punku, na mém hudebním vkusu nějaké výrazné stopy nezanechala. Trendová bublina, která jednoduše znamenala katapultování undergroundového žánru na jiný a masově přijatelný rozměr, splaskla dosti záhy i přes několik málo světlých výjimek.
K vlastnímu velkému potěšení se tak mé punkové buňky nečekaně samočinně reaktivují až v roce 2006, kdy mě čistě náhodu upoutává přehrávání alba „The Sufferer & The Witness“ od chicagského kvarteta RISE AGAINST, znějící v obchodu s cedéčky. Ačkoliv jsem skupinu do této chvíle vůbec neznal, tak si disk nad plán kupuji a pouštím se do dalšího patrání, které, jak se později ukazuje, znamená zakoupení celé diskografie a pocit jakéhosi jediného, stále aktivního propojení s protestujícím punkovým světem.
Přes rok starý poslední zásek „Appeal To Reason“ představuje kapelu oproti předešlým čtyřem deskám (ze kterých byl na hony citít hodně hardcorový odér) v poněkud uvolněnější rockové podobě, přičemž se objevily i názory, že k protržení hráze do mainstreamového toku schází jen pověstná kapka. Ať tak či onak, na mém konstatování, že se jedná o další hodně povedený zářez na pažbě muzikantů podporujících PETA (People For The Ethical Treatment Of Animals), mění polemiky podobného ražení pramálo.
Již úvodní skladba „Collapse (Post-Amerika)“ přináší výřečnost, naléhavost, údernost, napínavost a hitovost, jež shodně provázejí novinkový disk od začátku až do konce. Jedinou netypickou skladbou je vybrnkávaná „Hero Of War“, která textově pojednává o dilematu v konfliktu vlastenectví versus plnění vojenských rozkazů s tímto spojených. Spousta lidí může skladbu odsoudit (už jsem dokonce četl i přívlastek „rozpolcený agro-folk“), ale já jsem si nakonec zvykl, i když rozhodně postradatelná je. Album jinak ubíhá požitkářsky svižně a přesně dle punkového mustru dostává každá skladba vyvrcholení v podobě chytlavého refrénu. Zde si nemohu odepřít uvést příklad z mnou neoblíbenějšího válu „Long Forgotten Sons“:
„We Are The Long Forgotten Sons And Daughters
That Don’t Belong To Anyone
We Are Alone Under Sun,
We Work To Fix The Work That You’ve Done“
Jednoduché kytary, jednoduchá rytmika, stejná politická a sociální témata, tedy přesně všechno to, co nabízejí další (a pro někoho možná i lepší) veličiny podobného ražení jako BAD RELIGION, ANTI-FLAG, PENNYWISE atd. Jenomže jedině RISE AGAINST jaksi přirozeně poutají mojí poslouchačskou pozornost a na rozdíl od ostatních nejen zde zmiňovaných kapel nezačínají po několika písních se svojí produkcí nudit.
V případě RISE AGAINST tedy platí: Punk Is Not Dead!!!
RISE AGAINST je pro mě jediná žijící, nikoliv přežívající punková kapela a novinka toto tvrzení jenom podtrhuje.
8,5 / 10
Tim McIlrath
- zpěv, basa
Joe Principe
- basa, doprovodný zpěv
Brandon Barnes
- bicí, doprovodný zpěv
Zach Blair
- kytara, doprovodný zpěv
1. Collapse (Post-Amerika)
2. Long Forgotten Sons
3. Re-Education (Through Labor)
4. The Dirt Whispered
5. Kotov Syndrome
6. From Heads Unworthy
7. The Strength To Go On
8. Audience Of One
9. Entertainment
10. Hero Of War
11. Savior
12. Hairline Fracture
13. Whereabouts Unknown
Endgame (2011)
Appeal To Reason (2008)
The Sufferer & The Witness (2006)
Siren Song Of The Counter Culture (2004)
Revolutions Per Minute (2003)
The Unraveling (2001)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Interscope
Stopáž: 48:23
Produkce: Bill Stevenson, Jason Livermore
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.