OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Neradostná situace, neutěšený stav v táboře legendárních dýní. Po jobovce s nuceným odchodem bubeníka Uliho Kusche a kytaristy Rolanda Grapowa získala vydlabaná hlava trhlinu, kterou do současnosti ještě nebyla s to definitivně zacelit. O „zaručených“ členech se v kuloárech naspekulovalo dost a dost, jenže po poměrně svižném angažmá tlučmistra Marka Crosse (ex-METALIUM, KINGDOM COME) zeje místo druhého struníka stále prázdnotou. Není se tedy co divit, že na překlenutí nastalé odmlky přispěchala vydavatelská firma s nejjednodušší alternativou - předmětným best of.
V začátku zmíněná pohroma má ještě další dopad. Ponecháme-li stranou dohady o tom, zda je Weikath skutečně takový despota, který po relativním neúspěchu poslední řadovky "The Dark Ride", se kterou skupina vkročila na tenký led temně podladěného experimentu (mimochodem skvěle!), bez pardonu vyházel dva hlavní „viníky“, dobereme se výsledku, že v jejich persónách HELLOWEEN ztrácí nejen vynikající instrumentalisty, ale zároveň také osobité skladatele. Schválně, zkuste si pozorně pročíst buklety posledních alb. Minimálně autorská práce Uliho Kusche je nepřehlédnutelná.
Základní verzi výběru tvoří dva kotoučky plné dobře známých hitovek. Můžeme polemizovat, zda i v „Derisovských časech“ skupina zanechala stejně nesmazatelnou stopu jako v období "Jerišských zdí" nebo obou "Strážců", nikdo jim ovšem nemůže odpárat slušný potenciál. Některé stařešiny byly znovu smíchány Charliem Bauerfeindem, ale jak už to tak v podobných případech bývá, klasika zůstane klasikou a původní verze vítězí. Samozřejmě, můžete postrádat svoji oblíbenou písničku, některá může naopak přebývat (sám mám stejný problém), jenomže to je osud všech výběrů. Za skutečný dramaturgický omyl považuji pouze zařazení verze písně "Starlight" s Kiskeho zpěvem, díky němuž z ní úplně vymizelo napětí originálu. Jinak best of na výbornou a dobrý dojem z neodfláknuté práce podtrhuje i vyčerpávající buklet plný dobových fotografií, historie skupiny a dokonce i graf znázorňující (i)migraci všech, kteří kdy kapelou prošli.
Zaměřme se teď na bonusový disk "Buried Treasure", který ve svých útrobách skrývá něco raritek, převážně z četných singlů skupiny. "Shit And Lobster" pochází ze singlu "Kids Of The Century", tedy z černého období boje o smlouvu kolem alba "Pink Bubbles Go Ape", pochopitelně s Michaelem Kiskem za mikrofonem. Paradoxně tomu jde hudebně o typicky rozjuchanou hitovku. S dvojkou a trojkou poskočíme o dva roky dále k singlu "When The Sinner". "Oriental Journey" je instrumentálka z pera mistra Grapowa, nic světoborného, ale vcelku příjemná na poslech, "I Don´t Care You Don´t Care" potom balancuje na střence zrockovatělého popíku, podotýkám že se ctí. Ještě jednou zalovíme ze singlových vod staromilci častěji proklínaného než milovaného "Chameleona". "Ain´t Got Nothin´ Better" složil baskytarista Markus Grosskopf a jedná se o čistý rock´n´roll. Tím končí Kiskátorova éra a další zpívané položky už obhospodařuje z PINK CREAM 69 příchozí Andy Deris. Ovšem ještě než se stihne ukázat, dramaturgický skok (mrtvý klasik by ho možná označil jako pověstný „krok stranou“) nás žene až do roku 1998 a ze singlu "Hey Lord" skupina servíruje šílený perkusně kytarový jam "Moshi Moshi-Shiki No Ula", sejmutý navíc živě. A konečně Deris. Dodnes jsem nepochopil, proč jeho píseň "Can´t Fight Your Desire" obsahoval pouze singl "Mr.Ego" a neobjevila se i na desce "Master Of The Rings" ze čtyřiadevadesátého, neb jde o hit nonplusultra. Ze stejného singlu pak přichází "Star Invasion", takto klasická dýňovka se zatěžkaným spodkem. Rok zůstává, měníme pouze kotouček na "Perfect Gentleman". I z něj ochutnáme dvě položky: "Silicon Dreams" ač z Weikathovy dílny melodicky voní po Růžovém krému ročníku šedesátého devátého, zatímco "Grapowski´s Malmsuite 1001 (in D-Doll)" je, jak už sám vtipný název napovídá, instrumentálka vyvedená přesně v barvách švédského „honiče“. Zbývá jidášský cover "Electric Eyes" a závěrečná klávesy opředená speed-tečka "A Game We Shouldnt´t Play" ze singlu "I Can". Velká škoda, že se HELLOWEEN nechopili příležitosti řádně za pačesy, takové dvoj CD obsahující všechny raritní a singlové věci pěkně pohromadě by potěšilo dvojnásob.
Pokud jste s německými dýněmi ještě nikdy neměli co do činění, máte jedinečnou příležitost dohnat zameškané. My ostatní si raději počkáme na chystanou novinku, která by měla zásadním způsobem potvrdit či vyvrátit pozici skupiny v čelním hloučku power metalového pelotonu. Hodnocení si tedy pro tentokrát odpusťme.
Pokud jste fanoušky HELLOWEEN, máte jistě všechny písně, které best ofka obsahuje, dávno doma. Takže obstarat si toto balení má pro vás smysl jen s třetím diskem plným rarit - "Buried Treasure". Naopak, pro ty kdo by se snad chtěli s tvorbou dýní teprve seznámit asi není lepší učební pomůcky.
1. Disk 1 - Mr.Torture
2. I Can
3. Power
4. Where The Rain Grows
5. Eagle Fly Free
6. Future World
7. Metal Invaders
8. Murderer
9. Starlight
10. How Many Tears
11. Ride The Sky
12. Halloween
13. A Little Time
14. A Tale That Wasn´t Right
15. I Want Out
16. Disk 2 - Keeper Of The Seven Keys
17. Dr. Stein
18. The Chance
19. Wildmill
20. Sole Survivor
21. Perfect Gentleman
22. In The Middle Of A Heartbeat
23. Kings Will Be Kings
24. Time Of The Oath
25. Forever & One
26. Midnight Sun
27. Mr. Ego
28. Immortal
29. Mirror, Mirror
30. Disk 3 - bonusy, singly, rarity apod.
Helloween (2021)
United Alive In Madrid (2019)
My God-Given Right (2015)
Straight Out Of Hell (2013)
7 Sinners (2010)
Unarmed: Best Of 25th Anniversary (2010)
Gambling With The Devil (2007)
Keeper Of The Seven Keys - The Legacy (2005)
Rabbit Don´t Come Easy (2003)
Treasure Chest (Best Of) (2002)
The Dark Ride (2000)
Metal Jukebox (1999)
Better Than Raw (1998)
High Live (1996)
The Time Of The Oath (1996)
Master Of The Rings (1994)
Chameleon (1993)
The Best, The Rest, The Rare (Best Of) (1991)
Pink Bubbles Go Ape (1991)
Live In The U.K. (1989)
Keeper Of The Seven Keys Pt.II (1988)
Keeper Of The Seven Keys Pt.I (1987)
Walls Of Jericho (1986)
Helloween (EP) (1985)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Metal-Is/Sanctuary
Stopáž: velká
Produkce: hodně lidí
Studio: mnoho
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.