CENTURY - Sign Of The Storm
Výborný retro hevík s chytľavými nápadmi a estetikou dua nápodobnou súčasným DARKTHRONE. Album pre všetkých, ktorých sklamalo smerovanie GHOST po debute.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak si můžeme ze seznamu vyškrtnout další starodávný komiksák, jemuž se dostalo moderní filmové podoby. Potenciál brakového žánru je zkrátka nevyčerpatelný, a když už se zdá, že popularitě novodobé vlny filmů o neohrožených hrdinech, vrhajících se do nočních ulic trestat zločin a ochraňovat bezbranné, pomalu ale jistě dochází dech, objeví se takovýto svým pojetím naprosto obyčejný snímek, který tento očekávaný úpadek zájmu zase na čas oddálí.
I příběh o bohatém majiteli vlivných a úspěšných novin vychází ze schématu vystavěného na základě vzorce „ve dne seriózní občan, v noci nelítostný mstitel bezpráví“. I tomuto se po různých předchozích pokusech dostalo v šedesátých letech patřičně bakelitového televizního zpracování, ve kterém zazářil v té době se ve Spojených státech etablující Bruce Lee, aby s postupujícím časem tento relikt své doby přežíval už jen v myšlenkách zatvrzelých milovníků barevných sešitů a filmových kuriozit.
A hle, dochází i na tuto dvojici tvořenou rozmazleným synkem a neobyčejně zručným sluhou jeho zesnulého otce, která v éře své největší popularity dokázala inspirovat i tvůrce nestárnoucí série „Růžový panter“. Asi každý z vás zná demoliční souboje neschopného policejního inspektora Clouseaua a jeho sluha Kata anebo svéráznou verzi stařičkého Citroënu přezývanou „Stříbrná sršeň“. Tyto parodické odkazy na tehdy známou televizní sérii její nové zpracování komediím Blake Edwardse bohatě vrací.
V poměrně rutinní režii Michela Gondryho vzniklo dílo, které nevyniká ani nepředvídatelným dějem ani netradičním uchopením svěřené látky. Naopak se poměrně důsledně drží v zaběhaných kolejích komiksových filmů, ale přesto nebo právě proto dokáže nabídnout několik příjemných přesahů. Tyto sice samotné jen těžko nastolí nové trendy, ale způsob, jakým došlo k nenásilnému propojení úsměvného televizního retra a žhavé filmové současností, stojí rozhodně za pozornost. Už hlavní postava rozmazleného budižkničemu, která vám nejspíše hodně dlouho poleze na nervy, bourá zaběhané klišé o tajemném hrdinovi s čistým a bezúhonným charakterem.
Technické provedení, jež je v tomto žánru nesporně důležitým aspektem, můžeme shrnout jednoduše jako standard. Akční scény a střih více než solidní, stejně tak až roztomilým způsobem ztvárněné různé užitečné pomůcky sestrojené jedním z dvojice ústředních hrdinů. Na rozdíl například od Nolanových „Batmanů“ je „Zelený sršeň“ v mnoha ohledech dokonalou poctou původní předloze. Zatímco například netopýří muž se po ulicích Gothamu prohání v jakési postmoderní verzi armádního vozidla, Britt Reid a jeho asijský společník si postaví nedobytnou čtyřkolovou pevnost z vozidla použitého už v šedesátých letech. Flotila hned několika stylových Oldsmobile 98 tak tvoří nepřehlédnutelný vizuální trademark i aktuálního zpracování.
Hereckému ansámblu jednoznačně vévodí výborný Christoph Waltz, jenž si tak fakticky prodloužil svoji roli chladnokrevného psychopata z „Hanebných panchartů“, zatímco ti ostatní se dívají víceméně z uctivé vzdálenosti. Nicméně jiskření mezi ústřední dvojící rozhodně patří ke stěžejním momentům příjemného snímku, kterým pak vévodí zdařile vypointovaný spor, jednoznačně odkazující k již zmiňovanému „Růžovému Panterovi“.
