OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kto by nemal rád zmysluplné návraty svojich dávnych lások? THE CROWN nám zamávali na rozlúčku pred šiestimi rokmi. Rozbití a zničení zo stratových koncertných šnúr potrebovali prestávku na usporiadanie svojho súkromnia a nájdenie životnej rovnováhy. Podarilo sa. S rodinami, regulérnymi zamestnaniami a so stále horiacou vášňou pre extrémnu muziku v srdci prichádzajú v roku 2010 s comebackovým štúdiovým počinom „Doomsday King“.
Hrali a skúšali prakticky neustále, aj po nešťastnom rozpade. Je dobre, že napokon neprišlo k oficiálnej realizácii nezmyselných bočných projektov – sledovať v podstate celú kapelu pod hlavičkou DOBERMANN či dokonca DEATHEXPLOSION by bolo vskutku čudné. Keďže sa však spevák Johan Lindstrand až príliš zahryzol do kariéry v úspešnej formácii ONE MAN ARMY AND THE UNDEAD QUARTET, jedna dôležitá zmena napokon musela nastať.
Sympatický okuliarnik Jonas Stålhammar je takou dokonalou náhradou svojho výnimočného predchodcu, že to miestami až vyráža dych. Je neuveriteľné, že THE CROWN našli za svoj mikrofón niekoho, kto dokáže takýmto spôsobom pľuť jed, sipieť nenávistné anti-náboženské texty, vzývať z hĺbky bránice všetky sily pekelné. Úžasné. Zvyšok je tradičná spanilá jazda fantasticky zohratých deathmetalových bohatierov. Úsmev na tvári, slastne zavreté oči a radostné počúvanie skvelej muziky – presne to vás čaká, ak vás táto diabolská kapela už niekedy v minulosti oslovila.
SLAYER ako základné východisko pre gitarové riffy, STRAPPING YOUNG LAD ako hlavná inšpirácia pre zvuk gitár, THE CROWN ako záruka originálneho, chytľavého poňatia extrémnej metalovej muziky. Zbesilo rýchle ataky striedajú ťažké stredné tempá (úžasná lámačka kostí „The Tempter And The Bible Black“), kapela valcuje poslucháča v priebehu celého albumu ozrutnými dávkami energie. Dlhoročným počúvaním vybrúsené ucho skúseného fanúšika THE CROWN zachytí najčastejšie použité zvukové a aranžérske ponášky na albumy „Deathrace King“ a „Crowned In Terror“. Snaha o silné skladby, zvrátené deathmetalové hity a zároveň o moderný, hutný metalový zvuk prináša v prípade „Doomsday King“ očakávaný úspech.
Ak niečím THE CROWN prekvapili svojich fanúšikov pri tomto veľkolepom návrate, tak je to snáď iba obrovské nadšenie a entuziazmus, ktoré z nich striekajú na všetky strany. Oddýchnutá kapela, ktorá si užíva svoju hudbu ako tú najpríjemnejšiu záľubu – čo viac si môžete priať? Nech im to dlho vydrží! Zostáva dúfať, že pri svojom striedmom a zodpovednom výbere koncertných aktivít nezabudnú na budúcoročný Brutal Assault, a že tie nové skladby, ktorých už vraj majú zložených a naskúšaných aj na polovicu ďalšieho albumu, veľmi skoro doplnia a vydajú nasledovníka tohtoročnej parádnej štúdiovky „Doomsday King“. Takejto hudby sa človek nikdy nepreje.
Zmysluplný návrat švédskej deathmetalovej víchrice.
8 / 10
Jonas Stålhammar
- spev
Marko Tervonen
- gitara
Marcus Sunesson
- gitara
Magnus Olsfelt
- basgitara
Janne Saarenpää
- bicie
1. Doomsday King
2. Angel Of Death 1839
3. Age Of Iron
4. The Tempter And The Bible Black
5. Soul Slasher
6. Blood O.D.
7. Through Eyes Of Oblivion
8. Desolation Domain
9. From The Ashes I Shall Return
10. He Who Rises In Might - From Darkness To Light
Cobra Speed Venom (2018)
Death Is Not Death (2015)
Doomsday King (2010)
Crowned Unholy (2004)
Possessed 13 (2003)
Crowned In Terror (2002)
Deathrace King (2000)
Hell Is Here (1999)
Eternal Death (1997)
The Burning (1995)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Century Media Records
Stopáž: 44:13
Produkce: Marko Tervonen & THE CROWN
Studio: Studio-MT
Velmi zručně udělané řemeslo, ale odezní to a nezůstane v hlavě :)))
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.