OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Mistře náš, jenž jsi na Floridě,
odhal opět jméno tvé.
Přijď království tvé.
Buď vůle tvá jako ve studiu, tak i na koncertech.
Progres náš vezdejší dej nám dnes.
A připomeň nám svoje viny,
jako i my vzpomínáme na svoje viníky.
A uveď nás v pokušení zas,
Vysyp to a znovu hobluj jako ďas!
ATHEIST.
A on skutečně modlitby bezvěrců vyslyšel, vystoupil ze spánku svého dlouhého a přinesl jim čtvrté evangelium podle „Jupitera“, aneb další letošní comeback, který se bezesporu povedl. Proč?
Nemusíte mít příliš vřelý vztah k death metalu, ještě navíc k progresivnímu, nemusí se vám nutně líbit CYNIC nebo PESTILENCE, se kterými jsou floridští všemožně rozumově stavěni do řady a konečně nemusíte být ani ti, kdo si celých těch sedmnáct let přáli a de facto vymodlili návrat ATHEIST, abyste na první, možná až na druhý, poslech poznali, že do drážek novinkového alba byl zaryt hodně kvalitní materiál.
Především musím zmínit první skladbu „Second To Sun“, v jejíž třicetivteřinovém úvodu se symbolicky a směle představí kytary s bicími, tak aby oba nástroje daly jasně na vědomí, kdože tu bude míti hlavní slovo. Poté se rozpoutá bouře s větrem o rychlosti 11,000 mílí za hodinou, která se v té samé písní vyzívá k tomu, aby nikdy neskončila. Ona sice v osmi fázích ustane za velice rozumných a produkčně výtečně nadesignovaných třicet tři minut, ale zážitek zanechá vskutku hluboký a nesmazatelný. Původ tohoto živlu je sice jasně indentifikovatelný, nicméně svým vyzněním připomíná i jiné možné hudební úkazy, což spokojeně shledávám dalším pozitivem.
Jmenovitě sice nevím jak je správně dle příruček definovaná grindová rychlost, avšak občasné tempo „Jupiter“, vedle převládajícího velmi spěšného, se na tuto formulaci vehementně táže. Dále se jedná o zpěv kolikrát dodávající pocit až blackového smradu, kde například v „Live And Live Again“ je nastíněn v podobné náladě i doprovodný vokál. Na druhou stranu jde až o téměř nedeathmetalové, poměrně srozumitelné a rozeznatelné intenzivní kázání se specifickým variačně štěkavým zabarvením. Potom tu máme neuvěřitelně rozmanitý, nápaditý a precizní přednes bicích nástrojů, jenž je umocněn opravdu delikátně vypiplaným zvukem nahrávky. Ba co více, sprchy kaťuší neskutečných úderů jsou schopny velmi nápaditě doplňovat další vymoženost souboru, a to je práce a kreativita kytaristů. Tyto dva instrumenty spolu neustále rozmíchávají všemožné druhy gradací ústící v mohutná, nikoliv přefouklá, kytarová sólování, jež sou vyzívány na zteč i vitální basovou linkou, kolikrát prezentovanou charakteristickým prkenným pleskáním.
Po muzikantské stránce se bez diskuze jedná o bezchybnou mistrovskou high-tech mašinu předvádějící abnormálně temperamentní představení, nepostrádající vyvážený cit pro různé druhy poutavých nástrojových ekvilibristik, přinášející rychlé a efektní změny temp, sem tam osvěžené zmírněnou extrémní melodikou („When The Beast“). V této souvislosti musím hned na pravou míru uvést, že kapela na žádné pozici nikdy nesklouzává k samoúčelnému přehrávání nebo uměleckému bloumání a z celkového provedení vyzařuje v podobném druhu hudby vzácná teamová duše. Fakt, který udržuje posluchače ve střehu a vždy připraveného, zvláště pak konejší můj na toto téma dosti přecitlivělý vkus. Bravo si zaslouží i mezi nebem a zemí pendlující textové filozofie, stejně tak štiplavé avšak nelaciné kritiky „Fraudulent Cloth“ anebo „Faux King Christ“.
Otázkou, kterou sám o sobě nemohu zodpovědět, zůstává zdali „Jupiter“ je skutečně to, co chtěli fanoušci ATHEIST mít. Ze své pozice nahodilého zvědavce, příliš neholdujícího tomuto šálku metalu (to však neznamená, že ho apriori odmítám), mohu s klidným svědomím použít spojení „kvalitou ke zpestření hudebního života“. Člověk po více posleších až nostalgicky hříšně, ale při momentální formě čtveřice snad i opodstatněně, vzpomene na dokonalost otců žánru DEATH.
Živočišné album s výbornými muzikantskými výkony, ctící teamovou práci.
8,5 / 10
Kelly Shaefer
- kytara, vokály
Chris Baker
- kytara
Jonathan Thompson
- basa, kytara
Steve Flynn
- bicí
1. Second To Sun
2. Fictitious Glide
3. Fraudulent Cloth
4. Live And Live Again
5. Faux King Christ
6. Tortoise The Titan
7. When The Beast
8. Third Person
Jupiter (2010)
Elements (1993)
Unquestionable Presence (1991)
Piece Of Time (1990)
Beyond (demo) (1988)
On They Slay (demo) (1986)
Rotting In Hell (demo) (1985)
Datum vydání: Pondělí, 8. listopadu 2010
Vydavatel: Season Of Mist
Stopáž: 32:47
Produkce: ATHEIST, Matt Washburn, Jason Suecof
Nostalgia? Áno, aj nostalgici si v tomto prípade prídu na svoje, ale najdôležitejšie zistenie v tomto prípade je, že ATHEIST sa vrátili vo veľkom štýle, pričom sa s ľahkosťou preniesli cez svoju skoro sedemnásťročnú nečinnosť a v roku 2010 prišli s albumom, ktorý do tohto roku patrí aj mentálne.
„Jupiter“ je nadmieru dôstojný zásek v diskografii skupiny, u ktorej je opisovanie inštrumentálnej zručnosti členov len nosením dreva do lesa. O tomto albume netreba rozprávať, je potrebné ho počúvať...
ATHEIST!!!
Překvapivě kvalitní, melodické a poměrně přístupné album, které dokazuje, že tento comeback měl podobně jaku u Cynic opravdu smysl. Bodové hodnocení bude možná časem i vyšší.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.