Politika ako taká je niektorými považovaná za panské huncútstvo, inými zas za najdôležitejšiu súčasť života. Tak, ako ju môžeme nájsť v iných sférach spoločenského diania, nie je problémom na ňu natrafiť pri hudbe. Nik asi nebude pochybovať, ak poviem, že punková a hardcorová scéna bola už od svojich počiatkov jasne naviazaná na politické témy a aj medzi metalovými kapelami sa nájde mnoho takých, ktoré takouto inšpiráciou nepohrdnú. Na druhej strane sa množstvo kapiel od politiky dištancuje a svoju tvorbu označuje za apolitickú – či oprávnene nechávam na posúdenie iným. Čo politika je a čo už nie, je niekedy ťažké rozlíšiť a záleží skôr od subjektívneho pohľadu poslucháča, ako od snahy textára a skladateľa. Táto zaujímavá a súčasne aj kontroverzná téma ma mátala natoľko, že som sa rozhodol osloviť viacero muzikantov, od ktorých som očakával zaujímavé a hlavne poučné odpovede. Váhal som tiež, či osloviť aj „extrémistov“, no zvíťazila moja zvedavosť a oslovil som viaceré zoskupenia z oboch strán barikády. Nakoniec mi prišli od „extrémne kontroverzných“ len dve odpovede, ozvali sa KRODA a JAROST MARKSA. Prví - aj napriek tomu, že v rozhovoroch sa jasne hlásia k pravicovým extrémistom - poslali len krátke vyhlásenie popierajúce ich vlastné názory a za JAROST MARKSA, ktorí sú zase označovaní za komunistický black metal, odpovedal spevák a gitarista narodený vo Francúzsku a žijúci v Petrohradskom Squote - jeho odpoveď, v ktorej sa jasne prihlásil k demokracii, pluralizmu a slobode a ktorú je možné smelo označiť za manifest, som pre jej obsiahlosť umiestnil na koniec článku.
Cernorog (ANCESTRAL VOLKHVES)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
História ukázala viacero prípadov, kedy sa prostredníctvom umenia tlačili dopredu práve určité politické myšlienky, záujmy a podobne. To však nemení nič na mojom názore, že politika a hudba k sebe vôbec nejdú. My vo svojich textoch nemáme politické myšlienky a neviem ani o tom, aby niektorý z členov bol niekedy prívržencom nejakého politického spektra.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Nielen extrémne, ale politické názory vôbec. Myslím, že tieto skupiny prichádzajú o jedinečnú možnosť. Možnosť prostredníctvom svojho hudobného umu vyjadriť niečo oveľa hlbšie, čo v človeku tkvie, než je jeho politický názor. Sú to však ich rozhodnutia, ich hudba a ich texty, na ktoré my môžeme vysloviť svoj názor, ale neviem do akej miery máme právo na nich „zazerať“, či ich súdiť.
Jakub (BALACLAVA)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Mě politické názory v textech kapel nevadí. Myslím, že hudba je prostředek k vyjádřeni, tak proč ne k politice? Navíc mě to u kapel nebo jednotlivých interpretu baví, neboť se mohu dozvědět o jejich názorech a nejen slyšet jejich hudbu a mě často zajímá jak žije člověk, který mě zaujal svou hudbou. K hudbě kterou jsme my hráli, politické texty patří neodmyslitelně, i když nejsem zastancem toho, že kapela co hraje tvrdě musí mít politické texty. Naše texty nebyli o politických stranách, ale například o politických procesech (1952), autoritativní státy v minulosti (Bouře pouze bouře), ale taky nepřímo politické o pohledu na homosexualitu (Láska není zločin), vůbec o problému válčeni a o následcích vlastenectví, vymívaní mozku v armádě (Rekviem), nebo o tom, jak se člověk může cítit v dnešní společnosti (Stinadla se bouři). Politika je i to, co každý z nás žije, protože to se odrazí na nás samotných i našem okolí. Takže i když nejsem členem politické strany, ovlivňují život kolem mě. Například i texty kapely EARTH CRISIS mě přesvědčili stát se vegánem. Díky jiným kapelám jsem se zas dozvěděl o novem pohledu na politiku apod. Dá se říct, že mě většinou zaujme politika v textech. Potřebuje to totiž notnou dávku presvedčení.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
To je věc spíše jejich myšleni, než toho, že svoje názory spojuji s hudbou. Hudbou se dá propagovat všechno možné. Hudba má svoji silu a spojuje lidi. Navíc tvrdá energická hudba jako punk, hardcore, metal se líbi zvlášť mladým lidem, v kterých tato hudba může také vyvolávat agresivitu, takže se nedivím, že jsou i rasistické kapely. Ale je to hanba samozřejmě a stydím se za ty lidi, co hudbou šíři zlo.
