OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jakoby black metalové smyslnosti KEEP OF KALESSIN, datující se nejméně od výsostného zápisu „Armada“, nebylo předurčeno jen tak vyprchat. Po některých formálních námitkách (neříkám, že i mých) vůči minulému albu „Kolossus“, či po některých negativních reakcích na účinkování kapely v striktně nemetalové mezinárodní soutěži „Eurovision Song Contest“, bylo ve vzduchu cítit, že ne všichni už v ní vidí ten potenciál, za jaký byla před čtyřmi roky vynášena někam hodně blízko k black metalovým výšinám. A přesto Norové znovu vystoupili s razancí sobě vlastní, přesto udeřili do černé kovadliny tak, až se jiskry rozletěly široko daleko, a představili nám „Reptilian“ - album s plazím názvem i příchutí, jež je ve svých kvalitách naprosto srovnatelné s již zmíněným předchůdcem.
Kompoziční schopnosti Obsidiana C. & spol. mě o tom alespoň znovu a znovu přesvědčují pokaždé, když hledám paralely mezi současnou a minulou tvorbou KEEP OF KALESSIN. Typické vrstvení kytar, jejich řazení v kousavou blackovou skládačku, ušlechtilé melodie nebo závratný rytmický výkon bicí baterie, ona pomyslná autorská značka je zkrátka slyšet úplně všude. Rozhodně to však nenapovídá tomu, že by tím měl výsledný dojem nějak trpět, přestože jde už o několikáté užití téhož návodu. Naopak, přesně po vzoru diskografií těch nejslavnějších a dlouholetých stálic (nejen black) metalového světa, „Reptilian“ ve své drtivé většině přináší věru zvučný poslech. Všudypřítomný je obrovský epický rozmach (mnozí jiní takhle daleko bezpochyby nedosáhnou), který pod svá křídla bere nejen mistrovský cit kapely pro detaily (melodická odbočka v „Dragon Iconography“, úvodní záseky v „The Awakening“ nebo třeba vysloveně nervní harmonium v závěrečné „Reptilian Majesty“), ale zejména obdivuhodnou schopnost zaujmout i ve skladbách, které mají razantně delší než obvyklou stopáž.
Plazím příběhem tak lze prostupovat téměř bez dechu až ke čtvrté položce „The Dragontower“, kde poprvé přichází na řadu nepatrné odlehčení, vyplývající především z toho, že skladba byla napsána pro výše zmíněnou soutěž. Ani to však nic nemění na jejím obrovitém potenciálu, vyšlechtěném s trochou té okázalé metalové pompy navíc. Přes prakticky jediné slabší místo (velmi předvídatelná „Leaving The Mortal Flesh“) se poté přehoupneme do druhé půle alba, kterou už kapela prochází jako předem očekáváný vítěz. Zhusta umíchaná „Dark As A Moonless Night“ laškuje s netradičně hlubokým Thebonovým murmurem, hřbitovní náladou a monstrózním refrénem, přesně hučícím v rytmu názvu skladby. Kvapík „The Divine Land“ je zase tak melodicky nakažlivý, až se vám bezděky vybaví to nejlepší ze speed metalové škatulky. A „Reptilian Majesty“, to je úžasně rozmanitá black metalová kapitola sama o sobě, tak jak se to ostatně od téměř čtvrthodinového kusu na samotném konci alba většinou očekává.
Ne, nedovedu si představit, že by KEEP OF KALESSIN se svým standardním a již zažitým přístupem k věci mohli momentálně natočit lepší album, než „Reptilian“. A když se tak dívám do těch jeho ledově klidných, nehybných ještěřích očí, říkám si, jen aby to nakonec ještě nebyl jen klid před bouří.
Black metalová ikona a jistota v jednom.
8 / 10
Thebon
- zpěv
Obsidian C.
- kytara, klávesy
Wizziac
- baskytara
Vyl
- bicí
1. Dragon Iconography
2. The Awakening
3. Judgement
4. The Dragontower
5. Leaving The Mortal Flesh
6. Dark As Moonless Night
7. The Divine Land
8. Reptilian Majesty
Katharsis (2023)
Epistemology (2015)
Reptilian (2010)
Kolossus (2008)
Armada (2006)
Reclaim (EP) (2003)
Agnen - A Journey Through The Dark (1999)
Through Times Of War (1997)
Skygger Av Sorg (demo) (1997)
Datum vydání: Pátek, 14. května 2010
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 57:01
Produkce: Obsidian C. Studio: Morningstar Studio, Trondheim, Norsko
KEEP OF KALESSIN urazili riadny kus cesty smerom ku komerčnejšiemu poňatiu blackmetalu, ktorého na každom albume ubúda. Ak pri "Reptilian" zabudnete na akúkoľvek minulosť kapely a nejaké žánrové hranice, možno sa budete baviť pri počúvaní novinky rovnako ako ja (k svojmu vlastnému prekvapeniu). Vo svojej podstate sa jedná o dômyselne vykonštruovaný album s prepracovanou inštrumentáciou a množstvom dobrých momentov. Veľmi slušný blackmetalový bigbít - nič viac, nič menej.
Dalo sa čakať, že s mäknutím a smerovaním do komerčnejších vôd pôjde dole kvalita, ale nestalo sa tak. Výborná porcia muziky.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.