OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Více než deset let si norská thrash metalová úderka drží svůj hodně vysoký tvůrčí standard. Úctyhodné dědictví předchozích čtyř počinů nijak nešpiní ani novinka „Attitude“. Pojďme se tomuto mému „postoji“ podívat pod kůži.
Myslím, že nemá cenu nijak ze široka opakovat všeobecné informace o kapele jako takové, když její nejen hudební vývoj je na Metalopolis již dostatečně podrobně zaznamenán. Věřím, že pro čtenáře, kterého norská pětice již oslovila, nebo který se právě odhodlává její metalové recepty prozkoumávat, nebude problém věnovat trošku více času k prostudování zdejších recenzí i na předchozí alba „Vindication“, „Unlimited“ a „Cut From Stone“, s nimiž se vesměs ztotožňuji.
Úvod loňské novinky obstarává dvojice běsnících uragánů v podobě skladeb „The Urge“ a „Live My Dreams“, které znalému posluchači oznamují, že se dlouhodobě zajeté (dobré) zvyklosti budou měnit jen minimálně, zatímco nově příchozímu pak potrvá delší chvíli si ujasnit, že se stále pohybuje v thrash metalových vodách, nad nimiž se však rozepíná nepříliš hustá černo-metalová mlha. Ačkoliv všemožné kritiky již rozumově objasnily, že skupina vlastně žádný black metal nehraje, já bych k tomu vždy dodal, že jeho odér je pro mě na jejich nahrávkách všudypřítomný. Chtějme nechtějme, tato pětice vzorně pěstovaných mániček vývojově má, na rozdíl od jakýchkoliv čistokrevných thrasherů, v krvi nějaké ty černé krvinky navíc.
Severní vítr ovšem není v podání SUSPERIE zas až tak krutý, i když někdy přináší pořádné krupobití (bicí v „Mr. Stranger“). Kapela i na aktuálním kotoučku uvádí v život vysoce návykové nejednotvárné skladby, jež jsou již tradičně prošpikovány brilantními kytarovými nápady (až epicky vybavená „The One After All“), přiživovanými neméně nápaditou rytmickou sekcí. Jako nejlepší příklad za všechny mi poslouží klasická skladba „Character Flaw“, do poloviny plynule vymodelována k zuřivému běsnění, které stejně tak rychle odezní do vytracena. Hrdlořez Athera dokáže svým hlasovým rozsahem jednotlivé písně patřičně vygradovat, ať již typickým, pěkně zabarveným a hlubokým chrapotem, nebo měkčím, čistým provedením vokálu ve skladbách jako jsou „Attidute“, „Elegy And Suffering“ či „Another Turn“. Na výpomoc navíc se svým prasečákem do snad nejbrutálnějšího fláku na desce „Sick Bastard“ přispěchal z DIMMU BORGIR i spřízněný hlasový operátor Shagrath.
V neposlední řadě musím zmínit, že skupina i nadále působí velmi celistvě, a pokud vzpomeneme i nesporného instrumentálního talentu jednotlivých muzikantů, pak také až neuvěřitelně disciplinovaně, s čímž možná souvisí i opakovaná odměřená chladnost, která mi ale v jejich případě nijak moc nevadí. Možná právě naopak - celý dojem z tvorby SUSPERIE tahle zvláštní atmosféra ještě více umocňuje.
„Attitude“ je pro mě velmi povedeným, avšak střídmějším pokračovatelem fenomenálního předchůdce „Cut From Stone“, ze kterého kreativní rozmanitost jenom sršela, aniž byste museli nějak extra napínat uši. Podobný luxus aktuální zásek zkrátka nenabízí. Desku je potřeba vícekrát protočit (k čemuž vám dopomáhá i nejkratší stopáž v historii kapely), abyste tak pochopili, že je všechno v nejlepším metalovém pořádku, s pocitem, že podobnou nálož za pár let s chutí skousnete zas.
Thrash metal trošku jinak.
8,5 / 10
1. The Urge
2. Live My Dreams
3. Attitude
4. Elegy And Suffering
5. Sick Bastard
6. Another Turn
7. Mr. Stranger
8. Character Flaw
9. The One After All
Attitude (2009)
Cut From Stone (2007)
Devil May Care (EP) (2005)
Unlimited (2004)
Vindication (2002)
Predominance (2001)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Candlelight Records
Stopáž: 36:41
Produkce: SUSPERIA & Marius Strand
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.