OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Mágia hudby. Veru tak. Ako inak si vysvetliť fakt, že jedna z najzaujímavejších nahrávok minulého roka by si z čisto racionálnych dôvodov zaslúžila maximálne tak zhovievavý úsmev a letmé zamávanie na cestu do zabudnutia. SABBATH ASSEMBLY nie sú výsledkom pnutia vo vnútri umelcovej duše, nie sú vyvrcholením kreatívneho procesu, bez ktorého by sa návalom inšpirácie zmietaný hudobník zbláznil. Vo svojej podstate ide o prácu na objednávku a šitie súčasného zvukového odevu skladbám starým niekoľko desaťročí. A tie texty. Čo robiť skôr? Ironicky sa usmievať, alebo pomyselne hladiť po tvári a upokojovať očividne zmätenú, mierne vyšinutú speváčku?
Jex Thoth je medovým hlasom disponujúca čarovná víla doom metalu. Vystupuje v kapele nesúcej jej umelecké meno (pôvodne sa volali TOTEM), vychutnáva si silnejúci záujem o jej obľúbený hudobný žáner a s radosťou zamotáva hlavy nielen fanúšikom za štvrťhodinu vypredaného minifestivalu Roadburn. Práve ona je hlavnou devízou a najdôležitejším poznávacím znamením SABBATH ASSEMBLY. Vďaka jej speváckemu čarovaniu je „Restored To One“ dokonalým návratom do šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov minulého storočia a úspešným zavŕšením snahy o zachytenie atmosféry odvrátenej strany hippies a new age.
Procesná cirkev posledného súdu vznikla odštiepením od hlavného scientologického prúdu. Jej členovia sa pekne obliekali, chodili na prechádzky s vlčiakmi a vydávali dizajnovo originálne publikácie. Uctievali súčasne Ježiša Krista a Satana. Spievali ódy „Trom najväčším bohom vesmíru“ – Jehovovi, Luciferovi a Satanovi. Vraj v mnohých ohľadoch inšpirovali Charlesa Mansona. Aj po známych procesoch s jeho Rodinou boli aktivity tejto „cirkvi“ výrazne utlmené. SABBATH ASSEMBLY sú spolu s knihou „Love, Sex, Fear, Death: The Inside Story of The Process Church of the Final Judgment“ súčasťou komerčne zaujímavého spomínania na tento takmer zabudnutý kult pomätených narkomanov.
Tie skladby sú však jednoducho krásne. Nádherné. Ako keby ste počúvali temnú verziu muzikálu „Hair“. Produkcia ostrieľaného Randalla Dunna je v tomto prípade dokonalá. Upodozrievam ho, že v prípade SABBATH ASSEMBLY nastavil „gombíky v štúdiu“ rovnako ako pri nahrávaní dosky „The Bees Made Honey In The Lion´s Skull“ od EARTH. Hoci vychádzajú obe kapely z úplne odlišných hudobných základov, ich cesty sa prekvapujúco stretávajú práve vďaka podobne čarovnej, pohlcujúcej atmosfére a zvukovej mágii. Práve v predprograme EARTH predstavia SABBATH ASSEMBLY svoje omšové hymny už na jar aj európskemu publiku (1. mája vo viedenskej Arene). Pevne verím, že tu fanúšikovia nebudú takí hlúpi ako v Amerike, aby sa po koncertoch pýtali, ako a kde sa môžu prihlásiť do „cirkvi“.
Nanovo naspievané a skvelou produkciou ošetrené hymny takmer zabudnutého náboženského kultu. Bláznivé texty, šialene podmanivá hudba.
8,5 / 10
JEX c1981
- spev
XTIAN c1971
- bicie
ANDY c1975
- gitara
DAN SHUMAN c1974
- basgitara
SOPHIE GONTHIER c1974
- spev
1. Glory To The Gods In The Highest
2. Hymn Of Consecration
3. And The Phoenix Is Reborn
4. The Saints Shall Inherit The Earth
5. The Power That Is Love
6. Glory Hallelujah
7. Judge Of Mankind
8. We Give Our Lives
9. In The Time Of Abaddon
Restored To One (2010)
Vydáno: 2010
Vydavatel: The Ajna Offensive/Feral House
Stopáž: 39:12
Produkce: Randall Dunn
Nečudo, že Satan býva zobrazovaný aj ako nežné pohlavie. Príťažlivosť hlasu Jex Thoth je až fyzicky hmatateľná - vábivá ako spaľujúci pohľad a predpažená ruka neznámej ženy. Netrúfam si hodnotiť, či je SABBATH ASSEMBLY dokonalým strojom času, zásluhou Jex Thoth je ale rozhodne o niečo uveriteľnejším.
Niet pochýb o tom, že „Restored To One“ vzbudzuje zvedavosť v prvom rade pre svoj koncept s príchuťou zakázaného ovocia – až potom pre hudobné spracovanie. Nič to však nemení na tom, že ide o príjemnú, zvláštne návykovú kolekciu piesní.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.