Øystein G. Brun (BORKNAGAR)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Z môjho pohľadu je hudba v prvom rade a nadovšetko ostatné umením, a myslím si, že ako taká by mala byť nezávislá od akéhokoľvek ideologického uhla pohľadu, smeru alebo čohokoľvek. Rešpektujem skupiny, ktoré si vo svojej hudbe zvolili túto cestu, ale ja sám by som to nikdy nerobil. Z jednoduchého dôvodu - myslím si, že hudba by mala mať univerzálny charakter/jazyk, neobmedzovaný svetskými ľudskými politickými rozdielmi.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Pre mňa je nacizmus rovnako ako komunizmus totálny hnoj, opovrhujem tým! Myslím si, že je ešte horšie, keď ľudia skúšajú šíriť tieto myšlienky manipulatívnou silou, ktorou hudba v skutočnosti môže byť. Podporujem „slobodu slova“, samozrejme, ale nacizmus a komunizmus sú nenávistné, deštruktívne a neľudské svetonázory, ktoré politicky či hudobne nepovažujem za relevantných partnerov do diskusie.
AC Wild (BULLDOZER)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Politikom tohto sveta som venoval skladbu. Má názov „Bastards“. Myslím si, že v politike po väčšinu histórie dominuje korupcia. Uprednostňujem hovoriť o myšlienkach a nie o ideológiách.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Zastávam názor, že každá skupina môže hovoriť čo chce, vrátane politických názorov. Osobne nemám nič, čo by som zdieľal s extrémnym nacizmom, komunizmom alebo akoukoľvek formou náboženského útlaku.
Blackie (CALES)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Neuznávám to. Je to nudné, stejně jako politika samotná.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Neznám jedinou takovou kapelu, jejiž hudba by za něco stála, takže mě to vůbec nevzrušuje. Podle mně se většinou jedná o pózu.
Jan Hoffman (DEADLOCK)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Podľa mňa je to veľmi šikovný spôsob, ako predstaviť svoj názor na rôzne témy. Texty v kombinácii s hudbou sú zásadné pre to, aby kapela tvorila celok. Hudba je taká silná zbraň, prečo by sme ju teda nemali použiť. Samozrejme sú tu aj skupiny, ktoré sa snažia šíriť nevhodné posolstvo, ale sloboda vyjadrenia spočíva aj v tom a musíme ju akceptovať. My sa v DEADLOCK vždy snažíme prísť s textami, ktoré sú veľmi silno spojené s hudbou a emóciami a atmosférou, ktoré tieto melódie vytvárajú. Našou najdôležitejšou témou bolo vždy vegánstvo, ale po našom poslednom albume „Manifesto“ pokračujeme v oblasti textov novou cestou. Texty v nových skladbách sa zaoberajú politikou a všetkými tými skurvenými situáciami, s ktorými sa musíme vysporiadať, manipuláciou prostredníctvom médií a umelými epidémiami, ktoré majú za cieľ kontrolu národov pomocou strachu. Dobrá hudba v kombinácii s dobre napísanými a inteligentnými textami sú pre mňa tou najúžasnejšou vecou na svete!
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Nuž, je ťažké pochopiť niečo také, na druhej strane však musím priznať, že aj DEADLOCK sa zaoberá extrémnymi témami ako vegánstvo. Nie je vždy zlé mať extrémne názory, pokiaľ tým nikomu neubližuješ. Hudba je úžasná v každom jednom ohľade a nacisti sú kokoti taktiež v každom jednom ohľade, takže toto spolu nikdy nebude fungovať! (smiech) Extrémna hudba - fajn, extrémne texty - takisto fajn, ale debilné a extrémne texty - to nemá šancu! Len si predstav, ako počúvaš extrémnu hudbu a vidíš krásne slečny tancovať na tie rytmy - áno, to je paráda! Ale počúvať tú istú hudbu a vidieť extrémne odpudivé slečny robiť to isté do tých rytmov - to zábavné nebude!
