OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je to pokaždé pořád to samé. Pořád stejný recenzentský rébus. Na stole máte nahrávku, která se zoufale míjí s originalitou, ale zároveň s jejím poslechem nemáte nejmenší problém. Právě naopak, některé momenty se jejím tvůrcům povedly na výbornou. Kruh se uzavírá. Hrobky se otevírají a duchové starých časů jsou opět v plné síle. Je to už pravda nějaký ten rok, kdy nastal nejdříve pozvolný a poté masivní návrat ke kořenům metalu. Nové a nové kapely, jejichž členové v pravěkých kovových dobách ještě tahali kačera, se hrdě hlásí k počátkům jejich oblíbené muziky a chtějí všem dokázat, že jim v žilách koluje ta pravá, moderními trendy nezkažená metalová krev. Ačkoliv s těmi trendy je to samozřejmě trošku svízel, neboť třebas i návrat thrash metalu ze staré školy je ve své podstatě taktéž módní záležitost.
Těmito úvahami se však v případě mladíků HAVOK z amerického Denveru trápit nemusíme. Tedy samozřejmě, že v jejich tvorbě původní notu aby jeden pohledal, ale entusiasmus a zápal pro věc této čtveřici tedy rozhodně nechybí. To samo o sobě pochopitelně ještě nestačí, ale tito chlapíci (ze tří čtvrtin jihoamerického původu) k tomu ještě přidávají velmi dobrou schopnosti navodit atmosféru druhé poloviny osmdesátých let vyšperkovanou solidní instrumentací a věrným zvládnutím nezbytných atributů, které tvoří tu správnou old schoolovou thrashovou nahrávku. HAVOK jsou v tomto směru skutečně striktní a nepřipouští žádné, byť jen malé náznaky vpašování moderních metalových prvků. Už úvodní intro „Wreckquiem“ se správně „tklivou“ akustickou vyhrávkou je dokonalé klišé, jehož hlavním cílem je otevřít bránu pro vstup ostrých kytarových riffů. A ty skutečně řežou, jak zákon káže. Co naplat, že si skoro každou chvíli říkáte, že „tohle už jsem asi někde neslyšel“ anebo „sakra, koho mi to jen připomíná?“. Nemá cenu se ptát, protože těch správných odpovědí by bylo požehnaně. Američané to v podstatě ani nijak neskrývají. Jejich hlavním záměrem je stvořit nahrávku, která bude náležitě odsýpat, nebude nudit a která se bude uctivě klanět starým metalovým náhrobkům.
To se povedlo dobře, nicméně je zde jeden výrazný faktor, který snahu HAVOK trochu kazí. A tím je z mého pohledu poněkud přestřelená stopáž. 45 minut retrothrashového hoblování mi, i při poměrně solidním tvůrčím potenciálu kapely, přijde přeci jen trochu moc. Album hlavně ve své druhé polovině, po vynikající „Identity Theft“ se zdařilým heroickým kytarovým sólem, tak trochu upadá do čím dál stereotypnějšího thrashového kolovrátku. Řádně razantní vysvobození představuje „Category Of The Dead“, na jejíž ploše se Američanům skvělým způsobem povedlo navodit atmosféru panující před více než dvaceti lety v jistém kalifornském zálivu. Našlapaná agresivní skladba útočí hlavně v refrénu doprovázeném razantním frázováním Davida Sancheze doslova do plných a představuje dokonalou ukázku reinkarnace nefalšované thrashové řezničiny.
Redakční kolega Stray tvrdí, že thrash metal je „nejmetalovější metal ze všech metalů“. Když si po poslechu těchto mladých archivářů pustím některou z nahrávek jejich vzorů, musím uznat, že na tomto tvrzení něco bude. Thrash metal v tomto archaickém provedení je jako čistá lidská duše bez jakýchkoliv nekalých úmyslů, bez jakéhokoliv vědomí o okolním světě. Plně si totiž vystačí s tím svým. Metal jako izolované, dogmatické a uzavřené náboženství. To je thrash metal ze staré školy. To jsou i HAVOK. Trendaři nebo jen upřímní věřící?
Thrash metalová řezničina ze staré školy v podání entuziastických mladíků HAVOK je příjemným a solidním návratem do časů minulých, který trošku sráží předimenzovaná stopáž. Originalita nulová, energie a nasazení stoprocentní. Pro koho je to dost a pro koho málo, nechť si každý rozhodne sám.
6,5 / 10
David Sanchez
- kytara, vokály
Shawn Chavez
- kytara, vokály
Jesse De Los Santos
- basa, vokály
Scotti Fuller
- bicí
1. Wreckquiem
2. The Root Of Evil
3. Path To Nowhere
4. Morbid Symmetry
5. Identity Theft
6. The Disease
7. Scabs Of Trust
8. Ivory Tower
9. To Hell
10. Category Of The Dead
11. Melting The Mountain
12. Afterburner
V (2020)
Conformicide (2017)
Unnatural Selection (2013)
Time Is Up (2011)
Burn (2009)
Pwn 'Em All (EP) (2007)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.