LIAR THIEF BANDIT - Icon
Tato mladá švédská skupina v sobě nese esenci rockového pravěku 70. let stejně jako dravou razanci devadesátek a garage rockovou neurvalost. Občas i hitový potenciál, co mi připomněl pecky od THERAPY?. Výborné retro.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rok 2010 zastihuje domácí HYPNOS nejen na půli cesty do pekla, jak vyplývá z názvu aktuálního EP, ale především na půli cesty k obnovení vlastní existence jako takové. Po necelých pěti letech faktické smrti je to možná poněkud překvapující zjištění, nicméně při znalosti Brunových obětí a přínosu tuzemskému death metalu naprosto pochopitelné a logické. I samotná nahrávka to jenom potvrzuje, protože jestli je pro ni něco charakteristické, tak především to, že Bruno a Pegaz (alias prozatím jediní dva právoplatní členové HYPNOS) na ní působí jako dva extrémně vyhladovělí vlci, jimž najednou kdosi naházel pořádných kusů syrového masa.
„We Shall Rise To Bring The Light,
We Shall Roar The Gospels Down,
We Shall Burn As Cleansing Flame,
In The Name Of The Sane Ones,
We´re Burning Again!“
Jasně nejsymboličtější je v tomhle směru závěrečná skladba „Burning Again“, která se stala jakýmsi mottem nejen celého návratu kapely, ale i jejího drobného podzimního turné, čítajícího čtyři zastávky, až na jedinou výjimku (Brutal Assault) bohužel výhradně po vlastech moravských. Bičování mohutnými riffy za potlesku hromového tempa bicích spolu s výstavními vyhrávkami v refrénu a brutálním murmurem ve funkci zpěvu působí skutečně jako něco obrovského, co dlouho spalo pozapomenuto opodál v zákoutí, až se to najednou rozhodlo dokázat všem svou velikost. A jelikož jde pochopitelně o klasický death metal (s drobnými blackovými příměsemi, chcete-li), je to zajisté známka velmi vysoké kvality, která naštěstí nechybí ani ostatním věcem na „Halfway To Hell“. Najdeme zde jak úporné, šikovně natlakované věci (úvodní nášleh „Mesmerized“ s jiskřivým nervním vybrnkáváním v jeho prostředku nebo „Paranormal Vertigo“, ostře kousající koláž klasických riffů), tak také klidnější okamžiky (poměrně uhrančivá vsuvka „Symphony V. – La Resurrezione Ferale“), nesoucí před sebou jasný odkaz staré školy (předlouhá předehra a vůbec celá stavba „Where The Rooks Fly To Cry“ kupříkladu zlehka připomene největší klasiky TÖRRu), aby z toho všeho bylo nakonec jasně poznat, kolik skutečného potenciálu současný HYPNOS má.
Kompletní dlouhohrající materiál by dozajista řekl více, ale na něj je nejspíš ještě brzy. Prvotním záměrem HYPNOSu bylo nepochybně poodhalit tvář, která by na nás na prahu dalšího desetiletí mohla nepěkně vycenit zuby a současně s tím také tak trochu oťukat soudobé poměry a jejich případnou náklonnost podobnému vyznání staré dobré matičce smrti. Můj osobní dojem i vzkaz v jednom v tomto směru zní jasně: nebát se, nekrást a pokračovat!
Svatokrádežníci z HYPNOSu mají ten death metal i po těch dlouhých létech zkrátka v krvi, to je marná každá sláva.
8 / 10
1. Mesmerized
2. Where The Rooks Fly To Cry
3. Paranormal Vertigo
4. Intraoseal Fibrom
5. Symphony V. - La Resurrezione Ferale
6. Burning Again
Deathbirth (EP) (2023)
The Blackcrow (2020)
The Whitecrow (2017)
Heretic Commando: Rise Of The New Antichrist (2012)
Halfway To Hell (EP) (2010)
Rabble Manifesto (2005)
The Revenge Ride (2001)
In Blood We Trust (2000)
Hypnos (EP) (2000)
škoda toho zvuku, (dôvod nahrávanie na dva krát myslím) ináč nápek
Tato mladá švédská skupina v sobě nese esenci rockového pravěku 70. let stejně jako dravou razanci devadesátek a garage rockovou neurvalost. Občas i hitový potenciál, co mi připomněl pecky od THERAPY?. Výborné retro.
Pro poslech italského power metalu se člověk vždy musí zaštítit ochrannými kouzly. Kupodivu to není nutné pro poslech této party. Projev je civilní, více se opírá o instrumentální výkony inklinující k progu, k tomu zajímavý vokál. Slušné.
Z podzemí Věčného města vzešla tahle gothic/doom parta, která si za vzor bere švédské DRACONIAN a další podobné spolky. Příjemná melancholická záležitost, která na hodinu čas poněkud zpomalí.
Ambient, který je široce rozkročen mezi svoji chill a dark zónu říznutý dungeon synthem. Má oblíbená relaxační hudba poslední doby. Oproti minulému albu „Another Time“ sází trochu víc na „vesmírné“ rejstříky a větší dějovost.
Tak tohle album je pro mě trochu oříšek. Emo rock, který osciluje mezi příjemnou energickou ladností a hodně podbízivými a banálními refrény. Ty na efekt stavěné melodie bolí, ale z nějakého důvodu to poslouchám už poněkolikáté. Je to kýč, ale baví.
Němci MAAT jsou další představitelé egyptologického death metalu ve stylu NILE. A vedle například svých krajanů APEP prezentují to asi nejlepší, co v této oblasti v roce 2024 vyšlo. Příjemná procházka mezi hrobkami faraonů.
Indie rocková emařina plná vybrnkávaných smutných songů, které zní jak z doby, kdy emopatka a mrkváče byli posledním výkřikem teenage módy. Solidní a uvěřitelná porce pocitů i atmosféry, jen by to chtělo sem tam trochu víc dynamiky.