Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Labutí píseň THEMY ELEVEN a tři ostré projektily od GRIDE. Sedmipalec dvou tuzemských subjektů, jenž platí za lídry ve svých žánrech, je velkolepou tečkou za kariérou první kapely a potvrzením královského statusu té druhé. Netradiční krokem je zcela jistě to, že polovina skladeb jsou v podstatě covery. GRIDE vzdali hold všem skupinám, které prosvětlovaly kobky undergroundu v dobách komunistického temna prostřednictvím „Žiletek“ od PSÍCH VOJÁKŮ a THEMA ELEVEN zacílila přímo na největšího guru filmové hudbní krasomalby – Ennia Morriconeho.
GRIDE nastupují trochu ospale, jakoby se úvodem chtěli přiblížit svým bratrům ve splitu. Po prvních opatrných krůčcích se ale rozjíždí typická kanonáda, ve které je jasně čitelný rukopis zdivočelých jihočechů. Hrubě jedoucí naklepané rytmy, kvílící kytarové stěny a duchovní křičitel Otec Inikus v popředí se opět pokouší přijít o hlasivky. Takhle si představuji opravdový střet grindu, punku a hardcore. Krvavá energie cáká na všechny strany a vám se chce skočit doprostřed moshpitu. Pokud se najde nějaké pomalejší zákoutí, tak je zaplněné kytarovou špínou a bahnem. Jakmile se však GRIDE rozjedou, tak předvádí příkladnou práci hardcorové intenzity, kdy kapela sama netuší jak ubrat nohu z plynu a drtí stále víc a víc. Závěrečný cover „Žiletky“ – jedné z nejprofláklejších pecek od PSÍCH VOJÁKů dodává skladbě naprosto netušenou kousavou a ostrou tvář. Jako by onu šansonovou plechovou drásavou píseň, nasáklou šílenstvím a prachem minulosti, rozsekal sekerou sám metalový ďábel, slepil ji zpátky sírou a upekl nad tím nejsmradivějším lávovým jezem. Tyhle „Žiletky“ nepostrádají nic z rozervanosti originálu a navíc je to neskutečně poctivá kytarová rubanice.
THEMA ELEVEN mířila snad ještě výš. Vzít jednu z nejprofkláklejších filmových melodií („Tenkrát na západě“) a volně ji předělat k obrazu svému – to chce řádnou dávku sebevědomí a drzosti. V tomto případě se to ale více než vyplatilo. Kytary krouhají kultovní melodie s takovou bravurou a lehkostí, že si člověk pokládá otázku, jestli náhodou nepřekročily stín originálu. THEMA ELEVEN touto skladbou skládají habilitační zkoušku a mě zbývá jen zamáčknout slzu při vzpomínce na ně… Od banálního prvního promáchnutí strun „Gaze“ pozvolna graduje do eruptivní apokalyptické smršti plné válcujících bahnitých hutných ploch a dá se s klidem konstatovat, že THEMA ELEVEN zanechávají touto tečkou nesmazatelnou poslední stopu na cestě českého hardcoru. Za zmínku rozhodně stojí parádní podmořský videoklip k této skladbě, který je sestaven jen z dokumentárních záběrů, jež velmi přiléhavě dotvářejí atmosféru.
Společný sedmipalec dvou výjimečných kapel, které sice nejsou příliš spřízněné žánrem, ale o to více přístupem. Jednoznačně nejlepší domácí split roku 2009.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.