Beelphegor (HROMOVLAD)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
V našich textoch politika nikdy svoje miesto nemala a ani mať nebude. O politiku sa nezaujímame, je to hnus! Zastávame názor, že hudba je umenie, ktoré s politikou nemožno miešať. Pokiaľ niekto tak koná, zabije to, čo z umenia robí element citový a zmyslový, a vytvorí z neho obyčajnú propagandu. Nebezpečný to nástroj, ktorý vyvoláva rôzne negatívne javy v spoločnosti. Nástroj, ktorý z davu robí slepé stádo, sledujúce ideológie chorého „rozumu“ duševne chorých vodcov.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Každý má právo na svoj názor, no musí počítať s rizikom, ak sa dostane do konfrontácie či už so zákonom alebo morálnymi normami. Nemáme právo odsudzovať žiadnu kapelu za jej presvedčenie, či už kráča doprava, doľava alebo ide cestou spásy duše, či uctievania temnoty. Každý je zodpovedný sám za seba, má právo voľby a pokiaľ nás nikto nenúti „konvertovať“ je nám to jedno. Slepá nenávisť, predsudky, načo je to dobré? V živote človeka sú dôležitejšie veci a táto planéta je príliš malá na toľko zloby.
Poly (INSANIA)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
V zásadě proti politice v textech nic nemám - vždy mi imponovaly kapely, které se snažily říct naostro svůj názor. Druhá věc ale je, že to často sklouzává k primitivnímu klišé. To je taky jeden z důvodů, proč my politiku v textech nikdy neřešili. Je to omšelé téma, které nás neláká. Navíc mám spojení politika-umění zdiskreditované z doby socialistického realismu.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Obě tyhle ideologie jsou nám cizí, tudíž s takovou muzikou bych měl problém. Osobně mi vadí v poslední době především narůstající rasismus.
KONFLIKT
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Viktor: Myslím si, že je to bezodná studnica pre texty kapiel, vždy sa niečo nájde o čom sa dá napísať text, ale musí to byt výstižné a k veci, inak to nemá zmysel. Veľa mladých ľudí sa o politiku nezaujíma, tak aspoň takouto formou im chceme ukázať náš názor a čo si myslíme o politikoch, ich správaní a konaní v tomto štáte.
Jury: Kapiel je milión a môžu spievať o všetkom, čo ich len napadne! O láske, o živote v gete a na uliciach, o žltej ponorke, o gumenom káčerovi, o pive, babách a zábave, o satanovi, až po najextrémnejšie veci. Je len a len na danej skupine, akú cestu si vyberie. Či chce len zabávať ľudí, alebo odovzdať aj nejaké posolstvo. Skupiny prostredníctvom hudby, svojimi textami môžu veľmi ovplyvniť mienku, zmýšľanie ľudí, hlavne ak daná kapela je veľmi známa, populárna a ak daný spevák či muzikant je veľmi charismatickou osobnosťou. My sme za tých 20 rokov napísali naozaj rôzne texty. Klasické punkové, zábavné, alkoholické, o týraní zvierat, ekologické, protivojnové, o fanatických veriacich, o tolerancii medzi ľuďmi, ale aj politické. Jednoducho všetko čo nám obyčajným ľuďom robí radosť, ale aj to, čo nás trápi v živote. Ak teda s niečím nesúhlasíme, tak sa to nebojíme nahlas aj povedať! V roku 1993 sme napríklad napísali našu Československú skladbu „Prečo?“, kde spievame a rozdelení Česka a Slovenska a pýtame sa Vladimíra Mečiara: „Prečo sa to stalo, povedz mi to Vlado?“ Ani vtedy sa nás, obyčajných ľudí, nepýtali či to chceme, alebo nie. Nebolo uskutočnené ani referendum. Rozhodli ako vždy, tam hore, iní „o nás bez nás“! Ale to je len jedna vec. Je tu nezamestnanosť, stúpa a stúpa, presne ako ceny v obchodoch, vychádzajú nové zákony, ktoré sa veľmi dotýkajú životov jednoduchých ľudí, nové dane... a štát míňa spoločné peniaze daňovníkov na totálne sprostosti! Len tak mimochodom, zase sme poslali päťdesiat vojakov do Afganistanu, čo nás bude stáť zopár milliónov eur a ešte ich zopár pošle naša drahá vláda! Nedá sa len nečinne pozerať na to, čo sa v politike u nás a vo svete deje. Myslíme si, že v politike bude stále čo kritizovať a poukazovať na určité problémy. Preto treba na momentálnu situáciu reagovať a povedať svoj názor. Takže odpoveď na tvoju otázku je: áno, máme aj texty s politickými témami, ale pivo a zelenú máme radšej! (smiech)
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Viktor: Podľa mňa človek ktorý propaguje nacizmus a komunizmus nemôže byť v poriadku, už len z hľadiska ľudskosti je to choré. Ako môže niekto uznávať Hitlera alebo Stalina? Veď sú to masoví vrahovia. jedným slovom proste „Hnus“.
