OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„If the guitar was my penis and riffs were hot jism and drums were hot chick I´m gonna shoot it all over”
Buz Mcgrath
Tak nějak pravil zakladatel, kytarista a vůdčí postava massachussettských UNEARTH během nahrávaní pořád jěstě aktuláního alba „The March“. Stejně tak, jako Buz, tak i ostatní členové si zde vysloužili svorné pochvaly za svá letošní živá vystoupení, a to jak ve Vídni, tak i Praze. Osobně jsem za tyto ohlasy velmi rád, protože jenom podtrhují i můj velmi pozitivní dojem nejen z této metalcorové bandy, ale i z recenzované čtvrté řadovky, jenž však už vyšla v polovině loňského října.
S čistým svědomím si mohu dovolit konstatovat, že „The March“ jednoznačně obstálo zkouškou časem. Čili i v prosinci 2009 je deska s radostí využívána místo energy drinků, na moje bežecké okruhy, o kterých bych jednou rád prohlásil, že jsou pravidelné. Jedenáctka pořádně živelných skladeb vesměs přináší to, co malý, ale šikovný rarach Buz Mcgrath v úvodu recenze slibuje, tedy neustálé kytarové výměny a solování v duchu, jak Rudi trefně ve svém reportu z Vídně poznamenal, IRON MAIDEN. Podobný přístup, ve vší úctě k praotcům metalu, je zde pečlivě uvázán na řetězu a usměrněn tak, že ve svém jádru vyznívá stále tvrdě, nikoliv pouze těžce. Jinými slovy, kytarové kudrlinkování v životě UNEARTH hraje rozhodně jednu ze stěžejních rolí. Oba ostřílení sekerníci si svojí pozici bez zbytečných exhibicé patřičně užívají. Své zbraně ale využívají po vysoce efektivních dávkách a nikdy se jim nestavá, že by sklouzli do automatického režimu přílišného opakování se, jenž ve valné většině případů končí nudným protáčením prázdného zásobníku. Další kapitolou je zpěv a jeho aranže. Trevor Phipps operuje tím nejtypičtějším křičákem, jakého metalcore již mnoho let nabízí kvanta, čímž nechci znevažovat jeho kvalitu. Je však nanejvýš dobře, že necháva do vokálních hrátek zasáhnout jak kytaristu Kena Susiho, tak i basáka Johna Maggardse. Co tahle trojka dokázala udělat s refrénem v dechberoucí „Hail The Shrine“ vyvolává až slzy dojetí. V konceptu alba, jenž se dle prohlášení kvintentu, zaobíra jak špatnými, tak i těmi nadějnými stránkami lidského bytí, bych dále vyzdvihl úderku „We Are Not Anonymous“, kde se sbory vypomáhají borci z NORMA JEAN a pomalejší „Letting Go“ s interesantní kytarovou linkou. Ačkoliv pětice nenabízí hubebně nic zas tak vyjímečného, tak si za těch necelých devět let existence vybudovala řádné celosvětové renomé. „The March“ je s počtem přes sto tisíc prodaných nosičů prodejně nejúspěšnější zásek. Já bych však rád podoktnul, že rozhodně neprohloupíte i pokud sáhnete po jakémkoliv předchozím počinu, zvláště přímočařejším „III: In The Eyes Of Fire“.
UNEARTH zatím potvrzují pravidlo o poctivosti, se kterou nejdál dojdeš a kterou fanoušek přirozeně vycítí. Ať už se tedy skupina v budoucnu vydá cestou nějakých větších experimentů anebo bude pořád smažit na podobnou notu, neměla by na tuto poučku ani nadále zapomínat.
Jenom ještě doplním, že digipacková verze je exkluzivně natuningována pro evropský trh (snad to i Japonci mají podobně) a obsahuje DVD dokumentující nahrávácí proces. Příležitostně hned i prozradím, že rodina zpěváka Phippse vlastní řetězec obchodů s alkoholem a producent Adam Dutkiewicz už neví jak by si tu „basebolku“ měl nasadit... Nálada je výborná.
Metalcorová poctivost.
8,5 / 10
Trevor Phipps
- zpěv
Buz McGrath
- kytara
Ken Susi
- kytara, doprovodný zpěv
John „Slo“ Maggard
- basa, doprovodný zpěv
Derek Kerswill
- bicí
1. My Will Be Done
2. Hail The Shrine
3. Crow Killer
4. Grave Of Opportunity
5. We Are Not Anonymous
6. The March
7. Cutman
8. The Chosen
9. Letting Go
10. Truth Or Consequence
11. Our Callous Skin
The March (2008)
III: In The Eyes Of Fire (2006)
The Oncoming Storm (2004)
Endless (2002)
Stings of Conscience (2001)
Above the Fall of Man (1999)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Metal Blade
Stopáž: 47:29
Produkce: Adam Dutkiewicz
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.