OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po nedávno zde recenzovaných HORSEBACK tady máme další nahrávku, kterou se v Relapse rozhodli vytáhnout z hlubokého undergroundu a vrhnout mezi početnější smečku konzumentů, než které byla původně určena. Album „Heal No Evil“ vyšlo poprvé již loni v striktně omezeném v nákladu 100 ručně vyrobených kusů, kterýžto byl rozprodán záhy během podzimního turné COMPLETE FAILURE. Je tedy nasnadě, že tento počin by mohl najít i řádově více spokojených zákazníků, než jen několik šťastlivců na koncertech.
Angažmá Mike Rosswoga do řad TODAY IS THE DAY se nakonec nestalo trvalejším jevem, což tento zkušený bicmen „oželel“ vcelku logickým způsobem, čehož výsledkem je právě existence této kapely. Jestli druhé album americké čtveřice něčemu odporuje, tak je to určitě její pojmenování. „Heal No Evil“ rozhodně nelze nazvat selháním, natož kompletním. Je vysoce pravděpodobné, že vás tato nahrávka na zadek neposadí, nicméně pozornosti lačného oka hltače všeho extrémního by určitě neměla ujít. Důvody, proč by tomu tak mělo být, jsou celkem nasnadě. Američané, ač toho pro bourání zažitých představ o zavedených škatulkách moc nedělají, od první skladby dávají (dosti) hlasitě najevo, že to, co jim schází na originalitě, bohatě kompenzují poctivou dřinou a strhujícím nasazením. Jejich muzika má energii, grády a šlape bez výraznějšího klopýtnutí. Z několika žánrů si bere to potřebné, aby pak ve výsledku namíchala patřičně explosivní směs.
Hardcore, grindcore a crust jsou asi těmi nejzřetelnějšími součástkami v tomto velmi slušně seřízeném stroji. Co pak nakonec překvapí možná nejvíce, je podobnost barvy hlasu Joe Macka s nezaměnitelným vokálem Jacoba Bannona (CONVERGE). Tato asociace se dostaví prakticky okamžitě, jakmile se do toho Joe opře poprvé. Považovat to za negativum, či dokonce snad absenci jakékoliv původnosti, bych si však rozhodně netroufal. COMPLETE FAILURE sice kdovíjakou originalitou nevynikají, ale nárokovat jim místo ve skupině nicotných kopírek by bylo až příliš. Troufám si tvrdit, že takhle svižně odsýpající nahrávky rozhodně nejsou úplnou samozřejmostí. Dvanáctka záseků tvořících playlist „Heal No Evil“ plyne v solidně rozdováděném tempu a občasné tendence k mírnému vydechnutí („The Exploding Fuel Tank Of Desperate Intolerance“ anebo „Impoverished Orgasm Liaison pt. 1“) na tomto mohou změnit jen máloco.
Na druhém albu této extrémní partičky zkrátka není nic zbytečně navíc; což platí i pro sympatickou stopáž, a ani nic nechybí, pakliže odhlédneme od už několikrát zmiňované nulové původnosti. Končit recenzi konstatováním, že toto album je kvalitním kusem a že by si své posluchače mělo najít velmi rychle je stejné klišé, jako nekompromisní nástup do úvodní skladby „Like Raindows In Gasoline“. V tomto případě však rád udělám výjimku, protože to nakonec do sebe všechno pěkně zapadá.
Další z intenzivních a energických hudebních výplachů, kterých je samozřejmě celá řada. Tento sice žádnou velikou díru do světa neudělá, ale stydět se za svoje místo v předních řadách uniformního davu taktéž nemusí.
7 / 10
James Curl
- basa
Erik Wynn
- kytara
Joe Mack
- vokály
Mike Rosswog
- bicí
1. Like Rainbows In Gasoline
2. Church Of The Self/The State Of Impure Thoughts
3. Craft Of Discontent
4. Black Glossolalia Bizarre
5. Consensual Bereavements
6. Brown Acid Brainwound
7. Suggestive Force Of Subliminal Notion
8. The Exploding Fuel Tank Of Desperate Intolerance
9. Psychoative Pedigree
10. Improverished Orgasm Liaison pt. 1
11. Improverished Orgasm Liaison pt. 2
12. Detoxicant Clockstomp
Heal No Evil (2010)
Perversions Of Guilt (2008)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 33:34
Produkce: COMPLETE FAILURE
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.