Jury: S takýmito skupinami na pivo nechodíme! (smiech)
Mikita (MEN WITHOUT GOD)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Záleží od toho čo si predstavuješ pod pojmom „politika“. Pre mňa je to široký pojem. Pre niekoho je politické aj to že je niekto vegán, čo v podstate je určitý postoj, ktorý formuje hardcore scénu a má základ aj v boji proti mechanizmom kapitalizmu. Mám rád texty ktoré reflektujú čo sa deje. Nemusia ponúkať riešenie ako v prípade ANTI FLAG napríklad. Ale je pre mňa príjemnejšie keď vidím, že kapela je vnímavá a nie je ľahostajná k sociálnym pomerom, rasizmu, xenofóbii, sexismu, atď. Rozhodne to ale nie je pre mňa merítko toho, či je ta kapela dobrá alebo zlá. Ak chcem party track, pustím si DEEZ NUTS, ak mám náladu na niečo temné tak napríklad CONVERGE, ak sa chcem niečo dozvedieť pustím si už spomínaných ANTI FLAG alebo niečo podobné. Ak sa bavíme o metale MISERY INDEX ma bavia prístupom, názormi, tým kde všade hrajú (squaty, kluby, velké metalové turné). Ale vyslovene ma zdvíha zo stoličky ak sa dozviem, že politickú kapelu zabookuje niekto, kto je ľahostajný voči tomu aké má texty tá kapela ktorú bookuje. Stávame sa tak potom svedkami rôznych prapodivných väzieb promotérov a kapiel, ktoré sú z pravicového spektra alebo priamo napojené na ultrapravicovú scénu. Keď som mal pätnásť, púšťal som si dokola KRABATHOR - „Shit Comes Brown“ a bol som rád, že je česká metalová kapela, ktorá niečo povedala proti náckom. V hardcore scéne mi to príde ako samozrejmosť, že sa ľudia a kapely vymedzujú voči rasizmu a podobným sračkám, bohužiaľ nie som o tom presvedčený v metalovej scéne. Ale česť výnimkám.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Preč s nimi! Neakceptovať v scéne! Ale pridal by som tam ešte boľševizmus a mohol by som pokračovať. Faktom je ale, že to je len na ľuďoch ako si tu pozametajú. Ľahostajnosť mladých na scéne voči podobným faktom sa mi ťažko prehĺta. Ale žijeme v dobe web 2.0 a faktom je, že dnes je prvý kontakt s kapelami cez sociálne sieťe. 99% kapiel sa prezentuje skôr merchandisom než názormi na svojich profiloch. A šestnásťročného zaujíma najskôr hudba a handry. Ja verím v mladých ľudí, ale to či tieto veci začnú vnímať je aj na nás hudobníkoch a na tom ako svoju kapelu budeme prezentovať. Ako podáme danú tému tak, aby bola atraktívna pre násťročných, čo povieme medzi pesničkami na koncerte a pod.
