OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je asi nejspíš samozřejmé, že prakticky každé album je přímým produktem a obrazem umělce či kapely, která jej stvořila. Prohlásí-li to ovšem veřejně v titulu nahrávky SIX DEGREES OF SEPARATION, výjimeční tuzemští temně metaloví melodici, určitě to neznamená totéž, co v obvyklém a daleko častějším (minimálně domácím) případě skupin, jež existují pouze proto, aby existovaly. S vizitkou alb „Triotus, Tricephalus And Tribadism“ a „Chain-driven Sunset“ na kontě to ostatně ani jinak nelze. Barevná mozaika melodií a nálad po celé škále stavu lidské mysli, navlečená do drátěné metalové košile, jejímž úkolem by klidně mohla být i ochrana vytříbeného (a proto také dozajista vysoce zranitelného) citu pro vyjádření emocí. To vše lze s jistotou od „Of Us“ očekávat a (s přimhouřením oka) také obdržet.
Moravští jsou pochopitelně přesně tou skupinou, od níž chcete všechno možné, jen ne nějaké necitlivé trhání kormidlem stylového směřování. V minulosti osvědčený výraz již mnohokrát prokázal, že právě v něm jsou nejpůsobivější, takže pokud k nim bude múza štědrá i tentokráte, bude docela jistě následovat další luxusní tri-metalová hostina. Právě o tom je ostatně hned úvodní skladba „F-2370“, expresně naladěná na silně optimistické vlně, kterou je nejlépe si pustit, jakmile si třeba budete jen trochu zoufat. Lahodná hudební zápletka, ještě lahodnější text a přitom totální absence jakékoliv prvoplánovitosti či zaseknutí se nad obvyklými frázemi. SIX DEGREES OF SEPARATION ve své výsostné formě, řekl bych, vzrušiví a okouzlující. Podobně působí i v „For Hannah“ a „Of Unrealistic Ambitions“ s tím rozdílem, že nejen v textových řádcích opouštíme prosvětlená témata a v souladu s temnou aurou kapely se k nim až do konce hracího času nevrátíme. Příležitostí k oslovení posluchače však proto neubude, spíše naopak. Po trochu předvídatelné (a díky tomu také méně intenzivní) „Of Common Guilt“ přijde hned další ve „For Me“, nonšalantně podané zpovědi zkrachovalce s velmi působivým refrénem a novou hrstí Doctorova blackového skřeku, jehož navýšené procento (opravdu povedená je v jeho provedení fráze „Now We Are Alive“ ve vzpomínané první skladbě) je vlastně jedinou hmatatelnou „změnou“ oproti minulosti. „Idiot (For Mikhail)“ po ní zaujme spíše jen pomalou pasáží se zvučným sólem ve svých dvou třetinách, na níž ovšem urychleně zapomenete při následujícím bolestivém ohlédnutí přes rameno v „Guilt Is A Vector Of Time“, předznamenávajícím vrchol celého alba ve „For Fridrich“. Ten znovu oplývá až neskutečně melancholickým charismatem, podtrženým nádhernou lyrickou úvahou na téma boje se špatností světa kolem nás („Fighting The Evil Of Any Kind Will Change The Fighter, Will Change His Mind“) a stejně svíravou melodickou linkou. Není pak vůbec divu, že zbytek alba zůstává už v jeho stínu, přestože ani jemu nechybí několik jiskřivých momentů, vyplývajících nejen z labužnických kytarových riffů („Felicitas“).
Závěrečné defilé mě tentokráte přivádí k rozpakům. Bodovat či nebodovat, když pravá podstata tohoto alba je jakémukoliv matematicko – racionálnímu posuzování na hony vzdálená? Přesto však dodržím recenzentskou tradici a půjdu o půlbodík níže než posledně, ovšem ne proto, že bych chtěl SIX DEGREES OF SEPARATION cokoliv podsouvat či vyčítat. Jen jsem si zkrátka, čistě subjektivně, „Chain-driven Sunset“ užil ještě o malý kousíček víc.
Stabilní položka nominace do české metalové reprezentace na svém čtvrtém řadovém albu.
8 / 10
1. F-2370
2. For Hannah
3. Of Unrealistic Ambitions
4. Of Common Guilt
5. For Me
6. Idiot (For Mikhail)
7. Guilt Is A Vector Of Time
8. For Fridrich
9. For John
10. Felicitas
11. For Jack
Never After (2024)
Old Dogs (2020)
Simple (2016)
The Hike & Other Laments (2013)
Ubl (DVD/CD) (2011)
Of Us (2010)
Chain-driven Sunset (2007)
Triotus, Tricephalus And Tribadism (2005)
Moon 2002: Nocturnal Breed (2002)
When Autumn Comes ... (demo) (2000)
Dark Ages (demo) (1997)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Triotus Production
Stopáž: 51:36
Produkce: Stanislav Valášek
Studio: Šopa studio, Lipov
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.