OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stylově zajímavě propletená sestava účinkujících slibovala příjemný a především pestrý hudební zážitek. Bostonští ISIS se v České republice objevili znovu po více než dvou letech a dodržují tak tradici pravidelného koncertování v našem hlavním městě (a v Paláci Akropolis), která započala v květnu roku 2005. S ISIS personálně spříznění MAMIFFER dostali úlohu uvaděčů čtvrtečního večera. Převážně komorně pojatá hudba, nacházející se někde na pomezí ambientu a post-rocku v sobě ještě infiltruje tu větší, tu menší náznaky dalších žánrových pojmů, dokázala zaujmout i prozatím prořídlé a pomalu se scházející publikum a především tak splnila svůj účel – připravit půdu pro dva hlučné a hudebně zcela odlišné následující vystupující.
Na americké duo DÄLEK, ač jeho produkce spadá do úplně jiných žánrových sfér, se dá nahlížet i optikou posluchače tvrdé hudby. Vždyť i v žánrech náležících k širšímu metalovému okruhu najdeme dost kapel, jejichž produkce je fanoušky tvrdších odnoží vcelku ignorována a kterým se dostává náležitého ocenění od posluchačů vyznávajících jiné hudební hodnoty. Právě toto je případ i charismatické dvojice, jejíž temný a rytmicky strhující hip hop patří rozhodně k tomu lepšímu, co tato scéna může nabídnout a přesto se DÄLEK dostává slyšení především od posluchačů řekněme, že alternativní hudební scény. Vem to čert, hlavní je fakt, že to duu MC Dälek a Octopuss tak skvěle šlapalo i v průběhu jejich další z pražských hip hopových přednášek. Těžko říci, jestli jejich hudbu lépe definují nápadité, temné a s mnoha hudebními vlivy, i včetně třeba noise a ambientu, koketující hudební smyčky anebo stylově dokonalé frázování „pěvce“ MC Däleka. Každopádně toto vystoupení mělo skvělý spád, nepostrádalo tu správnou atmosféru i ovace spokojeného publika. I navzdory tomu, že zvukové parametry setu snesly přísnější měřítka, živé nástroje – hudební podklad byl pouštěn z laptopu – by řádění DÄLEK nepochybně přidaly na šťávě.
Na našem serveru poněkud rozpačitě přijatá deska „Wavering Radiant“ tvořila zcela logicky hlavní osu přibližně hodinu a půl trvajícího vystoupení ISIS. Což koneckonců bylo definitivně jasné ihned, jakmile zazněly úvodní tóny skladby „Hall Of The Dead“, která aktuální album i otevírá. ISIS opět zdobily jejich tradiční devízy, mezi které můžeme zařadit hlavně zničující nasazení tentokráte zarostlého a „střapatého“ Aarona Turnera, i v živém provedení umně vrstvené kytarové motivy a samozřejmě skladbový repertoár, který i přes naše výhrady k jeho studiové podobě na koncertním pódiu nepřestává bavit. Skladby z nové desky se však na můj vkus až příliš často utápějí v příliš dlouhých kytarových nájezdech, které se časem slévaly v těžce rozlišitelnou zvukovou kouli. Všechno však zachraňují zdařilé melodické motivy a tentokráte i poměrně jistý Turnerův vokální přednes, což v minulosti nebývalo úplným pravidlem. Nádherná a pěvecky náročná donquijotská píseň „Dulcinea“ pocházející z předchozího alba tak díky tomu patřila k jedním z vrcholů večera.
Mezi ty bych si troufal zařadit i novinkovou „Threshold Of Transformation“, jejíž působivě gradující zakončení kromě toho, že uzavírá letošní desku, i skvělým způsobem ovládlo zaplněný Akropolis. Během občasných výletů do historie se ISIS dostali nejdál do roku 2004, konkrétně k nahrávce „Panopticon“, ze které zaznívá skladba „Backlit“ a celkem nečekaně v rámci přídavku i fantastická členitá kompozice „Altered Course“, což výrazně napomohlo k velmi příjemnému zakončení tohoto zdařilého koncertního večera. Ten potvrdil, že i nová hudební poloha ISIS na koncertních prknech stále vcelku spolehlivě funguje a baví.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.