Mark „Barney“ Greenway (NAPALM DEATH)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Je veľmi ľahké označiť veci za „politické“, pričom je takéto označenie niekedy mimo. V mnohých prípadoch môže byť politika skurvene nudná, pretože ak si vezmeš bežné mechanizmy politiky - a politikov, ktorí sú v nich zapojení - je v tom veľa zaujímaní postojov bez ozajstnej snahy o zlepšenie vecí, ako sú nesloboda, korporačný teror alebo útlak štátu či čokoľvek, na čo sa snažíš spomenúť. Musím priznať, že ak sa obzriem do minulosti, bol som rovnako „vinný“ tým, že som sa takto správal tiež, ale vždy som to myslel v tom najlepšom možnom zmysle s cieľom presadzovať humanitarizmus. Niekedy máme sklon padnúť na stranu toho, čo bojuje s niečím, čo ťa ohrozuje - asi takto - zažívaš útoky pravice (alebo skôr pravicového diktátu), takže sám sa pevne zakoreníš na strane ľavice. Čím nechcem povedať, že nezastávam aj postoje, ktoré majú korene v socializme, ale nie sú tým jediným, čo by ma definovalo. Myslím, že najlepšie by ma vystihlo označenie humanista.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Myslím, že sú tu dva uhly pohľadu, a k obom treba pristupovať oddelene. Pokiaľ ide o nacizmus, vidím ich tak, že majú právo na svoj názor bez ohľadu na to, aký je scestný a nezmyselný. Ale ak v rámci jeho presadenia začínajú útočiť na ostatných a ohrozovať ich, to posúva veci do iného levelu. Toto je bod, v ktorom sa začne opozícia. Iste si zažil, že mnoho ľudí jednoducho z nacizmu vyrástlo, pretože vidia, aký je smiešny. Je za tým viac macho postoja ako skutočného princípu - zdá sa, že ľudia sa radi vidia ako silní a vládnúci, v duchu árijskej doktríny. Jednoznačne je to celé kokotina. Pokiaľ ide o komunizmus, v skutočnosti nevidím, že by ho propagovalo nejako veľa kapiel. Skupiny, ktoré majú humanistický pohľad na vec, bývajú občas automaticky označované ako komunisti len preto, lebo stoja v opozícii proti fašizmu, čo vedie k veľmi chybným záverom. Opäť ako príklad použijem seba - bol som označený za komunistu, čo jednoducho nie som. Pominúc to, že staré európske režimy, ktoré sú vyhlasované za príklady komunistických štátov, boli v skutočnosti skôr niečo ako „štátne kapitalistické systémy“ (sorry, tu sa trochu hrabem v technike, ale boli v dosť veľkom kontraste s kľúčovými princípmi komunizmu). Vždy budem v opozícii voči akémukoľvek režimu, ktorý zasahuje do základných ľudských práv a slobody vyjadrovania. Jednoduché.
Daimonion (PAGAN SPIRIT)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Tak v niektorých hudobných štýloch je priestor aj na túto tému, pokiaľ ide o kritiku fungovania štátneho aparátu ako takého a jeho uplatňovania sa v praxi. V tejto rovine je to OK, ak niekto ma tú potrebu sa k tomu vyjadrovať. Osobne sa domnievam, že do umenia politika nepatrí a v black metale nemá taktiež svoje miesto, tento štýl bol vždy o mytológií a podobných témach, ťahať doň politiku je ako podkopávať jeho vlastné korene.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Ako na nedostatok vlastnej hudobnej invencie a potrebou zaujať a šokovať. Nevidím nič zle v uvedomení si vlastných koreňov, to ale ešte neznamená že to musí mať niečo spoločné s týmito prežitkami minulosti.
Filip (ЯozpoR)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Nevadia mi politické témy v textoch kapiel, i keď ЯozpoR sa pohybuje aj v apolitickej scéne. Politika zasahuje všade. Poslancov platíme z našich daní a odvodov a tí si z toho žijú na najvyššej úrovni, preto ich treba sledovať, o čo sa snažia, či nesnažia. Či máme politické témy, nech posúdia poslucháči. Niektorí nás považujú za apolitických a niektorí za ľavicových. Za ľavicových asi preto, lebo máme texty proti rasizmu či fašizmu a hrávame aj s kapelami, ktoré sú, alebo majú blízko k anarchistickej ideológii a anarchizmus sa radí k ľavici. Ja zastávam názor, že do problémov na Slovensku by sa malo starať cca päť miliónov ľudí a nie len stopäťdesiat v parlamente.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
História Slovenska bola rozdelená na partizánov a gardistov. Mali sme tu klérofašizmus a potom socializmus. Výborne o tom vypovedá slovenský film Tábor padlých žien. Film je o tábore z r. 1949, kde sa prevychovávajú bratislavské prostitútky a politickí odporcovia. Je to teda z obdobia, kedy už komunisti nastolili socializmus. Paradoxom je, že v tábore šéfuje bývalý gardista. Perfektný film - treba vidieť!
