OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když jsem před šesti lety nejistě rozbaloval disk s visačkou „Of Fracture And Failure“, debut jakýchsi ULCERATE z exotického Nového Zélandu, neměl jsem ani tušení, že právě stojím na začátku jednoho z nejpoutavějších příběhů, který současná tech/deathmetalová scéna napsala. Pravda, šel jsem tak trochu na jistotu, neb Neurotic Records v té době zažívali doslova zlaté vydavatelské časy, prakticky každá deska s logem holandského labelu znamenala jasný zásah do černého (jen tak namátkou jmenujme PSYCROPTIC, SPAWN OF POSSESSION, SICKENING HORROR nebo VISCERAL BLEEDING).
Stačilo pár poslechových seancí a bylo zcela jasné, že instinkt Ruuda Lemmena nezklamal ani tentokrát, ba co víc, z nejzapadlejšího aucklandského sklepení pomohl vytáhnout úlovek z kategorie těch kapitálních. Již na své první nahrávce se ULCERATE nepresentují jako ordinární tech/deathmetalová kapela, nesnaží se nacpat desítky riffů do co možná nejkratšího časového úseku, nevymýšlí košaté melodie ani zbytečně kostrbaté rytmické konstrukce. Klíčem k originalitě je přes nesporný instrumentální vklad především sázka na atmosféru, neurotickou, neklidnou ale zároveň i nesmírně skličující a bezvýchodnou.
Po šesti letech s jistotou netradičního zážitku rozbaluji disk s visačkou „The Destroyers Of All“, třetí desku ULCERATE, svérázných to architektů ponurých tech/deathmetalových řemesel. Očekávání jsou tradičně vysoká, vždyť předchozí sbírka „Everything Is Fire“ způsobila v žánrových kruzích poměrně výrazné pozdvižení. A nutno dodat, že oprávněně, neb svojský průnik pozdních GORGUTS (tzn. „Obscura“ / „From Wisdom To Hate“) s atmosférou IMMOLATION („Failures For Gods“ / „Here In After“) tehdy představoval něco nového a svým způsobem i neslýchaného.
„Come dawn, no light will be thrown on them
this vermin, these ingrates
us of the earth
the destroyers of all“
„The Destroyers Of All“ volně navazuje na předchozí řadovku, podobně nápadný žánrový skok jako je mezi první a druhou deskou již nečekejte. ULCERATE se usadili a místo dalšího experimentování se jali detailněji rozvíjet odkaz revolučního záznamu „Everything Is Fire“. Stejné studio, stejná produkce a v neposlední řadě i stejná sestava. Výsledkem je nejméně technická, ale současně i nejhůře přístupná deska v kariéře novozélandského tria. To, že dnešní ULCERATE již nelámou rytmy jako na běžícím pásu mi zas až tolik nevadí, mnohem větší vrásky mi přidělává jejich současný semknutý, až příliš monoliticky působící projev (cítím se ochuzen o podobně osvěžující prvky, které na předešlém albu representovala třeba znenadání se vynořivší melodie v titulní položce).
Pryč je jakýkoli náznak variability, nastala nekompromisní vláda ponuré kytary, jež permanentně konstruuje a naopak zase do detailu rozkládá desítky a desítky neurotických riffů. I poslední záblesk duhových barev pohltil neúprosný šedý oceán disharmonie, nad nímž neúnavně tepe zběsilá Saint Meratova souprava. Tato znepokojivá konstelace však má i svá pozitiva. Na úkor pestrých motivů se totiž ještě více prosadila atmosférická složka věci, jedna z hlavních (možná ta úplně nejhlavnější) zbraní ULCERATE. Už „Everything Is Fire“ bylo po této stránce dílo velmi silné, nicméně až na „The Destroyers Of All“ se ona bezútěšná atmosféra stává doslova a do písmene hmatatelnou.
Třetí dílo aucklandských deathmetalových vizionářů jasně reflektuje i jejich zlepšení na poli studiové práce. S povděkem kvituji, že reprezentativní vokál Paula Kellanda již není tolik pohřben pod Hoggardovou kytarou a bicí nástroje v moci nesmírně talentovaného Jamieho Saint Merata konečně disponují odpovídajícím zvukem.
ULCERATE na „The Destroyers Of All“ definitivně našli svůj styl a ač (nepochybuji o tom) dokázali zklamat nejednoho oddaného příznivce „Of Fracture And Failure“, jednoznačně potvrdili pozici jednoho z nejvíce originálních uskupení, které deathmetalová scéna za posledních deset let vyvrhla. Číselné hodnocení pod tímto posudkem dnes nemusíte brát jako relevantní – autor článku asi bude maličko rozmrzelý – to jen jedna z jeho oblíbených kapel se posunula trochu jinam než by si přál. Ale tak už to někdy chodí...
ULCERATE na „The Destroyers Of All“ definitivně našli svůj styl a ač (nepochybuji o tom) dokázali zklamat nejednoho oddaného příznivce „Of Fracture And Failure“, jednoznačně potvrdili pozici jednoho z nejvíce originálních uskupení, které death metalová scéna za posledních deset let vyvrhla.
8 / 10
Paul Kelland
- zpěv, baskytara
Michael Hoggard
- kytara
Jamie Saint Merat
- bicí
1. Burning Skies
2. Dead Oceans
3. Cold Becoming
4. Beneath
5. The Hollow Idols
6. Omens
7. The Destroyers Of All
Cutting The Throat Of God (2024)
Stare Into Death And Be Still (2020)
Shrines Of Paralysis (2016)
Extinguished Light (single) (2016)
Vermis (2013)
Confronting Entropy (single) (2013)
The Destroyers Of All (2011)
Everything Is Fire (2009)
Of Fracture And Failure (2007)
The Coming Of Genocide (compilation) (2006)
The Coming Of Genocide (demo) (2004)
Ulcerate (demo) (2003)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Willowtip Records
Stopáž: 52:49
Produkce: Jamie Saint Merat and Michael Hoggard
Studio: MCA Studios, Auckland, New Zealand
Music: Jamie Saint Merat and Michael Hoggard
Mix: Jamie Saint Merat
Mastering: Jamie Saint Merat
Artwork: Jamie Saint Merat
Layout: Jamie Saint Merat
Lyrics: Paul Kelland
Kontakt: 60A Dryden Street, Grey Lynn, Auckland 1021, New Zealand
Těžká přetěžká záležitost. Nemající slitování, nejevící ani náznak optimismu.V navození atmosféry jsou ULCERATE skutečně výborní a dle mého je jejich novinka v tomto směru jejich nejlepším dílem. Osobně narozdíl od kolegy Reapera, s jehož posudkem jinak souhlasím, nemám ani problém s aktuálním hudebním směrem Novozélanďanů. Ten pro mě totiž představuje jednu z možných kreativních cest moderního technického death metalu.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.