PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Fast As A Shark, He’ll Cut Out Of The Dark,
He’s A Killer - He’ll Rip Out Your Heart,
On A One Way Track And You’re Not Coming Back,
’cause The Killer’s On The Attack.“
Psal se rok 1982 a již respektovaní (přestože z Německa) průkopníci těžkého kovu ACCEPT položili v písni „Fast As A Shark“ základ jeho dalšímu milníku. Budeme-li se totiž zpětně pídit po genezi speed metalu, musíme (krom jiných) nutně skončit i u nesmrtelného otvíráku čtvrtého řadového alba kapely, symbolicky nazvaného „Restless And Wild“. Praskání gramofonové desky, snímací jehla, plašící se nad německou lidovkou, Udův ječivý výkřik a slovy nepopsatelná souhra Hoffmannovy řezavé kytary a záplavy Kaufmannových dvou kopáků, vrcholící po druhém zopakování refrénu v dramatickém stupňování a geniálním sóle. To byly (a stále jsou) doslova hybatelské stylové okamžiky, jimiž nejslavnější kapela ze Solingenu popohnala své ambice vstříc celosvětovému výsluní.
A ačkoliv by se třeba na základě právě zmíněných řádků mohlo zdát, že zbytek alba se možná poněkud ztrácí v oslnivém lesku svého úvodního velvyslance, není tomu tak ani náhodou. Originální příchuť ACCEPT, promítnutá nejen do průkopnické hry s riffy, jež byly tehdá skutečně a regulérně vynalézány (a v níž byla kapela stále lepší a lepší), byla neúnavně rozvíjena i zde, skladbu po skladbě. Tam zazářil právě nezapomenutelný riffový, potažmo sólový skvost (titulní „Restless And Wild“), jinde pro změnu typicky krákoravý vokální Udův výkon („Shake Your Heads“) nebo naprosto jednoduše nenapodobitelné vyvolávání atmosféry („Neon Nights“, „Ahead Of The Pack“). Občas se ještě dojíždělo na dodoutnávající hard rockové palivo (jako z pekla půlnočního města vystřižená vyřvávačka „Get Ready“ či poměrně přímočará „Don´t Go Stealing My Soul Away“), občas naopak kapela ohlodávala heavy metalovou podstatu svého bytí až na kost („Demon´s Night“, „Flash Rocking Man“). A když už těžkým kovem velmi podstatně omámenému posluchači došla všechna připodobnění, stanul v nejdůstojnějším finále před „Princess Of The Dawn“. Symbolická tečka albu přinášela další přísadu do koktejlu věčnosti, neboť tahle polobalada – polořízná ocelová pumelice měla vše, čím se jen ohromují davy. Geniální melodické motivy, fascinující riff a dobově uhrančivý fantasy text na podnosu z Udova havraního zobáku. Podobně silnou věc myslím i kapela formátu ACCEPT napíše tak jednou, maximálně dvakrát za kariéru.
O to cennější však bylo setkání první a poslední skladby právě na „Restless And Wild“, jinak také na dobové poměry brilantně nazvučeném albu (zejména bicí jednotka je na výbornou), o jehož veškeré kytary se poté, co dal kapele vale Jörg Fischer, postaral osamocený Wolf Hoffmann. Jeho hodnotu lze ostatně vyčíst i z toho, kolikrát se v následujících letech při volbě cover verzí citovalo právě z něj(kupříkladu RAGE nebo HELLOWEEN, či dokonce v rámci „vlastní“ tvorby zmiňme asi nejznámější tuzemský přešlap v arakainovské „Princess“). Není skutečně pochyb – jestli ne vůbec nejlepším, pak je tohle „neposedné a divoké“ album, na jehož obalu nikoliv náhodou hoří dvojice kytar (původně zvěčněná v bookletu předchůdce „Breaker“), rozhodně jedním z těch nejvýstavnějších kusů německého fenoménu ACCEPT.
Kdo nikdy neslyšel „Restless And Wild“, nemůže pochopit, co je to heavy metal.
Udo Dirkschneider
- zpěv
Wolf Hoffmann
- kytary
Peter Baltes
- baskytara
Stefan Kaufmann
- bicí
1. Fast As A Shark
2. Restless And Wild
3. Ahead Of The Pack
4. Shake Your Heads
5. Neon Nights
6. Get Ready
7. Demon's Night
8. Flash Rockin' Man
9. Don't Go Stealin' My Soul Away
10. Princess Of The Dawn
Humanoid (2024)
Too Mean To Die (2021)
The Rise Of Chaos (2017)
Blind Rage (2014)
Stalingrad (2012)
Blood Of The Nations (2010)
All Areas - Worldwide (Live) (1997)
Predator (1996)
Death Row (1994)
Objection Overruled (1993)
Staying A Life (Live) (1990)
Eat The Heat (1989)
Russian Roulette (1986)
Kaizoku-Ban (Live EP) (1985)
Metal Heart (1985)
Balls To The Wall (1984)
Restless And Wild (1982)
Breaker (1981)
I´m A Rebel (1980)
Accept (1979)
Vydáno: 1982
Vydavatel: Brain Rec., Heavy Metal Records
Stopáž: 43:52
Produkce: Accept, Dirk Steffens
Studio: Dierks Studios, Stommeln, SRN
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.