OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
KRUCIPÜSK je v českém showbusinessu tak trochu výjimka potvrzující pravidlo o nepoměru kvalita versus popularita. Sedm studiových desek a nekonečné koncertování přineslo těmto vtipálkům věhlas, zkušenosti a zástupy věrných fandů, díky čemuž si v současné době mohou v hudbě dělat, co se jim zlíbí. Již na minulém „Ahoj“ bylo jasné, že Hajíček a spol. našli dostatečně šílenou polohu, kterou nyní na aktuálním „Amen“ rozvíjí k větší dokonalosti. Pokračují v nastoupené cestě od líbivosti k větší tvrdosti a to hodnotím jako jednoznačné plus.
Mám-li nějak popsat současný zvuk libereckých, tak jako směs tvrdosti KORN, písničkovosti KABÁTu a hudební poťouchlosti veselých INFECTIOUS GROOVES. Jednotlivé skladby jsou čitelné, někdy až záměrně primitivně jednoduché. Ve většině z nich KRUCIPÜSK mixují uvolněné kytarové vyhrávky s megatvrdými na kost ostrouhanými rytmy, občas šoupnou nějakou tu legrácku, nebo hudební parádičku. Vyzdvihl bych určitě úvodní „Mamö“, ve které se jedna část tvrdá jako skála prolíná s klidnější, vybrnkávací pasáží, dále parádní kousek „Kafe a cigára“, kde to zase muzikanti šolíchají jakoby nic, aby najednou vypálili ostrý riff jak z repertoáru PRONG, pěkně podpořený foukací harmonikou. Podařené jsou i tepající kusy „Ostrov“ a ,„Zákon“ nebo „Krupicová kaše“ s povedenou gradací v závěru. Snahu znít jinak a tvořit netypické věci dokládá zajímavá až vtipná skladba „Shake Baby“. Naopak mezi ty slabší řadím nezajímavou „Pro lidi“, bez jejíhož poselství si dovedu album „Amen“ klidně představit. Tradiční změna v sestavě nastala na tomto albu na postu baskytary a jeví se tentokráte jako zásadní. Konečně má totiž KRUCIPÜSK basu jakou měl mít už dávno, prsty hranou, stylem funky/slap, což se k jejich hudbě přesně hodí a tomuto albu výrazně zvyšuje kredit. S kytarou se skvěle doplňují a vytvářejí osobitý zvuk této originální partičky.
Co se týká textů, tak strejda Tomáš je již starší kmet a témata tomu odpovídají, je kritický ke společnosti, přemítá nad smyslem života a lpí na tradičních hodnotách. Vtipně „fotrovský“ postoj zaujímá k mladé generaci v textu „Krupicová Kaše“. Vůbec texty na „Amen“ se jeví v kontextu celé diskografie kapely jako vydařené.
Zcela zásadní pro pochopení tvorby KRUCIPÜSK je naladit se na stejnou vlnu „polodementního“ humoru, mít nadhled a nebrat věci tak vážně. Pak pochopíte nadsázku s jakou je myšlený minutu a půl dlouhý nájezd ve skladbě „Blábol“, poselství skladby “Kafe a cigára“, nebo ulítlé kytarové motivy v závěrečné „Jára“. KRUCIPÜSK zdá se našel cestu, jak se vypořádat s konkurencí zahraničních hvězd, přitom je nekopírovat a nesklouznout k prvoplánové laciné zábavě. Tato kapela jde zkrátka svou cestou, je originální a daří se jí skloubit český „švejkovsko/kabátovský“ naturel s kvalitní hudbou.
Strejda Tomáš na „Amen“ upevňuje svou pozici na domácí scéně a svoji laťku posouvá o něco výše.
7,5 / 10
Tomáš Hajíček
- zpěv, kytara
Jarmut Gabriel
- kytara, ypěv
Marek Haruštiak
- basa, zpěv
Vojta Douda
- bicí
Standa Urban
- zvuk, mix
1. Mamő
2. Blábol
3. Shake baby
4. Biomasa
5. Dědova víra
6. Ostrov
7. Zákon
8. Kafe a cigára
9. Krupicová kaše
10. Pro lidi
11. Jára
Rodinnej diktát (2012)
Amen (2009)
Ahoj (2007)
Druide! (2004)
10 Years (Best Of) (2002)
~ 4 ~ (2001)
Bigada bigada bejby (1998)
Cirkus dneska nebude (1996)
Ratata (1993)
Vydáno: 2009
Vydavatel: KRUCIPÜSK (vlastní náklad)
Stopáž: 44:32
Produkce: T. Hajíček/ KRUCIPÜSK
Studio: Svárov
Už to tak vypadá, že čekat slabé album od KRUCIPÜSKu je jako chtít po české politické scéně, aby se nechovala jako parta rozmazlených samolibých parchantů ze školky, kterým někdo sáhne na oblíbenou hračku. Novinka „Amen“ s národním lvem ve švejkovské čepici (alias symbolem poetiky libereckých?) na obalu a hladivě nostalgicky provedeným bookletem pokračuje v tradici zajímavých a nosných alb, na nichž Tomáš Hajíček a spol. vždy dokážou přijít s něčím neokoukaným a zajímavým, třebaže stále v podobném crossoverovém kabátku. A poslech je to vskutku záživný, plný nejrůznějších okamžiků, jež vás s kapelou spolehlivě svedou na společnou notu, na jejímž vrcholu osobně vidím „Blábol“ s luxusně těžkým riffem alá Zakk Wylde, „Shake Baby“ s vyzývavě dusivým napětím jak z Tarantinových krváků, „Kafe a cigára“ s téměř geniálně úchylnou foukací harmonikou a znamenitě pulzující baskytarou a v neposlední řadě také „Krupicovou kaši“ s (přes všechnu jeho jednoduchost) mimořádně vyvedeným textem. Někdo jistě řekne, že „Druide!“ zůstává stále nepřekonáno a má asi nejspíš i pravdu. To ovšem nic nemění na kvalitách „Amen“, na jehož živé provedení na letních festivalech se už teď moc těším.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.