OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na počátku devadesátých let se v českém metalovém undergroundu zjevil pozoruhodný úkaz jménem MASTER´S HAMMER. Tento spolek produkoval (v kontextu doby) nesmírně temnou hudbu inspirovanou ranými alby švédských BATHORY, která si rychle získala spoustu obdivovatelů. Black metalové hymny zdobily výborné, až básnicky zpracované, nekompromisní okultně-satanistické texty, které jsou dodnes mezi metalovými fandy nesmírně populární. Z tohoto období existují dvě výborná alba „Rituál“ (1990) a koncepční „Jilemnický okultista“ (1992). Později se soubor odklonil od black metalových ideálů, experimentoval s elektronickou hudbou a posléze zanikl. Hlavní protagonista František Štorm prohlásil, že s metalem nadobro skončil a málokdo čekal, že se temné společenství ještě někdy probudí k životu.
Ovšem stalo se a po více jak 15-ti letech hibernace je tu nové album jménem „Mantras“. Hned úvodem však předesílám, že parádní témata jako „Zapálili jsme Onen Svět“, „Černá Svatozář“ (či okultismus obecně) zůstala bohužel pohřbena v minulosti. Štorm popisuje s ironickým úšklebkem svět kolem sebe, nešetří sarkasmem a je stejně nekompromisní jako kdysi. Podtitul „Vesnická opereta“ koneckonců napovídá, o čem že „Mantras“ pojednává. Obsahem textů, které i přes změnu obsahu jsou opět mimořádně vyvedené, MASTER´S HAMMER své legendární začátky spíše parodují a svůj kult se snaží svrhnout. Na kolik se jim to opravdu podařilo, musí každý posoudit sám.
„Když každý den nad rybníkem táhnou těžké mlhy
na člověka přichází onen divný stav
kol prázdných očních důlků fialové kruhy
depresi zažívá chmurný typograf“
Po hudební stránce je ovšem vše v nejlepším pořádku. Kombinace black metalových bzučáků, klepaček a klávesových motivů se jeví velice sympaticky. Dle mého názoru jsou to hlavně Voralovy klávesy, které spolu s melodickými kytarovými vyhrávkami pasují tuto nahrávku na něco víc a vůbec nevadí, že se MASTER´S HAMMER nedrží pouze black metalových postupů, neboť výsledek působí zajímavým, až avantgardním dojmem. Minimálně však v první polovině desky se kapela snaží nezpronevěřit starým kultovním časům a songy „Typograf“, „Domanín“, „Až já budu v hrobě hníti“ nebo „Čerti“ jejich temné začátky respektují. Starší tvorbu připomene i znovu nahraná kultovní pecka „Jáma Pekel“ zde s přimíchaným žabím „zpěvem“. V druhé polovině alba se objevují hudebně i textově ulítlé kompozice jako „Propesko“, „Fantasie“, „Vrana“, či na klávesách postavena „Ganesha Mantra“, ve kterých je cítit návaznost na pozdější nemetalovou tvorbu souboru. Tentokráte se však experimenty daří a album dělají zajímavějším. Vyzdvihl bych skladby “Typograf“, „Bodhi“ a bizarní vypalovačku „Vrana“, které se jeví v kontextu celé desky jako nejzajímavější. Hlavním poznávacím znamením MASTER´S HAMMER zůstal Štormův přiškrcený vokál, kterým i na „Mantras“ recituje své choré myšlenkové pochody.
„Než se klanět dlouhá léta dekoraci z betonu
radši věřím na účinek tryskového pohonu.
Když se líhem v organismu správně zvýší tlak
tělo plyny útrobními létá jako pták“
MASTER´S HAMMER nám tímto dílem připravili každopádně velké překvapení. „Mantras“ rozhodně není špatná deska, jen je důležité pro její pochopení zaujmout ten správný postoj. Metalové ortodoxní fanoušky zřejmě MASTER´S HAMMER opět nepotěší, ale ti příznivci žánru, kteří nemají problém se zlehčováním smrtelně vážných metalových idejí, budou zajisté nadšeni.