Fred (SMASHED FACE, TRANSLUNARIA)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Politika je jen zlomek toho, co všechno se dá v textech hudebních kapel obsáhnout. Vzhledem k tomu, ze rocková (potažmo punk, metal, core) muzika byla vždy tak trochu rebelující a vymezující se oproti většinové společnosti, bylo nasnadě, že se mezi kritizující lyriku dostala politická a sociální témata. K nekterým hudebním zánrum zmínený tématický balíček dokonce neodmyslitelně patří (nebo si dovedete predatvit HC/punk kapely, kterak vzývají satana nebo jak plují na vikingských lodích?) tak jako k ostatním stylum jiná príslušná témata. Pokud kritika politické scény není moc prvoplánovitá ci pozérská, určite s ní nemám žádný problém. Se SMASHED FACE se spíše než politikou zabýváme ekologickými texty odkazujícími na celkový úpadek a degradaci lidské rasy.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Velké extrémy nejsou dobré asi v žádné sférě lidské činosti a to samé se dá říci o politice v textech. S komunismem ani nacismem se neztotožnuji v osobním živote a už vubec ne v hudbě, takže podobné kapely obcházím obloukem a distancuji se od nich jako poslucháč, či jako muzikant na jednom pódium.
Ján Klos (ŽREC, INFERNO, MORAVSKÁ ZIMA)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Politika je v současnosti naprosto všední věc. Přímo i nepřímo se dotýká snad každého člověka v moderní společnosti, a tak není vůbec nepochopitelné, že se politická témata dostávají do textů různých kapel napříč hudebními žánry. O to víc, když jde o všelijaká svinstva a podrazy, kterými se to v politice jen hemží. To pak textaři nemají o inspiraci nouzi. A jestli používáme v textech politické inspirace? ŽREC vůbec, INFERNO taky ne. MORAVSKÁ ZIMA v minulosti v některých skladbách pěkně provokovala, ale v současnosti pracujeme na docela jiném konceptu. Politická témata tedy v žádné z uvedených kapel neprobíráme. Existují daleko zajímavější a přitažlivější témata než tohle.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Ani jeden z těchto politických výkyvů mě neoslovuje, takže často o takové kapely ani nezavadím. Ale jsou výjimky jako třeba NOKTURNAL MORTUM, kteří jsou hudebně skutečně na vysoké úrovni, takže u těch mě jejich „novodobý směr“ trochu mrzí. Ale co už, zpěvákovi nerozumím a obaly desek mají v pohodě, takže mě to zas tolik netrápí (smiech). Muzika je to výborná.
Torham (ŽREC, MORAVSKÁ ZIMA)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Mně se při slově politika vybaví skupinka pohlavárů, která pěkně v teploučku řeší kupříkladu hospodářství, zákonodárství atd. Což zřejmě taky půjde zhudebnit, pravděpodobně z toho ale vyleze pořádná recese a myslím, že to není ke škodě. Každý ať se vyjádří k tomu, k čemu potřebuje nebo k čemu má nejblíže. Pojem „politika“ dosahuje rozhodně bohatého spektra, využitelného v různých hudebních odnožích. Například spousta paganmetalových uskupení odkazuje na svoji regionální kulturu, čímž se dostává do roviny jistého patriotismu, tedy pojmu čistě politického. To se týká i kapel, ve kterých působím, zvláště pak doslova patriotistické MORAVSKÉ ZIMY. Zde právě narážíme na onu problematiku více rovin nazírání, tudíž nechci zacházet do závratných hloubek, jelikož se jedná o postoje velice individuálního charakteru. Odráží se v tom doba, ve které žijeme a na ni si zkrátka každý najde svůj názor či přímo řešení. Všichni jsme tudíž svým způsobem politici.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Na jednu stranu se na ně určitě dívám objektivně. Zajímají mě souvislosti z jakého důvodu to daná skupina propaguje a jestli to je vůbec tak, jak to na první pohled vypadá. Určitě v tom taky hraje velkou roli psychologie, věk a prostředí, ze kterého členové takovýchto kapel vzešli. Na stranu druhou nemůžu být objektivní stále, tudíž nechápu lidi, kteří každý den vstávají s nenávistí a hlavně s velkou nevědomostí v hlavě. Já sám to ale nezměním a i kdyby se to někomu povedlo, spustí se propagace jiných věcí a bude to v podstatě stále ta stejná písnička. Proto není na škodu, něco si z této skutečnosti odnést a to doporučuji všem čtenářům. Opravdu za všemi těmi svastikami a rudými hvězdami stojí jen extremismus? Co když v tom najdeme i jiné věci, se kterými se osobně shodneme? To všechno jsou otázky, které si pokládám před vyřčením ortelu.
