UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
ALL SHALL PERISH na posledním albu zásadně mění hudební směřování a deathcorovou řezničinu z předchozích nahrávek střídá chuť experimentovat. Aktuální zásek „Awaken The Dreamers“ bych pojmenoval v pozitivním slova smyslu „dokonalá šílenost“. Nároční posluchači, kteří jsou znuděni tradiční metalovou hudbou, nebo ti, kteří hledají pološílené hudební kombinace, mají jedinečnou šanci. „Awaken The Dreamers“ je totiž velmi osobitá záležitost. Mohu nadhodit přirovnání k MESHUGGAH, BURST, HACRIDE, ale stejně to bude vždy vedle. Nejblíže jim asi stojí kolegové BETWEEN THE BURIED AND ME, kteří provozují něco alespoň přibližně podobného. ALL SHALL PERISH na tomto albu hrají z větší části kostrbaté a trhané metalcorové rytmy ve středním tempu, které míchají s melodickými, někdy až epickými motivy a vše doprovázejí nekonečným kytarovým sólováním, které je (až na úlet ve skladbě „From So Far Away") kupodivu ke prospěchu věci. Texty jsou plné frustrace a nespokojenosti a zpěvák to dává najevo dostatečně agresivním způsobem.
Jako otvírák byl zřejmě pro jistotu zvolen tradičnější metalcorový kus „When Life Meant More“, ale hned druhá skladba tento styl pozvolna opouští a nastupují zmiňované melodické motivy. Tyto postupy a nálady dostávají prostor i ve třetí „Never…Again“, kde je nejvíce patrný kontrast zuřivého rifování, jemného vybrnkávání a kvílení kytarových sól. Podobně stavěná je i titulní „Awaken The Dreamers“, kde dojde i na melodický zpěv a sbory, změny tempa, kytarové i basové exhibice a nelze opomenout i všudypřítomné dvoukopákové palby. Vše je naplácané přes sebe, ale výsledek je překvapivě funkční. V meditativní „Memories Of A Glass Sanctuary“ vás pro změnu španělka, smutná nálada a pomalý rytmus zavedou až někam do království TIAMAT. Z melancholie vás vzápětí vytrhne ultra rychlá rubanice „Stabbing To Purge Dissimulation", po které následují dva klasické metalcorové kusy „Gagged, Bound, Shelved and Forgotten" a „Until The End", které se asi nejvíce blíží tradičním ALL SHALL PERISH. Album uzavírá píseň „Songs For The Damned", jejíž závěr by s přimhouřením oka mohl klidně figurovat i v repertoáru raných PARADISE LOST. Čert aby se v tom vyznal. Jedno je ale jisté - kytarové party jsou precizní a vyplatí se je pozorně poslouchat. Bicí jsou šílené a celkový dojem je určitě pozoruhodný.
Atmosféru hudebního šílenství potlačují akustická intermezza (uváděné jako samostatné skladby), dávající posluchači alespoň chvilku výdechu. ALL SHALL PERISH to mají zajímavě poskládané. Časté změny pomáhají udržet pozornost a skladby, ač jsou každá jiná, drží pohromadě jako celek. Album není ani moc dlouhé. V podstatě je téměř těžké uvěřit, že celé trvá pouze 36 minut.
ALL SHALL PERISH nejspíše touto deskou ztratí všechny fanoušky, kteří si oblíbili starší alba, neboť tito lidé z valné většiny melodické party na novém díle nepoberou. Ovšem výše uvedení hledači, nebo posluchači předchozí tvorbou nezasaženi, mohou v „Awaken The Dreamers“ nalézt klenot, což se koneckonců podařilo i mně.
Experimentální, technické a propracované metalcorové album.
8,5 / 10
Hernan Hermida
- zpěv
Chris Storey
- kytara
Ben Orum
- kytara
Mike Tiner
- basa
Matt Kuykendall
- bicí
1. When Life Meant More...
2. Black Gold Reign
3. Never...Again
4. The Ones We Left Behind
5. Awaken The Dreamers
6. Memories Of A Glass Sanctuary
7. Stabbing To Purge Dissimulation
8. Gagged, Bound, Shelved And Forgotten
9. Until The End
10. From So Far Away
11. Misery's Introduction
12. Songs For The Damned
This Is Where It Ends (2011)
Awaken The Dreamers (2008)
The Price Of Existence (2006)
Hate, Malice, Revenge (2003)
Datum vydání: Pátek, 5. září 2008
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 36:03
Produkce: Zack Ohren
Studio: Castle Ultimate Studios, Oakland (USA)
Celkom to ujde
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.