Záměr natočit zábavný a výbušný popcorňák, který by zároveň zvolil ideální poměr mezi nostalgickým vzpomínáním a aktuální současností, se prostě vydařil. „Zelený sršeň“ je přesně tím filmem, který si je vědom svých mantinelů a omezených možností jít „pod povrch“ a nesnaží se za kažou cenu takto vytyčené hranice překračovat a to je na něm možná to nejsympatičtější.
Záměr natočit zábavný a výbušný popcorňák, který by zároveň zvolil ideální poměr mezi nostalgickým vzpomínáním a aktuální současností, se prostě vydařil.
7 / 10
Vydáno: 2011
Stopáž: 116 min.
GREEN HORNET
[USA 2011, 116 min.]
Režie: Michel Gondry
Scénát: Seth Rogen, Evan Goldberg
Kamera: John Schwartzman
Hudba: James Newton Howard
Hrají: Seth Rogen, Cameron Diaz, Jay Chou, Edward James Olmos, Tom Wilkinson, David Harbour, Christoph Waltz, Edward Furlong, Cassity Atkins, Torin Sixx, James Franco a další...
Premiéra v ČR/SR:
13.01.2011 / 27.01.2011
Trailerům jsem nevěřil (byly trapné), Rogena rád nemám z Gondryho jsem nikdy na zadku neseděl. Možná tohle byly tři úspěšné předpoklady, proč jsem si sršáně nakonec tak užil. Trapného humoru je tu dost a dost, ale ta trapnost je zcela záměrná, Rogen z plátna takřka nesleze (ale kupodivu je více než snesitelný) a Gondry odvádí celkem rutinní výkon, který pro potřeby filmu bohatě stačí. Jde tu především o zábavnou aktualizaci superhrdinského schématu, o docela chytrou hru s motivem mediální manipulace a o solidně natočenou akci, díky níž převážně konverzační snímek nabírá slušné tempo. Co mě bavilo opravdu hodně byly poklony "Růžovému panterovi", vynikající postava Katoa a opět úchvatný záporák z dílny Christopha Waltze. Díky tomu neváhám "Zeleného sršně" označit za moc dobrý blockbuster, jakých není nikdy dost.
nesuhlasim s recenziou...zase kopec zbytocnych specialnych efektov, otrepane vtipy, otrepany pribeh a cameron diaz..zle zle zle....
Výborný retro hevík s chytľavými nápadmi a estetikou dua nápodobnou súčasným DARKTHRONE. Album pre všetkých, ktorých sklamalo smerovanie GHOST po debute.
Někdejší výrazná naděje hodonínského metalu otočila kormidlo a začala hrát pop. Prý dark, v temných klipech se míhají dívky jen mírně oděnější než Bianca Censori a evidentně se hledá díra na trhu v oblasti elevator music. To je zrada, napsal jsem.
Tuomas Saukkonen se svou náladovou variací na finskou zimu opět nešlápl úplně vedle. Má to svou specifickou atmosféru, jen vokál stále jaksi nevýrazně plochý. Na působivější album "Waves" (2020) to nemá, ale i tak celkem příjemné.
Finská zpěvačka Rioghan Darcy na druhém albu svého projektu pokračuje v mnohotvárné rock/metalové alternativě, kde dokáže kombinovat poprockové melodie s vyhrocenou progresí i emotivní gothicou. Hodně náladové a návykové album.
Štve vás, že Neige je moc zasněný a Herbst zase rozněžnělá bábovka? Zkuste ALIÉNATION a zavzpomínejte si na staré ALCEST, LANTLÔS, FEN a nebo AMESOEURS. Němci se věnují tradičním post-BM / shoegaze recepturám, ale občas se dotknou i melancholického DSBM.
SACRED NOOSE se věnují death/doom/black metalu v jeho extrémní, nebezpečné podobě. "Vanishing Spires" je dílo dostatečně disonantní, hrubozrnné, ale současně nasáklé poctivou dávkou siřičitanů. Variabilní vokály rovněž stojí za to. Album dle mého gusta.
Američané dobrovolně uvízli v bažině devadesátkového sludge metalu a je jím v ní dobře. Dobře je i nám - jejich posluchačům. Má to tah odspodu, střední tempa válcují, zvuk neméně a nechybí tomu i několik pod kůži se dostávajících motivů. Moc dobrá práce!