OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Never Say Die!“ je posledním albem v původní sestavě BLACK SABBATH. Zdaleka nedosahuje kvalit svých předchůdců, přesto se zde pár zajímavých písní najde. Faktorů, proč se tento studiový počin ne zcela vydařil, bylo více. Jednak šlo o konflikt osobností a názorů na hudební směrování, ale o tom už byla řeč v minulých textech. Ozzy kromě toho, že se s většinou svých kolegů špatně snášel, byl tou dobou i značně vysazen na způsob, jakým Iommi vedl nahrávání nových alb. Ostatně tento spor tu byl už od „Sabbath Bloody Sabbath“. Z „Technical Ecstasy“ byl vysloveně zklamán a v listopadu roku 1977 skupinu opustil. Bylo to pár dní před tím, než měla čtveřice znovu naběhnout do studia. Iommi to toho času vyřešil angažováním zpěváka Davida Walkera, kterého si pamatoval ještě z dob, kdy žili v Birminghamu. Walker se pak s ostatními třemi hudebníky pustil do komponování nového materiálu. Společně odehráli jediné veřejné vystoupení, jakousi předverzi skladby „Junior´s Eyes“ na BBC. Reakcí Ozzyho na tuto událost bylo, že se rozhodl do kapely vrátit. Problém ovšem byl, že Ozzy odmítl zpívat materiál, který byl složen společně s Walkerem. Kapela tak většinu materiálu musela složit a nahrát od začátku, což byl zřejmě onen druhý faktor, proč „Never Say Die!“ nakonec dopadlo tak, jak dopadlo. Po jeho vydání následovalo opět dlouhé turné, na němž se role předskokana zhostili VAN HALEN. Jeho konec se odehrál v prosinci 1978 v Albuquerque v Novém Mexiku a byl to zároveň poslední koncert s Ozzym. Tony Iommi se poté rozhodl Ozzyho, který byl většinu času opilý a pro nahrávání dalšího materiálu zcela nepoužitelný, z kapely vyhodit. Ale i Geezer Butler se rozhodl v roce 1979 Sabbaty dočasně opustit. Na jeho místo byl dosazen Geoff Nicholls (basový základ skladby „Heaven And Hell“ pochází údajně od něj), nicméně Geezer se stihnul včas vrátit, Nicholls se ujal kláves a stal se z něj neoficiální pátý člen kapely. Ale to už přesahuji, přejděme k hudbě samotné.
Na minulé nahrávce „Technical Ecstasy“ se BLACK SABBATH vydali poněkud jiným směrem, než jak tomu bylo až do „Sabotage“, nicméně album i přes své nesporné kvality zůstalo nepochopeno. Ostatně celá rocková scéna toho času zažívala bouřlivé období a do popředí zájmu se dostávala hudba trochu odlišného ražení. „Never Say Die!“ bohužel není symbolem stylového přerodu, spíš je na něm patrné, že bylo šité horkou jehlou. Paradoxně zrovna titulní skladba se stala úspěšným singlem a občas byla na koncertech hrána (Ozzy si pak tuto píseň dokonce zařadil i na svůj živák „Speak Of The Devil“). Album jako celek, podobně jako to předchozí, klade velký důraz na klávesy. Pro tuto nahrávku byl angažován toho času nepříliš známý Don Airey. Už ve druhé skladbě „Johnny Blade“ dostane poměrně značný prostor a jeho hra na klávesy dosáhne svého vrcholu ve skladbě „Air Dance“. Aireyho angažmá u BLACK SABBATH byl pro něj rozhodně dobrý odrazový můstek. O dva roky později to byl totiž právě Airey, kdo nahrál nezapomenutelné intro k Ozzyho písni „Mr. Crowley“. Ostatní skladby na albu, což je skoro celá „B strana“, jsou už jen průměrným materiálem.
„Never Say Die!“ je bráno jako nejslabší materiál nejen původní sestavy, ale i celé, dlouhé diskografie BLACK SABBATH. Z historického hlediska se ovšem následné vyhození Ozzyho jeví jako dobrý krok. Nejenže se kapela obrodila a posléze vydala „Heaven And Hell“, ale i Ozzy se trochu oklepal a rockové scéně brzy poté dal svá nejlepší díla jako „Blizzard Of Ozz“ či „Diary Of A Madman“.
„Never Say Die!“ je bráno jako nejslabší materiál nejen původní sestavy, ale i celé, dlouhé diskografie BLACK SABBATH. Z hudebního hlediska je mnohem více zajímavý materiál, který přišel poté, a to jak od Sabbatů, tak od Ozzyho.
Ozzy Osbourne
- zpěv
Tony Iommi
- kytara
Geezer Butler
- basa
Bill Ward
- bicí
Don Airey
- klávesy
1. Never Say Die
2. Johnny Blade
3. Junior's Eyes
4. A Hard Road
5. Shock Wave
6. Air Dance
7. Over To You
8. Breakout
9. Swinging The Chain
Forbidden (2024 Remix) (2024)
13 (2013)
The Dio Years (Best Of) (2007)
Greatest Hits (1970-1978) (2006)
The Best Of (2005)
Black Box: The Complete Original (1970-1978) (2004)
Megalomania Architect (2004)
The Sabbath Stones (Best Of) (1996)
Forbidden (1995)
Cross Purposes Live (1995)
Cross Purposes (1994)
Dehumanizer (1992)
Tyr (1990)
Headless Cross (1989)
The Eternal Idol (1987)
Seventh Star (1986)
Born Again (1983)
Live Evil (1982)
Mob Rules (1981)
Heaven And Hell (1980)
Never Say Die! (1978)
Technical Ecstasy (1976)
We Sold Our Soul for Rock & Roll (Best Of) (1975)
Sabotage (1975)
Sabbath Bloody Sabbath (1973)
Volume 4 (1972)
Master of Reality (1971)
Paranoid (1970)
Black Sabbath (1970)
Vydáno: 1978
Vydavatel: Vertigo
Stopáž: 45:41
Produkce: BLACK SABBATH
Studio: Sounds Interchange Studios
Jediné album BLACK SABBATH s Ozzym u mikrofonu, které považuji za slabé. Kapela v dočasném rozkladu vypustila materiál, který je černou kaňkou za jejím zásadním obdobím - snad jen ta titulní skladba zachraňuje celek na úroveň všeobecného průměru. Pozdější změny přišly v pravý čas....takto slabý materiál se BLACK SABBATH nepodařilo nahrát s žádným z pozdějších zpěváků - snad jen u labutí písně "Forbidden" (1995), kde Tony Martin zahodil veškeré své vokální přednosti ve prospěch nějaké pofidérní syrovosti, o kterou mimochodem BLACK SABBATH nikdo nežádal, zvažuji, že v ní má "Never Say Die" svou záporáckou konkurenci.
náhodou pohoda
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.