OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po bombastické jízdě „The Black Parade“, prostřednictvím které vzali před lety tito Američané celý svět útokem, jsem s napětím očekával, kam dál se tahle parta z New Jersey posune. Málo platné, ale právě MY CHEMICAL ROMANCE byli od počátku své dráhy stěžejní pro celou ponuře nastylizovanou emařskou vlnu, ať si všichni alternativci a zapřísáhlí klubisti říkají co chtějí, nikdo z původních nevytáhl tuto vlnu na světlo a do obecně populární sféry s takovou okázalostí jako právě oni. Nikdo nepůsobil tak přijatelně pro široké publikum a zároveň byl poslouchatelný i pro řadu hudebních fanoušků bedlivě sledujících dění.
Byl jsem tedy zvědav, kam se MY CHEMICAL ROMANCE posunou, přičemž setrvávání na pompéznosti „umrleckého“ konceptu bych od počátku považoval za chybný krok. Tahle kapela se prostě nutně potřebovala oprostit od emorockového patosu a okázalosti. Nejlépe někam, kde by víc vycizelovala svou schopnost napsat kvalitní chytlavé songy, protože jenom na těch v jejich případě záleží. A přesně tak se také děje. Novinka se v žádném případě nebere tak vážně a je z ní cítit daleko větší nadhled, stylové rozpětí a uvolněnost. Jakoby se zde MY CHEMICAL ROMANCE rozhodli rozkopat emo mantinely a zejména zapracovat na své kompoziční schopnosti. Všechny dřívější zkrášlovala a přídavné záležitosti, jako vroucný příběh, hrané grimasy nebo vojenské úbory maršálků devatenáctého století byly zanechány někde ve sklepě. Jsem velmi rád, že se letos ukázala jejich životaschopnost i mimo emařskou hudební stylizaci. MY CHEMICAL ROMANCE dneška - to je kvalitní komerční rock, kde záleží pouze a jen na písničce.
Navzdory tomu, co jsem napsal v předchozím odstavci, stále považuji „The Black Parade“ za velmi zdařilé rockové album, které zřejmě navždy zůstane jejich nejdůležitějším, avšak novinka je dospělejší a ukazuje kapelu pro teenagery také z jiné stránky. Přirozenost je jedinou správnou a možnou cestou od uječeného pojetí starých alb. Je jasné, že zde bude určitá skupina posluchačů remcat a to zejména kvůli nesporné globalizaci hudby MY CHEMICAL ROMANCE, protože ti teď mohou přijít mnohým jako „kapela pro všechno“. Jasně, inspirace od zkušenějších, počínaje THE KILLERS a U2, přes GREEN DAY a THE HIVES, až třeba po COLDPLAY, se zde dají vyčíst, ovšem když se na to podíváte z té správné perspektivy, zjistíte, že cesta kterou pokračují je v jejich případě ta jediná pravá a poctivá. K čemu další karikatury? Posun od subkultury vyšinutých umazanců k dospělejší formě je zde opravdu znatelný. Dnes jde totiž jenom o skladby samotné a ty jsou přehlídkou výrazných motivů - prostě řada hitů, od důraznějších punkem šmrnclých halekaček, přes klenuté hymny stavící na refrénech, až po melancholické věci, kde dostaly velký prostor klávesy. Mám opravdu radost z posunu a vítám tyto bývalé emo děti do galerie největších komerčních událostí v rockové hudbě posledních let.
Album „Danger Days“ je dosud jasně nejdospělejší, nejpísničkovější a nejvíce odlehčenou nahrávkou od MY CHEMICAL ROMANCE. Aranžersky vytříbené, civilní, pop-rockové album, kde jde pouze a jen o jednotlivé skladby.
8 / 10
Gerard Way
- zpěv
Frank Iero
- kytara
Ray Toro
- kytara
Mikey Way
- baskytara
John Miceli
- bicí
1. Look Alive, Sunshine
2. Na Na Na (Na Na Na Na Na Na Na Na Na)
3. Bulletproof Heart
4. SING
5. Planetary (GO!)
6. The Only Hope For Me Is You
7. Jet-Star And The Kobra Kid/ Traffic Report
8. Party Poison
9. Save Yourself, I´ll Hold Them Back
10. S/C/A/R/E/C/R/O/W
11. Summertime
12. DESTROYA
13. The Kids From Yesterday
14. Goodnite, Dr.Death
15. Vampire Money
Danger Days: The True Lives Of The Fabulous Killjoys (2010)
The Black Parade (2006)
Three Cheers For Sweet Revenge (2004)
I Brought You My Bullets, You Brought Me Your Love (2002)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Reprise Records
Stopáž: 54:05
Produkce: Rob Cavallo
Studio: Calabasas, California
Za remeslo. A "Destroya".
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.