Přiznám se, že třetí řadová deska maďarských filantropů GUTTED patřila pro mě osobně mezi ty vůbec nejvíce očekávané události právě uplynulého roku. Není se čemu divit, neb hlavně předchozí záznam označený vcelku sympatickým štítkem „Human Race Deserves To Die“ jasně deklaroval, že tahle kapela rozhodně nehodlá hrát v ranku extrémního BDM kdovíjak podřadné housle. Po pěti letech přichází pod vlajkou poslední dobou mimořádně agilního labelu SoulFlesh Collector Records nové album „Mankind Carries The Seeds Of Hell“. Pro GUTTED další šance jak ještě rozšířit pracně vydobytou pozici na nesmírně těsném žánrovém kolbišti.
V rámci výše uvedeného záznamu „Human Race Deserves To Die“ nám sestava ze Székesfehérváru nepředložila kdovíjak průměrný materiál, ba právě naopak, v drážkách disku se ukrýval hrubozrnný BDM, jenž disponoval velmi slušným technickým vkladem a nadto ještě stihl vesele koketovat hned s několika spřízněnými styly najednou. Výsledkem byla surová a neotesaná sbírka, která v jistých momentech dokonce dokázala připomenout klasiku klasik – „None So Vile“ – nedostižnou druhou desku montrealských učitelů CRYPTOPSY. Půl dekády je však hodně dlouhá doba, GUTTED během ní prošli poměrně zásadní změnou a dnes již válčí jinými zbraněmi a ještě navíc na mírně odlišném žánrovém poli.
Aktuální produkce GUTTED trochu nasákla „sirnatou“ atmosférou, jednak takovou, kterou se proslavila především zasloužilá US deathmetalová ikona IMMOLATION (slyš zcela průkaznou střední pasáž v závěrečné položce „The Fountain“) a v neposlední řadě i lehce blackovým feelingem kapel typu VILE (samotný rozjezd úvodní skladby „As The Sun Paints Everything Black“ hovoří celkem jasnou řečí).
Poměrně radikální evolucí prošel i zvuk, i GUTTED totiž dali zapomenout na hrubě neučesaný projev, jenž zdobil jejich tvůrčí začátky, obratem přesedlali na čistý sound a dali tak mnohem více vyniknout techničtějším pasážím. Mix naopak zůstal nevyvážený, ovšem s tím rozdílem, že jak se na „Human Race Deserves To Die“ drala nad ostatní nástroje úžasná, mimo rámec kytarových linek se pohybující basa, tak na novém albu hraje podobně dominantní roli bicí souprava v podání Zsolta Kovácse (posluchač si nemůže v tomto kontextu nevzpomenout na kontroverzní epos „Once Was Not“).
GUTTED tentokráte zvolili i poněkud rozmáchlejší skladatelský přístup a zatímco na minulých nahrávkách se dokázali poměrně jasně vyjádřit v rámci tří minutek, dnes velmi rádi natahují stopáž skladeb až někam k hranici šesti minut. Problémem je, že zatím nedisponují dostatečně silným skladatelským kapitálem, aby si podobně odvážné kousky mohli dovolit. „Mankind Carries The Seeds Of Hell“ především schází tempová variabilita, bicí souprava jede stále na plné obrátky a vzhledem ke svému vůdčímu postavení v kontextu mixu tak trochu pohřbívá ostatní nástroje. Maďaři zvolní až v úplně poslední, a shodou okolností i nejzdařilejší, položce „The Fountain“ (textově mimochodem odkazující na stejnojmenný film z dílny Darrena Aronofskyho), ve které vedle výše zmíněných IMMOLATION jasně slyším i melodie jako vystřižené ze zpěvníku dávno zapomenuté finské sestavy SCENT OF FLESH v období alba „Roaring Depths Of Insanity“.
Na závěr konstatuji, že třetí deska GUTTED přináší navzdory uvedeným negativům zajímavý materiál. Podobně jako na „Human Race Deserves To Die“ se maďarská trojice presentuje nadžánrovou produkcí, přičemž znovu absorbuje celou řadu inspiračních vlivů a vkusně je přetváří k obrazu svému. Dobrá pověst GUTTED zůstala v mých uších zachována, ač se kapela ukazuje v trochu jiném světle, stále si udržuje slušný odstup od šedé masy řadového BDM.