OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Upřímně. Jakmile kolem nějakého hudebního tělesa slyším marketingová prohlášení o tom, že se jedná o žánrovou „nahrávku roku“, kapelu, která po první nahrávce „povede celou scénu“ a další příbuzná hesla, začínám být obezřetný. V souvislosti s pražským kvintetem MOMMA KNOWS BEST to nebylo jiné. Již při prvním poslechu jsem měl tendenci hledat důkazy proti nezpochybnitelným hlasatelům velkohubé kampaně, která zaplavila v souvislosti s EP „Ain’t No Weight Young Lad Can’t Take“ internet. Výsledek mé badatelské práce však nakonec vyznívá ve prospěch kapely, co se studiové tvorby týče. U živé prezentace však ještě citelně chybí přesvědčivost a suverenita sálající ze studiové podoby materiálu...
Ale tento článek je o té tvorbě studiové, takže s chutí do chválení. Na první poslech zaujme zvuková produkce tohoto pražského metalcoreového objevu, kterou lze připočíst slovenskému studiu Morpheus Multimedia a studiu BIOTECH (mix). Vše řeže tak, že nelze rozpoznat stopy typické české zaprděnosti. Zpěvákovi Bekendovi, který za sebou má působení v mnoha kapelách na trase Mariánské Lázně - Praha (namátkou DIVINE, PURE POISON, BORN IN PRIPYAT,…), konečně výtečně sedne skvěle zvládnutá vokální poloha intenzivního řvaní, kterým se mu daří celkem přesvědčivě válcovat většinu skladeb. Slabší chvilky přicházejí vždy, jakmile jeho agresivita vystřízliví nebo dokonce uskočí do melodických poloh. Jednu skladbu jsem si díky tomu zvyknul na EP dokonce i přeskakovat.
Kvalitní práci lze nalézt i v produkci a v aranžích materiálu. Ty se neutápí v jakýchkoliv matematických složitostech nebo breakdownových zpomalovadlech, které jsou typické pro současnou světovou metalcoreovou tvář, ale jde se po silných riffech a melodiích. Nahledejte nepravidelné sekačky, sypačky nebo dvoukopákové artilerie. MKB míří spíše do širokých mainstreamovějších vod metalcoreového oceánu, než k uším konzervativnějších posluchačů současné metalcoreové „scény“, ve které se zřejmě příliš domácky cítit nebudou. Pokud by bylo na mně, nebál bych se šlápnout na plyn ještě trochu víc a to jak v rychlosti, tak v hutnosti a extrému. Poměrně četné části náležící spíše do crossoverového ranku bohužel nepůsobí jako vítané žánrové zpestření, jak zřejmě bylo zamýšleno, ale spíše jako zbytečné rozmělnění materiálu, který má největší sílu v přímém tahu na branku a explozivní agresivitě.
Ačkoliv jde v intencích domácí scény o nahrávku povedenou, nebudu zde šermovat s nejvyšším hodnocením, neboť v porovnání s tím, co přichází z vnějšího světa, jde o lehký nadprůměr. Nic více, nic méně.
Povedená a slibná domácí nahrávka mířící do vod mainstreamově orientovaného metalcoru.
6,5 / 10
Jakub "Bekend" Vaniš
- vokály
Jakub Hríbik
- el. kytara
Honza "Gonzo" Oravec
- el. kytara
Michal Jahoda
- baskytara
Pavel Němec
- bicí
1. The Whores Of Stardom
2. 7-0-2
3. Ain't No Weight Young Lad Can't Take
4. Rhetoric Of A Bitter Man
5. The Two Of Us
Ain’t No Weight Young Lad Can’t Take (2010)
Vydáno: 2010
Stopáž: 16:52
Produkce: Ecson Waldes
Studio: Morpheus Multimedia / BIOTECH
pohoda, cítim tam veľký potenciál do budúcnosti
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.