Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Japonsko a rocková hudba, spojení které vůbec není překvapivé ani nepatřičné. Masmédia sice nám Evropanům často prezentují mladé Japonce jako přihlouplé postavičky kejhající po karaoke barech, ale znáte, jak snadné je prostřednictvím televize zkreslit na několika málo příkladech skutečnost, která je samozřejmě úplně jiná. Stačí se zamyslet, vzpomenout na známá jména jako třeba MONO a porovnat prodeje hudebních nosičů v evropských zemích a Japonsku.
Silná posluchačská obec je samozřejmě to nejlepší prostředí pro líheň domácí scény, jen se trochu projevuje druhý fenomén, a to nepřílišná průbojnost místních skupin vůči okolnímu světu. Silný domácí trh většině zřejmě postačuje, i když kde je ona ctižádost člověku vlastní. Že by japonská mentalita byla až tak jiná? Ale ne, zas tak moc asi ne, když se minimálně to dobré snadno dostává až k nám.
MUDY ON THE 昨晩 (MUDY ON THE SAKUBAN) představují, v zemi vycházejícího slunce oblíbený, směr označovaný jako math rock. Jejich instrumentální hudba extrahuje mízu z kořenů americké scény, kapel jako DRIVE LIKE JEHU nebo DON CABALLERO, ale nesmíme zapomínat ani na samotné Japonsko, které v mnohém dokázalo držet krok. Za zmínku stojí třeba kultovní ZENI GEVA. Ve spojení s mladistvým zápalem se na desce „Pavilion“ zrodila jakási oslavná báseň tomuto stylu, charakterizovanému odklonem od harmonií, na kterých je většina ostatní rockové produkce založena.
Hned tři kytaristi v sestavě by mohli navodit zdání, že se setkáme s hudbou nahuštěnou a navrstvenou. MUDY ON THE 昨晩 však svoje skladby udržují velmi vzdušné, navrstvených kytar se nedočkáme, není to nutné, divokým instrumentálním kreacím naopak jen prospívá zvuková a aranžérská přehlednost, kterou má skupina v krvi i díky častému koncertování. Japonce totiž předchází pověst o bravurních živých vystoupeních. Na „Pavilion“ se trocha toho „živého“ fluida objevuje, a to i díky přirozenému zvuku bez nějakých efektů a studiových vychytávek, jasně řezající a střídmý zvuk je ostatně podmínkou, aby se zběsilé pasáže nepropadly do chaosu.
Zběsilost je asi slovem nejlépe charakterizujícím přístup MUDY ON THE 昨晩. Ze skladeb je cítit zarputilost a tak jak bývá u mladíků časté, nechybí ani snaha šokovat. Díky tomu se setkáme s množstvím „křivých“ melodií, které mohou působit trochu násilně, obzvláště když se v těch nejméně očekávaných okamžicích zlomí v eklektické záchvaty disharmonických kreací. Viz třeba falešně znějící melodie v „YOUTH“. Některá místa jsou tak trochu očistec, pokud je vnímáme z pozice posluchače navyklého hudbě tvořené jen a pouze harmonicky. Zdání, že MUDY ON THE 昨晩 takto znějí proto, že neumí hrát, je ale rozmetáno v jiných pasážích, kde instrumentální ekvilibristika dosahuje stejné suverenity jako v případě jejich krajanů LITE.
Přes veškeré hudební křeče se „Pavilion“ neztrácí v bezhlavém chaosu. Skladby mají jasné struktury, opakující se motivy a co je hlavní, drží si i specifické nálady. Nejde o žádné honění not, ale o zřetelné pohrávání si s melodiemi, deformovanými sice pokřiveným mathrockovým přístupem, ale i přesto výraznými a dávajícími skladbám kostru a směr. Povedené se pak zdají okamžiky, kdy skupina zvolní a dostane se do jemně plynoucích až post-rockových poloh. A pak rytmus, to je ta složka, která z divokých záchvatů tvoří ucelenou a zřetelně plynoucí hmotu. Rytmika je totiž v mnohých ohledech posluchači nakloněna. Častý pravidelný metronom bicích působí jako berlička, která posluchače podrží, když se mu ztřeštěné kytarové orgie pokouší podrazit nohy. Ale i bubeník si umí slušně zařádit, třeba ve skladbě „夕日の“.
MUDY ON THE 昨晩 možná nejsou tak přesvědčiví jako jejich krajané LITE, jejich tvorba nedosahuje takové propracovanosti jako u Američanů SLEEPING PEOPLE, ale disponují obrovskou suverenitou a entuziasmem, takže je jejich hudba slušným zážitkem.
Místy poněkud zběsilý math rock, ze kterého však čiší mladistvý entuziasmus a dostatek zkušeností s živým hraním. Další z nadějí japonské rockové scény.
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.