Kärtsy Hatakka (WALTARI)
Čo si myslite o politických témach v textoch rôznych skupín? Vy sami používate v textoch aj politické inšpirácie? Ak áno, prečo?
Môj názor je, že politické texty sú úplne v poriadku, dalo by sa povedať, že sú až potrebné. Niekedy máme v textoch skryté politické témy, ale nie tak, aby sme na ne priamo ukazovali prstom, sú všelijako zaobalené. Každý umelec musí mať nejaký názor na politické záležitosti, tak prečo ich nevyjadriť? Byť umelcom neznamená len zábavu, máme aj vlastnú zodpovednosť.
Ako sa pozeráte na skupiny, ktoré cez svoju hudbu a texty propagujú extrémne politické názory ako nacizmus a komunizmus?
Určite ich nemám rád, nanešťastie im neviem zabrániť v tom, čo robia. Je to slobodný svet...
Antoine Durand (JAROST MARKSA/ЯРОСТЬ МАРКСА)
Podľa mňa nie je kvalitatívny rozdiel medzi umelcami, ktorí sa rozhodnú pre textové vyjadrenie svojich politických názorov a tými, ktorí to nerobia. Niektorí ľudia sa snažia rozdeliť hudobný svet na dve zóny – „politická hudba“ a „nepolitická hudba“, ale ja si myslím, že medzi nimi je plynulé kontinuum a hranica je akákoľvek, len nie zreteľná. To, čo ľudia považujú za „politické“, sa v súčasnosti aj tak stáva záležitosťou osobného rozhodnutia.
Prešiel som mnohými skupinami, ktoré ostro vystupovali proti náboženstvu, ale opakovane zdôrazňovali, že sú striktne „nepolitické“. Mnohí ľudia by to považovali za politický uhol pohľadu. Akokoľvek, v black metale je to dnes také konvenčné, že sa tomu vyhnúť nedá. Pokiaľ ide o textovú stránku, blackmetalová scéna má k tejto téme aj tak bizarný vzťah. Na jednej strane existuje všetka tá satanistická a deistická image, ale takisto tu je ten vágny dojem opozície voči náboženstvu (alebo aspoň tomu, čo niektorí volajú „organizované náboženstvo“), pričom teizmus prirodzene predstavuje náboženstvo, ako to vidím ja.
Hudba je vynikajúci prostriedok, ako sa vyjadriť, nezávisle od toho, čo chceš podať svojim poslucháčom, svojmu publiku. Nemôžem povedať, že uprednostňujem „politickú“ hudbu viac než tú, ktorú väčšina ľudí považuje za „nepolitickú“ hudbu, asi takto – počúvam tú aj tú, z mnohých príčin. Texty v JAROST MARKSA sú určite prirodzene politické a zaoberajú sa témami ako oslobodenie seba samého, povstanie proti nespravodlivým oligarchiám, boj bežných ľudí proti ich utláčateľom, zjednotenie ľudstva a spolupráca namiesto tohto bludného kruhu samovyvolávaného násilia. Rozhodli sme sa tvoriť politickú hudbu, pretože tieto témy sa nás dotýkajú, tieto veci majú veľký vplyv na naše životy a životy ostatných. Miešajú sa tu otázky ako spolupráca vs. súperenie, prekonávanie sociálnych bariér vs. kultúrna izolácia, skepticizmus vs. slepá poslušnosť indoktrinácii.
