OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Navlas stejný případ, jako na těchto stránkách před týdnem zmiňovaní AUSSITÔT MORT jsou i jejich krajané DAïTRO. Ti rovněž dokázali zaujmout při svém živém vystoupení v rámci festivalu Fluff v létě 2008 a jejich tvorbu taktéž možno s úspěchem zařadit do škatulky screamo. Živelnost hudebního projevu mísící se s instrumentální zručností byly těmi hlavními důvody ke spokojenosti z tohoto příjemného vystoupení a navlas stejné pocity přetrvávají i z alba pojmenovaného jednoduše „Y“.
To vychází o rok později, aby vše, co Francouzi předvedli (nejen) na rokycanském pódiu, rozvedla do ještě vyspělejší formy. To nejdůležitější zůstává zachováno. Nahrávka zní přirozeně živelně, nespoutaně, agresivně i jemně zároveň. DAïTRO účelně využívají veškerých prostředků, které jim jejich žánr poskytuje. Pestrá kytarová hra slouží jako výborný odrazový můstek k jejich tvůrčímu rozletu, jenž se nehodlá spokojit s bezpečným pobytem v přízemí. Ačkoliv nejsme svědky nějakých výrazných stylových kotrmelců, kreativní přístup k aranžmá jednotlivých skladeb dokáže „ošálit“ sluch a vnutit pocit poslechu nadžánrové nahrávky. Tento přístup mi byl již velice sympatický při živém poslechu DAïTRO a studiová tvorba všechny atributy ještě zesiluje. Nájezdy elektrických kytar se organicky propojují s příjemným zvukem poloakustických kytarových kudrlinek, které dokážou poskytnout blahodárný tlumící efekt a ve výsledku tak hudbu Francouzů až překvapivě oživit. Zpěv zahrnující v sobě jak hardcorové vyřvávání, angažované deklamování anebo i čistou zpěvnou vokální formu tvoří svým stylovým projevem natolik nedílnou součást kompletní hudební složky, že ani texty odzpívané kompletně ve francouzském jazyce nemusejí znamenat žádný problém. Právě naopak, přirozenost této skupině naprosto vlastní zdobí všechny položky její tvorby.
Album jako celek, ač ve své vyrovnanosti postrádající momentů výrazně čnících nad ostatní, lze rozdělit do dvou částí. Tu první symbolizují výšezmiňované pojmy. Našlapaný a energický úvod nahrávky se může pochlubit perfektní symbiózou všech nejsilnějších zbraní kapely. Že sázka na střední tempa neznamená automaticky červenou pro živelnost a agresi, jasně deklarují úvodní čtyři písně. Silné nosné melodické motivy zaobalené drsnou hardcorovou zvukovou slupkou, mají slušné aspirace se vám uhnízdit v hlavě a opakovaně si vynucovat vaši pozornost. Čistě instrumentální „Part V“ svojí melancholickou náladou znamená menší změnu, po které jakoby se míra agrese postupně snižovala a přenechávala prostor zadumanějším náladám. V dosavadní linii nahrávky to sice neznamená žádný výrazný bod zlomu, ale naopak o přirozeně plynoucí náladový přerod, který však ve velkolepém závěru naváže na emocionálně vyhrocený úvod, čímž se pak logicky uzavře kruh zvaný „Y“.
DAïTRO jsou zajímavý a sympatický úkaz. Můžete jim věřit každou notu, každou myšlenku z jejich angažovaných a vkusných textů a stejně tak jim můžete věřit, že současná pauza, kterou si dali kvůli práci na ostatních hudebních projektech, zároveň znamená i nenucený sběr myšlenek pro další studiové album. Na tom se budou muset tito Francouzi ale velice snažit, protože laťka nasazená tímto kusem se nachází v úctyhodné výšce.
Francouzská screamo škola je prostě zárukou špičkové kvality!
8 / 10
1. Part I
2. Part II
3. Part III
4. Part IV
5. Part V
6. Part VI
7. Part VII
8. Part VIII
9. Part IX
10. Part X
Vinyl Collected (2010)
Y (2009)
Split with SED NON SATIATA (2008)
Disco Tape (2007)
US Tour 7" (2007)
Picture 7" split with AMPERE (2007)
02-05 Retrospective (2006)
Laisser Vivre Les Squelettes (2005)
Split with RAEIN and LHASA (2004)
Split with RAEIN (2004)
Des Cendres, Je Me Consumme (2004)
Daitro (2002)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Purepainsugar
Stopáž: 34:47
Produkce: Santi Garcia
Studio: Ultramarinos - Costa Brava (nástroje), A Better Tomorrow - Lyon (vokály)
Opravdovost, ryzost a velmi osobní hudba - to jsou pro mne DAïTRO. Jejich charisma tkví v tom, že bez jakékoliv pózy nebo siláckého gesta vás dokážou přivinout k sobě a pořádně pomačkat. „Y“ na tom není jinak, poměrně divný název, nic moc obal, ale to co je důležité je vždy uvnitř a to za to v tomto případě rozhodně stojí. Nerad bych tu duplikoval hlavní recenzi, takže jen: pro mne jedna z nejlepších screamo desek z minulého roku.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.