OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nedá se o nich zrovna říci, že by trpěli nadbytkem hudební produkce. S každým dalším albem se od nekompromisních začátků posouvají do posluchačsky otevřenějších sfér, přičemž očekávání každé další nahrávky se dá nazvat přinejmenším jako netrpělivé. Američané THE DILLINGER ESCAPE PLAN si každý svůj krok, snad s výjimkou úletu v podobě nevydařené sbírky coverů „Plagiarism“ (2006), pečlivě zvažují a s jednotlivými deskami si tak logicky dávají načas.
Tentokráte bylo čekání přeci jen o něco kratší a jestli to o něčem svědčí, lze předvídat jen těžko, ale je zřejmé, že skupina pomalu ale jistě zapouští kotvy v bezpečném přístavu, což v přeneseném významu znamená, že experimenty postupně ustupují stranou a do popředí se dostávají z posluchačského hlediska přístupnější kompoziční postupy. Velmi nepatrné zárodky této metamorfózy se daly vystopovat už na zběsilém debutu „Calculating Infinity“ z roku 1999, ale vše začalo být mnohem jasnější hlavně o pět let později, když se na „Miss Machine“ objevily některé i čistě rockové záležitosti. Z tohoto důvodu není proč nazývat obsah letošní novinky za překvapivý. Tuto kapelu prostě poznáte od prvního taktu a že se na svém dalším albu ještě více ponoří do lákavých vod melodických písní se tak nějak dalo docela přesně předpovědět.
Názory na současné směřování THE DILLINGER ESCAPE PLAN se tedy budou nejspíše lišit podle ochoty akceptovat tento fakt v porovnání s divokou minulostí, jenž pomohla nastartovat boom math-metalových kapel. Z té v hudbě kapely zůstalo ještě stále dost na to, aby nebylo možno prohlásit, že zanevřela na své kořeny. Koneckonců o tom už jasně vypovídala i ukázka v podobě na „Option Paralysis“ úvodní skladby „Farewell, Mona Lisa“, jenž se několik měsíců před emisí alba objevila na internetu. Klasicky „dillingerovsky“ rytmicky neuchopitelná divoká jízda z úvodu se zhruba v polovině obrací o 180 stupňů směrem k rockové písničkovosti. Jestli něco jasně definuje současnou podobu skupiny, tak jsou to právě tyto kontrasty.
Koexistence výbušné agrese a jemnějšího muzírování nepostrádá ani na novince dostatek přirozenosti a lehkosti, s jakými jsou jednotlivé odlišnosti pospojovány. Už v minulosti prokázaný dostatek schopností složit vkusnou chytlavou melodii a tuto ještě vyzdobit přesvědčivým pěveckým projevem Grega Puciata, má na novince zase o poznání větší prostor, přičemž některé motivy lze opět označit za zdařilé („Gold Teeth On A Bum“, jejíž nosnou melodickou linku lze na digipackové verzi alba slyšet v závěrečné „Chuck McChip“ ještě jednou), či přímo výtečné. Zvuk piána otevírající v historii kapely možná nejuvolněnější kompozici „Windower“ předznamenává jeden z těchto výtečných momentů. Emočně gradující skladba boduje vynikající tklivou melodií a dokazuje, že to Američanům velice sluší i na tomto poli.
Naproti tomu zde stojí postupně řídnoucí, ovšem stále dobře vyzbrojená armáda neurvalých songů („Good Neighbor“, „Room Full Of Eyes), působící jako zástup posledních Mohykánů upomínajících na (pro mnohé) staré dobré THE DILLINGER ESCAPE PLAN. Což o to, Američanům to i v těchto chvílích šlape stále velmi dobře, ale na povrch čím dál více vyplouvá jeden trochu nepříjemný fakt. A to ten, že skupina už prostě není tím vzrušujícím a inspirujícím hudebním tělesem, jakým před pár lety bezpochyby bývala. „Option Paralysis“ je stále velmi dobrým albem svěže a přitažlivě působící kapely, ale ono kouzlo překvapujícího a dříve neslyšeného se postupně vytrácí. S tímto se samozřejmě (a bohužel) dříve či později potká snad každý interpret, či hudební uskupení, takže moje nářky jsou alespoň prozatím a hlavně díky nesporným kvalitám „Option Paralysis“ ještě pořád trochu zbytečné. Jedná se stále o zajímavé a velmi dobré album, ale něco mi říká, že na tom dalším už se bude lámat chleba.
