OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Největší umění je zahrát něco, co už tu dávno bylo tak, aby posluchač nabyl dojmu, že poslouchá něco zcela nového, jenž je mu podvědomě velmi blízké“.
No nevím, kdy a kde přesně jsem tuhle mnemotechnickou poučku četl. Každopádně, pokud bych jí měl dát do souvislosti s nějakým hmatatelným příkladem, tak není lepšího než nedávno vyšlé album „The Great Misdirect“ od amerických sympaťáků BETWEEN THE BURIED AND ME (BTBAM). Jejich pátý řadový počin (pokud si taktně odmyslíme faux pas v podobě alba coverů „ he Anathomy Of“) je nejen elegantně hozenou rukavicí všem kapelám koketujícím svým hudebním vyzněním napříč hudebními směry, ale co víc, novinka představuje jasně dohledatelnou dizertační práci složenou do rukou svých příznivců. Jaký je tedy rozdíl mezi nespornou hudební kvalitou a kreativitou čtyř předchozích alb a novinkou?
V první řadě je nutné zmínit vypilovanou celistvost aktuální nahrávky. Jistá neučesanost, související se slepováním různých nesourodých žánrových motivů u předešlých děl, je u „The Great Misdirect“ opravdu ta tam. Další rozdíl shledávám v tom, že pětice odvážně rozšířila svůj již tak pestrý hudební repertoár o další dříve nepoužité podněty. Posluchač však není v případě novinky uveden do hudebního bludiště, kde odraz jednoho žánrového zrcadla může v ostatních sice zanechat jistý netradiční zážitek, ale stejně tak i pocit nepříjemných a matoucích rozpaků. Kapela se tentokrát rozhodla strhat všechna tato zrcadla na podlahu a z hromad střepů pečlivě sestavit šest rozmanitých hudebních koláží, kde každý segment zaujme svojí promyšlenou pozicí, avšak nikterak nevyčnívá, natož aby rušil sourodost vzniklé mozaiky. Téměř hodinová exkurze do nitra jednotlivých skladeb nás s mazáckým nadhledem provede valnou většinou stylů, majících svůj původ v rocku, metalu a hardcore, ba i občas nahlédneme, ne zas tak nesměle, do dalších zajímavých hudebních zákoutí.
Fanoušky samozřejmě nepřekvapí death-grind-corové motivy a s nimi spojené i zabarvení zpěvu, ale překvapující je, že na novince poměrně často vyklízejí pozice pro další stylové veletoče. Už úvodní skladba, čtyřminutové intro, „Mirrors” , je vyvedeno v čistém zpěvu na nádherně zasněné diskuzi post-rockových kytar, do které se občas výrazněji prošeptá basa, bez jakéhokoliv náznaku výše zmiňovaného přiostření. To přichází až s druhou skladbou, jenž nám však ve druhé polovině přináši decentní art-rockové prvky a metalové sólovaní. Třetí „Disease, Injury, Madness” je opět tvrdě odpálena, tak aby se ve čtvrtině rockově zklidnila, ekovujíce (včetně nálady vokálu) PORCUPINE TREE, přičemž podobné střípky jsou použity i v následujících dvou skladbách. Dále jsme zde svědky jazz-deathových partů doplněných retro-sedmdesátkovými klávesy (á la DEEP PURPLE), na jiné téma vystřižených i v poslední skladbě. Varietně-kabaretní klávesy a zpěvy uvádějí „Fossil Genera - A Feed from Cloud Mountain”, aby se následně objevily i v druhé polovině skladby. Další celkově poklidný kus, patričně podsamplovný, „Desert Of Song”, nabízí téměr country-rockový zpěv a kytary. Netradiční prohlídku završuje dojemné monstr dílo „Swim To The Moon“, ke kterému jsem již leccos napověděl, ale abych nevykecal úlpně všecko, tak doporučuji mnohá další tajemství této úžasné skladby, stejně tak i ostatních, objevit po vlastní ose.
Tvorbu BTBAM sleduji od úplného počátku a pokud jsem v případě předchozích desek někdy rozmýšlel nad udělením bodového maxima, tak u aktuálního alba neváhám ani chvilku.
Dokonalé praktické skloubení teoreticky neskloubitelného.
10 / 10
Tommy Rogers
- zpěv, klávesy
Paul Waggoner
- kytara a zpěv na „Desert Of Song"
Dustie Waring
- kytara
Dan Briggs
- basa
Blake Richardson
- bicí
Chuck Johnson
- hostující zpěv „Swim To The Moon"
1. Mirrors
2. Obfuscation
3. Disease, Injury, Madness
4. Fossil Genera - A Feed from Cloud Mountain
5. Desert Of Song
6. Swim To The Moon
Colours II (2021)
Automata II (2018)
Automata I (2018)
Coma Ecliptic (2015)
The Parallax II: Future Sequence (2012)
The Parallax: Hypersleep Dialogues (EP) (2011)
The Great Misdirect (2009)
Colors (2007)
The Anatomy Of (2006)
Alaska (2005)
The Silent Circus (2003)
Between The Buried And Me (2002)
Datum vydání: Úterý, 27. října 2009
Vydavatel: Victory Records
Stopáž: 59:34
Produkce: BETWEEN THE BURIED AND ME & Jamie King
Tak konečně první album této kapely, které mě baví jako celek. Zatímco předchozí pokusy o spojování kontrastních hudebních postupů se mi mnohokráte jevily jako násilné, nyní je vše v příjemné a přirozené harmonii. BETWEEN THE BURIED AND ME teprve nyní dokázali svůj skladatelský talent uchopit pevně do rukou a nenechat se jím někdy snad až bezmyšlenkovitě ovládat. Věřím, že výsledná známka časem už jen poroste. Zatím tedy za...
BETWEEN THE BURIED AND ME pojali nové album opravdu ve velkém stylu. Pokračují v nastoupené cestě napříč hudebními žánry, úspěšně se vyhýbají jakémukoliv zařazení a hudební zasvěcenci těžko nacpou „The Great Misdirect“ do příslušné škatulky. BETWEEN THE BURIED AND ME se doslova vysmívají, předvádějí, vytahují, ale také balancují na hranici samoúčelné exhibice. K dobru novému albu přičítám úbytek death metalové agresivity ve prospěch multižánrového kouzlení a jako zajímavý také vidím znatelný posun směrem k progrocku. „The Great Misdirect“ je šílené, bláznivé, geniální, překombinované a pozoruhodné dílo, které by vám každopádně nemělo uniknout.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.