OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
SOLEFALD byli vždy kapelou, která uměla pořádně překvapit. Ať už se to týká samotných blackově zabarvených počátků, následujících gejzírů avantgardní energie a koneckonců i předešle vydané islandské ságy, v níž se Cornelius a Lazare jali objevovat svět dávných Vikingů. Proto se dal opět předpokládat nějaký ten nový, neočekávaný krok, kterým by kapela ohromila natěšeného posluchače. Žel, nestalo se tak a v tomto ohledu je tedy novinka spíše mírným zklamáním.
„Norrøn Livskunst“ („Norské umění žít“) je nahrávkou, v níž se duo opět ideově obrací ke svým předkům. Tentokrát však nejde tak daleko do historie; zaměřuje se na období okolo roku 1900, kdy norský národ objevoval své kulturní kořeny, tamní mytologii a podnikal objevitelské výpravy do nehostinných koutů světa. Vcelku očekávaně se tedy kapela v souladu s vyřčeným zaměřuje na spíše tradičnější formy metalu s menším množstvím obohacujících úletů, které činily toto uskupení v minulosti tak zajímavým.
Kromě klasičtějších metalových prvků (především blackmetalově laděných) se na nahrávce střetává typicky „vikinské“ vyznění (hudební i zvukové), s nímž kapela vyrukovala na „Red For Fire“ a „Black For Death“ s občasnými osvěžujícími pasážemi, za něž by se SOLEFALD nemuseli stydět ani v době svých avantgardních počátků. Prim hrají v tomto ohledu zejména názvu odpovídající, nefalšované blackové rockabilly „Stridsljod (Blackabilly)“ či „Tittentattenteksti“ s ulítlým textem a vokálem hostující zpěvačky Agnete Kjølsrud z již neexistujících ANIMAL ALPHA, která si tak po účinkování na „Abrahadabra“ krajanů DIMMU BORGIR může připsat na pažbu další letošní významný zářez. V opozici vůči těmto skvělým kompozicím však bohužel stojí několik méně výrazných, metalově tradičnějších skladeb, které ani po více posleších nerozkvétají do větší krásy, což je zrovna u SOLEFALD na pováženou.
To se však naštěstí děje s nahrávkou jako celkem – po úvodním zklamání a značném pocitu nudy se „Norrøn Livskunst“ vybarvuje pouze směrem k lepšímu. Nicméně kombinace úspěšných prvků z předchozích desek s pouze mírným obohacením ještě úspěch nikomu nezaručila a podobně je tomu i zde. Několik perfektních momentů a na poměry kapely přeci jen tradičnější materiál mi bohužel nedávají možnost vyššího hodnocení. Přesto ve výsledku hodnotím kladně – „Norrøn Livskunst“ je totiž dobrou nahrávkou. Jen ji bohužel sráží dolů poněkud vyšší očekávání a několik hlušších míst.
SOLEFALD tentokrát přichází s tradičnějším materiálem, což bychom mohli považovat za zklamání. „Norrøn Livskunst“ je však solidní nahrávkou, kterou bohužel sráží dolů poněkud vyšší očekávání a několik hlušších míst.
7 / 10
Lazare
- vokály, klávesy, elektronika, bicí
Cornelius
- vokály, kytary, basa
+ hosté:
Agnete Kjølsrud
- vokály
Benedicte Maurseth
- vokály, hardingfele
Kjetil Selvik
- saxofon
Vangelis Labrakis
- kytara
1. Song Til Stormen
2. Norrøn Livskunst
3. Tittentattenteksti
4. Stridsljod (Blackabilly)
5. Eukalyptustreet
6. Raudedauden
7. Vitets Vidd I Verdi
8. Hugferdi
9. Waves Over Vallhalla (An Icelandic Odyssey Part 3)
10. Til Heimen Yver Havet
World Metal. Kosmopolis Sud (2015)
Norrøn Livskunst (2010)
The Circular Drain (2008)
Black For Death - An Icelandic Odyssey Part II (2006)
Red For Fire - An Icelandic Odyssey Part I (2005)
In Harmonia Universali (2003)
Pills Against The Ageless Ills (2001)
Neonism (1999)
The Linear Scaffold (1997)
Jernlov (demo) (1995)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Indie Recordings
Stopáž: 54:01
Produkce: Solefald, Asgeir Mickelson
Studio: Oslo Lydstudio, Dub Studio, Toproom Studio, Mezzanine Studio
SOLEFALD sa po vydarenej vikingskej kapitole posúvajú inam, ale len o kúsok. Tradicionalistický metal islandskej odysey strieda modernejší návod "ako žiť život po nórsky" - pestrá zmes klasických hobľovačiek a uletených kusov, ktoré fanúšikom avantgardnej tváre tohto dua v uplynulej päťročnici chýbali. Hlavne "Tittentattenteksti" s excelentne otravnou Agnete Kjølsrud (obľúbenou hosťujúcou vokalistkou na rok 2010) a rokenrolujúca "Stridsljod (Blackabilly)" striedajúca vydarenú hru so slovíčkami s nórštinou zaujmú už na prvý posluch, a, čo je dôležité, spolu s ostatnými skladbami vydržia napriek hodinu atakujúcej stopáži pomerne dlho. Zábavný, no rafinovaný album zo scény, ktorá aj vďaka agilným Indie Recordings chytila a drží už ktoviekoľký dych.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.