OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Spolupráce Tonyho Iommiho a Geezera Butlera s malým čarodějem Ronniem Jamesem Diem nabrala v roce 1982 pro všeobecně překvapené fanoušky BLACK SABBATH rychlý směr ke konci. Vztahy uvnitř souboru byly již tak napjaté, že se v průběhu studiových prací na míchačce živého alba „Live Evil“ dostaly do fáze absolutní trapnosti. To když se přiopilý technik jednou prořekl Iommimu, který do studia chodil každý sudý den v měsíci, aby dohlédl na postupující práce, že se v lichých dnech do studia vkrádá Dio, aby pozvolna zvýšil hlasitost svých vokálních partů na výsledné nahrávce. Je jasné, že to znamenalo definitivní konec spolupráce. Jenže Tonyho trápila další otázka – kým hlasově skvělého Američana nahradit? Náhoda tomu chtěla, že se zrovna tou dobou potkal s Ianem Gillanem (druhdy zpěvákem DEEP PURPLE, který v té době již devátým rokem bojoval se svou sólovou kariérou), jemuž možnost účinkování v BLACK SABBATH z legrace nadhodil. Gillan se však (k Tonyho překvapení) pro tento návrh nadchl, takže všichni zúčastnění, krátce po schůzce v jedné maloměstské hospůdce v Midlands, na níž se probraly podmínky Ianova působení ve věhlasné kapele, nešetřili v tisku komplimenty – „Je skvělé, že zpěvákem BLACK SABBATH je znovu Angličan a navíc takový gentleman“.
Studiové práce se nesly ve velmi přátelské atmosféře (do kapely se na rok vrátil také bubeník Bill Ward, protože Vinnie Appice stál na straně Dia) a ven prosakovaly zvěsti o albu, které bude naprosto fantastické, a které se částečně vrátí k syrovosti raných nahrávek skupiny, přičemž si zachová metalový feeling postupujících osmdesátých let. Když však deska „Born Again“ (s malým čertiskem na obálce) vyšla, odhalila mnoho nedostatků, a mezi nimi hlavně naprosto katastrofální mix. Nikdo z členů kapely si to dodnes neumí vysvětlit, protože ještě když šlo album do výroby, znělo na něm prý všechno náramně. Výsledek byl však velmi kuriózní, a to i s ohledem na fakt, že se zřejmě jedná o nejtvrdší a nejdémoničtější nahrávku, jaká dosud kdy vyšla pod značkou BLACK SABBATH. Stejný úspěch, jaký měla předcházející díla nazpívaná Diem, se sice nedostavil, celkově však nešlo o žádný velký komerční provar – např. ve Spojených státech jde vlastně o poslední poměrně úspěšnou studiovou desku skupiny (Američané totiž nikdy nepřijali Tonyho Martina).
Psaní textů z velké části (kromě „Disturbing The Priest“) převzal Ian Gillan, protože se v tomto oboru v sedmdesátých letech velmi aktivní Geezer Butler momentálně zrovna necítil. A jelikož byl Ian jako člověk svou podstatou trochu jinde než dlouholetí uctívači temna, ovšem na druhou stranu se velmi snažil naplnit podstatu BLACK SABBATH, výsledek vyzníval démoničtěji než démonicky. Ostatně stejně jako v případě soundu nahrávky. Celé album zahajuje burácivá metalová jízda „Trashed“, kde Gillan vřeští jako smyslu zbavený. Hutný a temný zvuk Iommiho sekery zde musel zákonitě zaskočit všechny příznivce vytříbených a barvitých hard´n´heavy songů z éry Dia, protože to, co vzešlo z „Born Again“, se mohlo tvrdostí měřit s VENOM. Za zmínku stojí dvě ponurá intra „Stonehenge“ a „The Dark“, která připraví půdu pro nekompromisní riffopalby – psychotickou „Disturbing The Priest“ a černou perlu nahrávky „Zero The Hero“ s obrovsky uhrančivou silou. Další nekompromisní jízdou v rock´n´rollovém duchu je „Digital Bitch“ (neboli kus adresovaný Ozzyho manželce Sharon Arden). Titulní song naopak představuje rozmáchlé aristokratické blues, kde vynikne zejména zvuk Iommiho sólové kytary. Zbylé dvě skladby ovšem nedosahují kvalit všech výše zmíněných, stejně tak jako celá nahrávka lehce trpí absencí ústřední hitovky bez spekulací.
Album je tedy i po letech hodnoceno jako jedno z těch zvláštních (slabších) v diskografii birminghamských, ale to nic nemění na faktu, že jsem osobně velmi rád za to, že vůbec vzniklo. Jak jinak bych si dnes dokázal představit pomyslné spojení DEEP SABBATH? Co následovalo dál, už všichni dávno víme. Krátce po nepříliš dlouhém turné si Ian Gillan sbalil fidlátka (aby pomohl nastartovat velmi úspěšný comeback druhé a nejslavnější sestavy DEEP PURPLE), čímž tím také definitivně uzavřel ojedinělou jednosezónní kapitolku v historii BLACK SABBATH.
Jediné album BLACK SABBATH s Ianem Gillanem u mikrofonu. Tíživé, temné inferno je zřejmě nejtvrdší nahrávkou v historii kapely. Zvukově však nevyšlo úplně podle představ skupiny a i kvalitou songů zaostává za alby nazpívanými R.J. Diem.
Ian Gillan
- zpěv
Tony Iommi
- kytara
Geezer Butler
- baskytara
Bill Ward
- bicí
1. Trashed
2. Stonehenge
3. Disturbing The Priest
4. The Dark
5. Zero The Hero
6. Digital Bitch
7. Born Again
8. Hot Line
9. Keep It Warm
Forbidden (2024 Remix) (2024)
13 (2013)
The Dio Years (Best Of) (2007)
Greatest Hits (1970-1978) (2006)
The Best Of (2005)
Black Box: The Complete Original (1970-1978) (2004)
Megalomania Architect (2004)
The Sabbath Stones (Best Of) (1996)
Forbidden (1995)
Cross Purposes Live (1995)
Cross Purposes (1994)
Dehumanizer (1992)
Tyr (1990)
Headless Cross (1989)
The Eternal Idol (1987)
Seventh Star (1986)
Born Again (1983)
Live Evil (1982)
Mob Rules (1981)
Heaven And Hell (1980)
Never Say Die! (1978)
Technical Ecstasy (1976)
We Sold Our Soul for Rock & Roll (Best Of) (1975)
Sabotage (1975)
Sabbath Bloody Sabbath (1973)
Volume 4 (1972)
Master of Reality (1971)
Paranoid (1970)
Black Sabbath (1970)
Datum vydání: Pondělí, 12. září 1983
Vydavatel: Vertigo
Stopáž: 41:04
Produkce: Robin Black
Studio: The Manor Studio, Shipton On Cherwell, Oxfordshire
Po prvním poslechu nestravitelné. Po delším velmi silná kolekce temných skladeb. Zvuk naprosto sedí stejně jako charakteristický Gillianův zpěv. Mám rád tuhle desku i přes to, že předchozí desky 2 desky považuji za vydařenější.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.