OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Těžko by se hledal větší kontrast mezi naivitou amerických mladíků houfně se hlásících do armády a samotným peklem válečné vřavy, než romantická scenérie idylického středoškolského plesu podpořena tóny písně Henry Manciniho „Moon River“, jež předchází střihu přímo doprostřed vietnamské výhně. Toto schéma už bylo použito ve slavném snímku „Lovec jelenů“, z jehož tříhodinové délky si celou třetinu ukrojilo svatební veselí ruských přistěhovalců, které je pak nekompromisně ukončeno právě syrovou váleční scénou. Oliver Stone se pro svůj možná nejsilnější snímek zabývající se tímto tématem nechal trochu ovlivnit, ale strhující filmové ztvárnění skutečného příběhu frustrovaného válečného veterána Rona Kovice je plně pod taktovou jeho nápadité a svěží režie.
Stoneova vietnamská trilogie započatá v roce 1986 „Četou“ a zakončena o sedm let později snímkem „Nebe a země“ má ve svém středu tento špektákl, jehož podstatná část se odehrává mimo vietnamské pralesy. Do prostředí demoralizované americké společnosti posazený příběh pádu a vzestupu jednoho z typických představitelů ztracené generace narozené těsně po druhé světové válce, je především příběhem mnoha dalších bezejmenných idealistů, kteří se v jednom z nejpoklidnějších a nejšťastnějších období dosavadní americké historie chtěli vyrovnat svým otcům bojujícím ve druhé světové válce. Všechno se pro ně zdálo tak jednoduché a jasné. Sotva dokončíme střední školu, tak se přihlásíme do armády, pojedeme na druhý konec světa, kde postřílíme pár komunistů a pak se s velikými ovacemi vrátíme domů, kde nám v našem městečku připraví slavnostní průvod a sám starosta nás uvede na tribunu. Rodiče a sousedé budou na nás hrdí a my si budeme užívat pocitu, že jsme, stejně tak jako oni, i my pro svoji vlast udělali něco velikého a nezapomenutelného.
Kontrast mezi i po letech oslavovaným a populárním hrdinstvím účastníků druhé světové války a nezájmem až nenávistí veřejnosti k veteránům z Vietnamu, se celým více než dvouapůlhodinovým filmem táhne jako jeden z jeho ústředních myšlenkových motivů. Naprostá deziluze a rozčarování z chování veřejnosti vůči navrátivším se veteránům, kteří si ještě stále nárokují čestné místo po boku svých s fašismem bojujících otců, překoná i veškerou bolest, kterou si museli ranění projít než se dostali zpátky domů. Jedním takovým je právě i Ron Kovic.
Hlavní role v příběhu tohoto v současnosti činného protiválečného aktivisty se s velikou chutí ujal v té době už hvězdný Tom Cruise. Propůjčil mu svůj mladický vzhled středoškolského sportovce – krasavce, aby zároveň se stejnou věrohodností prozrazoval frustraci společností vyvrženého veterána skrze zarostlou a zanedbanou tvář. Oskarová nominace, kterou si za svůj výkon vysloužil, je jen malým oceněním jeho brilantní herecké kreace. Všestranný a zcela strhující Cruisův projev se na intenzitě diváckého zážitku a myšlenkového poselství podepsal nejméně stejnou měrou, jako Stoneův scénář, na němž mimochodem pracoval společně se samotným Kovicem. Ve filmu, vyjma úvodní sekvence z dětství hlavního hrdiny, prakticky nenalezneme scénu, ve které by se Cruise neobjevil. Kromě něj se zde objeví i celá plejáda dalších výborných herců, včetně jako vždy přesvědčivého Willema Dafoa, který si s chutí střihnul menší roli jednoho z dalších vietnamských zatracenců připoutaných k invalidnímu vozíku anebo starého známého z „Čety“ Toma Berengera, jehož krátké působení v roli učebnicově pojatého náboráře americké armády v sobě dokonale pojí přitažlivost šviháckého armádního života a odpudivost prázdnoty frází, které jej mají propagovat před vyplašenými středoškoláky.
Za hereckými výkony pak nezaostává ani formální stránka a režie. Zajímavé užití kamerových filtrů na škále barevných odstínů červená – modrá – bílá, tedy stejné barvy, které zdobí i vlajku Spojených států, dodává filmovému vyprávění na intenzitě. Do červené barvy oděná nepříliš dlouhá sekvence bojů ve Vietnamu je vystřídána překvapivě ještě větším peklem, které na těžce raněné čeká až doma. Bez nadsázky jedním z nejsilnějších a nejděsivějších momentů ze všech válečných filmů jsou právě scény odehrávající se v nemocnici pro veterány. Zatuchlé a špinavé místnosti, kde se mezi výkaly imobilních chudáků střídavě prohánějí krysy a nevrlý personál, jakoby hned po příjezdu domů všem válečným invalidům výmluvně říkaly, že tady je nikdo velebit nebude. Země, která se za pár měsíců od jejich odjezdu změnila k nepoznání, nepochopení příbuzenstva a přátel a pád na úplné dno uprostřed mexické džungle a laciných prostitutek. Tím vším si musel, stejně tak jako mnozí další bezejmenní, projít i Ron Kovic, než se dopracoval ke své bolestivé katarzi, jež vedla k nalezení smyslu jeho do té doby do definitivní propasti se řítícího života.
Stoneovi by se opět daly vytknout stejné nedostatky, které mu ve své recenzi „Čety“ vytýká i kolega Marigold. Jeho politické přesvědčení v některých momentech snad až příliš vyčnívá nad jinak vyváženou linii snímku a do popředí se tak trochu tlačí snaha divákovi vnutit svůj pohled na věc. Na druhou stranu i právo sdělit svůj názor tvoří nedílnou součást uměleckého vyjádření. To i přes předchozí slova bylo hlavně v osmdesátých létech u Olivera Stonea na vynikající úrovni. Díky vyváženosti a umělecké hodnotě nesmí jeho vietnamská trilogie chybět v žádné serióznější debatě zabývající se filmovým ztvárněním tohoto a vůbec jakéhokoliv jiného válečného konfliktu.
Strhující příběh pádu, vzestupu a zrodu legendy protiválečného aktivisty Rona Kovice ve skvělém ztvárnění Toma Cruise.
Vydáno: 1989
Vydavatel: Universal Studios
Stopáž: 145 min.
BORN ON THE FOURTH OF JULY
[USA 1989]
Režie: Oliver Stone
Scénář: Oliver Stone, Ron Kovic
Kamera: Robert Richardson
Hudba: John Williams
Hrají: Tom Cruise, Willem Dafoe, Bryan Larkin, Daniel Baldwin, Raymond J. Barry, Caroline Kava, Lili Taylor, Brian Tarantina, Wayne Knight, Josh Evans, John C. McGinley, Anne Bobby, Lucinda Jenney, Kyra Sedgwick, Tom Sizemore, Frank Whaley, Dale Dye, Stephen Baldwin, Tom Berenger, Ed Lauter, Michael Wincott, Oliver Stone, Sean Stone, John Getz, Jason Gedrick, Holly Marie Combs, William Baldwin, James LeGros, William Mapother, Don 'The Dragon' Wilson, Bob Gunton, Vivica A. Fox, Mark Moses, Jake Weber, Reg E. Cathey, Joseph P. Reidy, Mike Starr, Beau Starr, Jodi Long, Elizabeth Hoffman, Jack McGee, William Wallace, Rocky Carroll, David Herman, Andrew Lauer, Dean Mauro a další...
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.