„Нnilobou nic nekončí, nýbrž začíná
kdopak by se kadáverů po těch létech bál?
Influence jako monsun spadla do klína
budem dělat radikální prudký blekmetál“
Překvapivé, kontroverzní, povedené, ryze české dílo s výbornými texty.
9 / 10
Storm
- kytara, zpěv, bicí
Necrocock
- kytara, klávesy, zpěv
Voral
- klávesy
Monster
- basa
Silenthell
- tympán
1. Typograf
2. Domanín
3. Až já budu v hrobě hníti
4. Čerti
5. Bodhi
6. Červené bláto
7. Tympan
8. Vrana
9. Propesko
10. Fantasie
11. Ganesha Mantra
12. Jáma Pekel
13. Epitaf
Fascinator (2018)
Formulæ (2016)
Vagus Vetus (2014)
Vracejte konve na místo (2012)
Mantras (2009)
Šlágry (1995)
Klavierstück (EP) (1992)
Jilemnický Okultista (1992)
Ritual (1991)
The Fall of Idol (demo) (1990)
Live in Zbraslav 18.5.1989 (demo) (1989)
The Mass (demo) (1989)
Finished (demo) (1988)
The Ritual Murder (demo) (1987)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Master´s Hammer / Stormtype.com
Stopáž: 54:26
Produkce: Master´s Hammer
Studio: Jihosound studio / Gummistudio Y
Ano, texty jsou vtipné, hudba je v určitých momentech zábavná... Nicméně i tak nahrávka budí dost špatný dojem - místy je totiž album až příliš nezáživné a nudné. Původně jsem chtěl přimhouřit oči, ale ono to prostě nejde... Vůbec se nebudu divit tomu, kdo bude hodnotit ještě níže...
Snažiť sa na mimoriadne neočakávanú novinku MASTER'S HAMMER napasovať objektívne pravdy je rovnako komické, ako hľadať v "Mantras" (alebo "Rituale" alebo "okultistovi") posolstvo. Recenzovaný album sa ani nesnaží tváriť byť viac, než produkt príjemných pár dní na chate a v domácom štúdiu. Či to je dobre, alebo nie, je viac než inokedy balansovaním na veľmi tesnom ostrí. Subjektívne je munícia MASTER'S HAMMER na "Mantras" nepríliš trvanlivá, trochu nariedená a samoúčelná, i keď "highlighty" vystupujú rovnako výrazne ako ich protipóly.
Som rád, že sú aspoň nachvíľu späť, ale skryte som dúfal, že to bude... lepšie.
Návrat Mistrova kladiva je opravdovou událostí uplynulého roku na domácí scéně. Jeho současný odstup, nadhled a ironická jiskra jsou dlouho žádaným nedostatkovým zbožím (a to samozřejmě pomíjím kult MASTER´S HAMMER jako takových), jež přesně ukazuje na všechno to, co nám Čechům – muzikantům mnohdy chybí. Pod jedinečnou skladatelskou taktovkou pánů Štorma a Necrococka vznikl na albu „Mantras“ jakýsi zcela specifický „lidový“ black metal, o jehož kvalitách ovšem není možno ani na okamžik zapochybovat, a to ani se závěrečnými skladbami, do nichž se vkrádá jakási futuristická alternativa. Úctyhodně originální kytarové a melodické nápady spolu s ďábelsky nakažlivou lyrikou (ještě ďábelštěji Štormem podávanou) ostatně ani jiný verdikt nepřipouštějí. Věčná škoda zfušovaného zvuku bicího automatu a tisíckrát škoda, že dle anonce na internetových stránkách kapely se živého provedení alba ani čehokoliv jiného z dílny MASTER´S HAMMER rozhodně nedočkáme.
No okultista to není.. Hudba se mi celkem líbí, až na debilní bicí automat, to mě dneska u těch kapel fakt sere... Jen málo kapel to dokáže zaranžovat tak, že to člověk ani nevnímá (SAMAEL, z českých třeba UMBRTKA).
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.