OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Bohyně Atropos má pro každého z nás připravené své nůžky, aby přestřihla nit života přesně podle naměření své sestry Lachesis. Stává se tím katem, který vykoná neodvratné, a pošle nás do záhrobí. Řecká mytologie má i v dnešní době své kouzlo. Stále může fungovat jako zdroj inspirace a částečně se stala i tématem již sedmé řadové desky norských GAZPACHO. Stejně jako již předchozí dvě alba, i „Missa Atropos“ je zcela koncepční dílo, vyprávějící příběh, nebo přesněji popisující niterní svět člověka, dobrovolně se vrhajícího do izolace, aby v absolutní samotě mohl rozjímat a psát modlitby bohyni Atropos.
Bizarní? Skličující? Ponuré? I tak je možno popsat toto téma. A prostředky, které Norové používají, jsou v mnohém podřízeny navození takové nálady. Z toho samozřejmě vyplývá i celkové vyznění alba, kdy oproti předchozí dynamičtější desce „Tick Tock“ dostáváme mnohem jemnější a troufám si říct i citlivější materiál. Skupina, jejíž tvorbu jde z velké části charakterizovat jako příbuznou britské neo-prog scéně, tedy kapelám jako PORCUPINE TREE, MARILLION, PINEAPPLE THIEF, AMPLIFIER či NO-MAN, se tímto posunula do zasněnějšího výrazu, který se přiblížil až kamsi k podobnosti italským NOSOUND.
GAZPACHO zahalili „Missa Atropos“ závojem zklidňující, ale též znervózňující mlhy, a poslech se tak stává větším tápáním ve vlastní představivosti posluchače. Mnohé motivy a pasáže jakoby zůstávaly nedokončené a vytvářely prostor pro imaginaci toho, co by se mohlo stát, pokud by šla hudba dál. Může se to jevit jako slabina, jakási nedotaženost až nekompletnost, která však při troše zamyšlení zcela odpovídá příběhu, který deska vypráví. Příběhu o samotě a životu odtrženém od společnosti, o zdánlivé prázdnotě a ohraničenosti hmatatelného světa, protože i tam jsou cesty po kterých nikdo nejde, možnosti, které zůstávají nenaplněny, a svět se scvrkává na jeden opuštěný maják.
„Missa Atropos“ se poslouchá mnohem hůře než předchozí „Tick Tock“, jež svou větší živelností snáze udrží pozornost. Víc na povrch se ale dostává schopnost skupiny vytvářet emotivní hudební plochy. Vystupuje tím do popředí jemná hra se zvuky a víc než kdy předtím si uvědomíme využití různorodých nástrojů převzatých z klasické i world music. Housle, píšťaly, zvonky a další se ukazují těmi nejlepšími prostředky, jak dostat do skladeb přirozenou vzdušnost, a rezignování na tradiční písňové struktury vytváří zneklidňující dojem čehosi neobvyklého.
Současní GAZPACHO však nejsou ničím vysloveně zvláštní, snad jen jemností, která může překročit i onu mez snesitelnosti, za kterou už se z melancholie stává rozmočená přeslazená kaše. Nejde ani říct, že by „Missa Atropos“ bylo albem nabízejícím Norům cestu dál, je však zaručeně albem, které má i v rámci vlastní diskografie skupiny osobitost. Je dílem, ve kterém se zhmotnily stísňující pocity samoty a vlekoucího se rozjímání. Je soundtrackem k filmu, který teprve čeká na své natočení, k filmu plnému romanticky pochmurných krajin norského severu i depresivně holých zdí osamělé věže majáku, jehož světlo marně bojuje s pobřežní mlhou.
Jak hodnotím předchozí desky:
Bravo (7/10)
When Earth Lets Go (8/10)
Firebird (6,5/10)
Night (7,5/10)
Tick Tock (8,5/10)
Zřejmě nejmelancholičtější album norských GAZPACHO neboří hranice, ale je dílem velmi osobitým i v kontextu tvorby samotné skupiny. Emotivní soundtrack k samotě a rozjímání.
8 / 10
Jan-Henrik Ohme
- vokál
Jon-Arne Vilbo
- kytara, programování
Thomas Andersen
- klávesy, programování
Mikael Krømer
- housle
Lars Erik Asp
- bicí, perkuse
Kristian Torp
- basová kytara
hosté:
Kristian Skedsmo
- flétna, mandolína, kytara, didgeridoo a další
Michael Krumins
- kytara
1. Mass For Atropos I
2. Defense Mechanism
3. I Was Never Here
4. Snail
5. River
6. Mass For Atropos II
7. Missa Atropos
8. She´s Awake
9. Vera
10. Will To Live
11. Mass for Atropos III
12. Splendid Isolation
13. An Audience
14. Bravo
Missa Atropos (2010)
A Night At Loreley (DVD) (2010)
Tick Tock (2009)
Night (2007)
Firebird (2005)
When Earth Lets Go (2004)
Bravo (2003)
Get It While It's Cold (37C) (2002)
Datum vydání: Pátek, 26. listopadu 2010
Vydavatel: HWT Records / Sony Music
Stopáž: 59:00
Produkce: Thomas Andersen
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.