Zase o něco méně neurvalejší a divočejší, zase o něco více otevřenější širšímu posluchačskému spektru. I další útěk Johna Dillingera se vydařil, ale tentokráte už při něm chybí více překvapivých a vzrušujících momentů.
7,5 / 10
Greg Puciato
- vokály
Liam Wilson
- basa
Billy Rymer
- bicí
Benjamin Weinman
- kytara, piáno, zvukový design, programování
Jeff Tuttle
- hostující vokály
1. Farewell, Mona Lisa
2. Good Neighbor
3. Gold Teeth On A Bum
4. Crystal Morning
5. Endless Endings
6. Widower
7. Room Full Of Eyes
8. Chinese Whispers
9. I Wouldn't If You Didn't
10. Parasitic Twins
Dissociation (2016)
On Of Us Is The Killer (2013)
Option Paralysis (2010)
Ire Works (2007)
Plagiarism (EP) (2006)
Miss Machine (2004)
Irony Is A Dead Scene (EP) (2002)
The Dillinger Escape Plan (reedice) (2000)
Calculating Infinity (1999)
Under The Running Board (EP) (1998)
The Dillinger Escape Plan (EP) (1997)
Datum vydání: Úterý, 23. března 2010
Vydavatel: Season Of Myst
Stopáž: 44:23
Produkce: Steve Evetts & Benjamin Weinman
Studio: Omen Room, Cypress (USA)
K nové desce kultovních math-core šílenců THE DILLINGER ESCAPE PLAN jsem přistupoval velmi skepticky. Již po prvním poslechu se však dostavil pocit uspokojení a obavy ze stagnace se ukázali jako zbytečné. „Dillingeři“ zdá se „dostali rozum“ a pozvolna opouštějí kategorii mladí a neklidní. Mathcore masakr propojují se serióznějšími, melodičtějšími motivy, které celkový dojem zpříjemní a otevírají jejich tvorbu širšímu publiku. „Option Paralysis“ je logickým pokračováním minulého „Ire Works“, které již naznačovalo, že kapela hledá cestu ven ze slepé uličky hudebního extrému a melodické, emotivně vypjaté polohy jsou trefa do černého. Rozumím tomu, že fanoušci holdující jejich starší tvorbě s tím mohou mít problém. V mém případě se ovšem „Option Paralysis“ setkalo s velkým pochopením a hodnotím jej jako nejlepší album od THE DILLINGER ESCAPE PLAN a také jako jedno z top alb roku 2010.
THE DILLINGER ESCAPE PLAN sice opětovně nabízejí posluchači slušnou kolekci písní, nicméně v porovnání se staršími, takřka dokonalými deskami, působí "Option Paralysis" až neškodně. Chybí zde jakýkoliv moment překvapení či větší zajímavosti, což zrovna u této kapely nebývalo zvykem. Bohužel.
No kurva je to tak a ne jinak. Pokud budeme za "skutečný" začátek Dillingerů považovat Calculating Infinity, je novinka deskou patrně nejslabší. A já to rozhodně netvrdím kvůli onomu "měknutí." Spíše naopak - čím dál čaštější opouštění těch striktních math-corových vod jsem přijal kladně. Kapela tohohle formátu nepotřebuje přešlapovat na místě a vývoj vítám s otevřenou náručí a s velikou radostí si vychutnám pop rockovou desku v jejich podání. Problém s novinkou u mne spočívá spíše ve faktu, že většina písní se s těmi s desek předchozích nemůže 100%-ně rovnat. Nejlepším zásekem je dokonalý otvírák Mony Lisy, který na ploše 5 minut předvádí to nejlepší z celé dosavadní kariéry Dillingerů. Po předchozím famózním záseků nebojícím se experimentování je novinka spíše pohodlným párem papučí k televizi a to je rozhodně trochu zklamání, neboť jsem doufal, že DEP se tentokrát definitivně rozhodnou praštit s tou math-corovou károu a vydají se někam, kam bychom to nečekali. Jedna z nejtalentovanějších rockových kapel své generace posílá trochu pohodlně malou domů, poté co si minulou deskou nabila na pořádnou bombu do šibenice. Také vám to přijde jako nesmyslný tah? P.S. Málem bych zapomněl kurevsky chválit. Jedna věc mi na novince přeci jen přišla dost možná doposud nejlepší. Už při prvním poslechu jsem chtěl tleskat vestoje bubeníkovi.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.