Tvorba politickej hudby umožňuje pevne sa identifikovať s tým, čo tvoríš, pretože do určitej miery prekračuje oblasť klasického umenia, ktoré sa aoberá hlavne navodením emócií a textovým maľovaním obrazov, ktoré podčiarkujú stav mysle, ktorý sa snažíš prezentovať. Politická hudba má väzby na sociálnu sféru, je bližšia tvojej ľudskej existencii, je svetskejšia, reálnejšia. Hudba stála po boku veľkých sociálnych zmien, revolúcií, vojen. Prenášala slová veľkých mysliteľov a veľkých duchov. Mnohí ľudia sa s tým nedokážu vyrovnať – často sa u rôznych ľudí stretávaš s názormi ako „hudba a politika by sa nemali miešať“. Myslím si, že jednoducho sa boja mať názor na isté námety. Máš svoj názor na niečo a ostatní ti začnú hovoriť, že sa mýliš – podľa mňa sa tomuto chcú vyhnúť. Tento depolitizačný trend som si všimol hlavne u mladšej generácie a nemôžem povedať, že by som tým bol nadšený. Ľudia by sa v tomto ohľade mali vzdelávať, mali by kriticky skúmať svoje okolie, aby objavili jeho chyby, mali by sa zúčastňovať na voľbách, aby využili svoje demokratické práva. Ak sa intelektuálne dištancuješ od politiky, dávaš moc druhým ľuďom a jednoducho sabotuješ sám seba.
Nemôžem povedať, že by som bol priaznivcom „národno-socialistického black metalu“ a podobných záležitostí, ľudí, ktorí oslavujú nacionalizmus a násilie proti tím, ktorí nie sú bieli, židom, atď. Uznávam ich právo robiť to a myslím si, že je dôležité umožniť týmto ľuďom sprostredkovať svoje názory prostredníctvom hudby. Som napríklad znechutený cenzurovaním a zákonným prenasledovaním rasistov alebo popieračov holocaustu v Európe. Aj keď hlboko nesúhlasím s ich politickými postojmi a názormi, želám si, aby im v tomto ohľade boli poskytnuté tie isté práva ako ostatným skupinám. Verejné zakazovanie určitých politických názorov je nedemokratické a ešte povzbudzuje utláčané skupiny k tomu, aby v snahe o dosiahnutie svojich politických cieľov používali násilie miesto toho, aby sa o ne snažili začlenením sa do demokratického procesu v rámci legálnych prostriedkov.
Ak sa pozriem do minulosti, musím uznať, že s názvom JAROST MARKSA sme do určitej miery prekročili hranicu a mnohí nesprávne pochopili vec tak, že sa snažíme o niečo, čo nazvali „komunistický black metal“. V skutočnosti v mnohých ohľadoch s Marxom a Engelsom nesúhlasím – zásadne podporujem demokratický pluralizmus a politickú rozdielnosť a často sa zdá, že oni vo väčšine pohľadov tieto postoje skrátka nezdieľajú. Názory na tieto veci sa vnútri skupiny rozchádzajú, takže nemôžem hovoriť za všetkých, ale názov tohto projektu bol pravdepodobne zvolený zle. Neexistuje jeden „komunizmus“ - je to skutočne široký pojem, ktorý popisuje mnoho politických pohľadov, pričom mnohé sú navzájom nekompatibilné. Tento termín bol počas histórie často zneužitý a nevhodne použitý. My sme to urobili hlavne s cieľom ponúknuť istú hudobnú protiváhu všetkému tomu rasizmu, nacionalizmu, útočeniu na židov atď. v rámci black metalu.
Mnoho ľudí hádže komunizmus do jedného vreca s vojenskou expanzívnosťou a imperializmom Sovietskeho zväzu, falošným kolektivizmom, útlakom a väznením politických oponentov, ukrajinským hladomorom a ostatnými zverstvami spáchanými v tomto mene. Nanešťastie väčšina z nich zlyháva v tom, aby videla, že toto má veľmi málo spoločného s tým, čo pôvodne predstavili raní politickí aktivisti, operujúci pod touto nálepkou (možno s výnimkou nedostatku pluralizmu). Zvlášť ľudia z krajín bývalého komunistického bloku často rýchlo vyvodia tieto závery a asociácie – a ja ich neobviňujem. Tieto utláčajúce režimy, ktoré celé dekády fungovali pod zástavou toho, čo nazývali „komunizmus“, sa tomuto termínu nepostarali o dobré meno.
Moje slová na záver: Nebojte sa mať názor. Na tvorbe politickej hudby nie je nič zlého. Je iba na vás, pre čo sa rozhodnete, ale nedajte sa odradiť ľuďmi len preto, že oni sa boja vyjadriť svoj názor na určité veci.
Za preklad ďakujem Martinovi Lukáčovi (NOMENMORTIS)