Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pro každého interpreta je těžké, když za sebou táhne břemeno svého slavnějšího vzoru a je s ním neustále porovnáván. V případě Američanů CHEVELLE je však povinností zmínit jejich spojování s krajany TOOL. Důvodů je totiž hned několik. Sám frontman Pete Loeffler toto ovlivnění vždy přiznával a v jeho vokálu to bylo cítit až tak moc, že byste ho v některých pasážích jen těžko rozpoznali od samotného Maynarda. Videoklip ke skladbě „Mia" z debutního alba také jako by vypadl z dílny samotných TOOL. A hlavní podobnost je samozřejmě ve vlastním hudebním obsahu prvních desek.
CHEVELLE však za sebou mají dlouholetý vývoj, slušné množství alb a zkušeností na to, aby se ze stínu svého vzoru dokázali vymanit a vytvořit si vlastní tvář. Prozatím poslední počin „Sci-Fi Crimes“ je toho jasným důkazem a to i po stránce úspěšnosti, kdy dosáhl až na 6. místo americké hitparády Billboard. Za tímto úspěchem stojí perfektní hudební náplň, suverénní výkony, skvělá produkce a především obrovská dávka vlastního charisma, které nadobro rozmetalo možnost obviňovat pány z Illinois z napodobování.
A pak ta hitovost. Ze skladeb v dobrém slova smyslu jen stříká. Zůstal osobitý přístup k aranžím, důrazu na změnách dynamičnosti, stále je přítomen temnější odér nálad, ale CHEVELLE jako by vyšli vstříc i posluchačům, kteří chtějí slyšet silné písně bez přebytečných omáček okolo. Důrazné rify, přirozené melodie a refrény, co vám vlezou do hlavy. Výrazný a čistý zvuk vše už jen umocňuje, důkazem budiž singlová skladba „Letter From A Thief". Takový materiál je zajímavý i pro posluchače, kteří TOOL příliš nemusí. To i díky faktu, že Pete téměř úplně opustil Keenanovské manýry a našel polohu jeho hrdlu lépe vyhovující, vokál tak získal jistotu, stal se průbojnější, dominantnější.
Zvuk a produkce alba je samostatnou kapitolou. V dnešní době plné mašinek a studiových vychytávek šli CHEVELLE trochu proti trendu a podle vlastních slov se pokusili nahrát album co nejvíc „na živo“, tedy bez samplů, dodatečných úprav zvuku nástrojů, bez vrstvení některých linek a podobně. Z výsledku je to ostatně cítit, dýchá živočišnou energií, ale obávaná strohost se nedostavuje. Záměr, charakterizovaný slovy: „Chceme znít na koncertech stejně dobře jako z desky“, se povedl aniž by se na studiové nahrávce ztratil byť i jen zlomek kvality. A to vše dokázali jen jako trojice. Zajímavostí může být i to, že tato trojice byla původně čistě bratrská. A když skončil u skupiny nejmladší z klanu Loefflerů Joe, nahradil ho alespoň nevlastní bratr Dean Bernardini.
Z výše uvedeného je zřejmé, že živé hraní bylo pro skupinu vždy samozřejmostí a těžko byste spočítali to obrovské množství koncertů, které bratři za svůj hudební život odehráli. Přitom si příliš nevybírali, s kým se podělí o podium, hráli třeba s kapelami jako MACHINE HEAD, FILTER, AUDIOSLAVE, NICKELBACK, na Ozzfestu a dalších festivalech. Bez problémů letěli do Austrálie, jen aby podpořili vystoupení tamější stylově spřízněné skupiny THE BUTTERFLY EFFECT.
Ale zpět ke „Sci-Fi Crimes“. Předpokládám, že touto deskou CHEVELLE dovršili dlouhé období hledání vlastní tváře a nadobro zpřetrhali pouta ke svému vzoru. Lepší důkaz než to, že si vybudovali velmi silné místo na americké scéně a nemají nouzi o fanoušky, byste asi těžko hledali. Teď nezbývá než čekat na další jejich album. Bude zase o kousek lepší a osobitější? Stoupající kvalita minulých nahrávek by to slibovala.
CHEVELLE na pátém albu nadobro zpřetrhali pouta se svým vzorem TOOL. „Sci-Fi Crimes“ je deska plná energie i melodií, ale především šlapajících přímočarých písniček, které neztrácí ani emotivní podtón předchozích desek. Zřejmě to nejlepší, co Američané zatím stvořili.
1. Sleep Apnea
2. Mexican Sun
3. Shameful Metaphors
4. Jars
5. Fell Into Your Shoes
6. Letter From A Thief
7. Highlands Apparation
8. Roswell
9. Interlewd
10. I Could Sleep Forever
11. This Circus
Diskografie
Sci-Fi Crimes (2009) Vena Sera (2007) This Type of Thinking (Could Do Us In) (2004) Wonder What's Next (2002) Point #1 (1999) The Blue Album (demo) (1996)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2009 Vydavatel: Epic Records Stopáž: 43:29
Produkce: Brian Virtue Studio: Nashville, Tennessee
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.