OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vzrušující vzpomínka na kouzelný debut „The Butcher´s Ballroom“ a jeho až do dnešních dnů přetrvávající účast v mém občas přehrávaném osobním „Top“ žebříčku, to byly dva momenty, které mne stále častěji nutily s očekáváním vzhlížet k druhému řadovému albu tak trochu tajemných Švédů DIABLO SWING ORCHESTRA. Dva momenty, při nichž už jsem úplně viděl, jak se znovu rozplývám u reproduktorů a jak mi znovu na jazyk zcela samovolně proudí desítky těch nejvýstižnějších a nejoslavnějších slov a vět, jimiž bych sbírku nových skladeb, vedených jak jinak než v osvědčeném experimentálním metalovém duchu z debutu, popsal. Nyní absolvuji již bůhvíkolikátý poslech „Sing Along…“ a všechno se to opravdu děje. Znovu je nad čím se rozplývat a znovu je o čem psát (což jsem zjistil nejpozději v okamžiku, kdy jsem usednul ke klávesnici a nestačil se divit). Svatá prostato!
Bylo mi pochopitelně jasné, že po všem, co DIABLO SWING ORCHESTRA na čele s talentovanou (operní) pěnicí Annlouice Loegdlund předvedli na své první velké nahrávce, pro ně bude jen velmi těžké dosáhnout znovu tak účinného momentu překvapení. Pokud tedy samozřejmě setrvají na původní formě své produkce. S tím se nicméně v podobných případech počítá vždy a přesto vznikají velmi dobrá a výtečná alba. I swingujícím diblíkům to naštěstí vyšlo podobně, když si ještě jednou pořádně foukli do (od minula řádně rozdmýchaného) ohýnku inspirace. Orchestrální swingová, potažmo hispánská klouzačka, po níž se přednedávnem s upřímně radostným výrazem ve tváři spouštěli v těch nejkrkolomnějších polohách, se jim tak stala stejně zábavnou atrakcí a sotva vadilo, že těmi zatáčkami už jednou svištěli. V důsledku toho je album opět barevné jako naleštěná duhovka a krom tradičně živelného swingování v kovovém („A Tap Dancer´s Dilemma“, „Lucy Fears The Morning Star“) či výletů do operního prostředí („Bedlam Sticks“, „New World Widows“) na něm zaslechneme i spoustu příjemných reminiscencí na jazz prohibiční Ameriky dvacátých let minulého století („Memoirs Of A Roadkill“, „Ricerca Dell´anima“), divoké španělské rytmy („A Rancid Romance“) nebo kabaretní estrádu („Vodka Inferno“ s hodně osobitým intrem „Siberian Love Affairs“). Jen výjimečně si při tom člověk vzpomene na nějakého jiného, konkrétního interpreta (APOCALYPTICA), a naopak si bude lámat hlavu nad tím, proč je v souvislosti s DIABLO SWING ORCHESTRA vždy nutno zmínit NIGHTWISH. Kompletní desítka nových titulů tudíž baví stejně jako debut a ke cti je jí nutno přiznat, že si se zvoleným tématem dokázala pohrát snad ještě o kousek citlivěji, vnímavěji a s malinko větším rozhledem.
Některým druhým řadovým albům, postaveným za vynikající debuty, se to čas od času nepovede, co si budeme vykládat. U DIABLO SWING ORCHESTRA je však takováto odpověď dvojnásob potěšující, jen co je pravda.
Některým druhým řadovým albům, postaveným za vynikající debuty, se čas od času nepovede to, co DIABLO SWING ORCHESTRA na „Sing Along Songs For The Damned & Delirious“.
8 / 10
Annlouice Loegdlund
- zpěv
Daniel Håkansson
- kytara, zpěv
Pontus Mantefors
- kytara, efekty
Andy Johansson
- baskytara
Johannes Bergion
- cello
Andreas Halvardsson
- bicí
1. A Tap Dancer’s Dilemma
2. A Rancid Romance
3. Lucy Fears The Morning Star
4. Bedlam Sticks
5. New World Widows
6. Siberian Love Affairs
7. Vodka Inferno
8. Memoirs Of A Roadkill
9. Ricerca Dell’anima
10. Stratosphere Serenade
Sing Along Songs For The Damned & Delirious (2009)
The Butcher's Ballroom (2006)
Borderline Hymns (EP) (2003)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Ascendance Records
Stopáž: 48:13
Produkce: Roberto Laghi
ale áno keď je chuť splní táto nahrávka svoj účel dokonale, ale inak ........
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.