OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
CROWBAR je pozoruhodný hudební úkaz, který se za více jak dvacet let fungování téměř nezměnil. Navzdory všem trendům se sune rychlostí parního válce stále stejným směrem a jen málokdo by očekával, že avizovaná novinka přinese něco jiného než tradiční „crowbarovsky“ táhlou a hutnou bahenní lázeň. Ponechme ale stranou zásluhy, které mají Kirk Windstein a spol. na rozvoji sludge metalové scény, a soustřeďme se na novou, napjatě očekávanou desku.
„Sever The Wicked Hand“ nepostrádá žádný z důležitých charakteristických znaků, které provázejí tuhle partu od samého počátku. Zatěžkané hutné riffy, vztekem a depresemi zmítaný zpěv, pomalé táhlé „downtempo“ a občas nějaký ten rychlejší hc šťouchanec. Ovšem již na první poslech je patrné, že CROWBAR tentokrát operují na nepatrně širším prostoru.
Začátek desky se ještě odehrává v očekávaném duchu, zatěžkaný válec „Isolation (desperation)“ s povedeným úderným frázováním navazuje na tradici silných úvodních songů a spolu s táhlou suitou „Let Me Mourn“nebo titulní „Sever The Wicked Hand“ ukazuje kapelu v celé její tradiční kráse, ale zhruba v její polovině se začínají objevovat podezřele šlapající, více rockové kusy, které jakoby do repertoáru kapely nepatřily. „As I Become One“ nebo „Cleans Me, Heal Me“ zdaleka nejsou tolik radikální a připomínají spíše Windsteinův, ne tolik vyhraněný vedlejší projekt KINGDOM OF SORROW.
Vypadá to, že kapela během šestileté nahrávací pauzy zaujala ke svému okolí smířlivější postoj a novinka jako celek tak není tolik nekompromisní, jak bývalo u těchto samorostů zvykem. Kytary nejednou zahrají odlehčený motiv, basa tolik nehromuje a konečně i přednes hlavního aktéra se dá mnohem lépe označit slovem „zpěv“. Uvedené změny se však stále odehrávají v intencích světa CROWBAR, takže posluchač, který není do tvorby kapely nijak hluboce ponořen, nemusí žádnou extra proměnu zaznamenat, ale skalním může trochu chybět ona ponurá schizoidní zaťatost, která byla tak krásně zaznamenána na starších deskách „Odd Fellows Rest“ nebo „Broken Glass“, a která byla pro tvorbu této kapely docela zásadní.
V rámci současné (nejen) sludge metalové scény se stále jedná o album nadprůměrné, ale chtě nechtě musím přiznat, že jsem čekal víc. Ve srovnání s kultovní minulostí působí „Sever The Wicked Hand“ na můj vkus až příliš optimisticky a k této kapele mi moc nepasuje.
Návrat po šesti letech, kterému ovšem do kvalit klasických CROWBAR alb kus schází.
7 / 10
Kirk Windstein
- zpěv, kytara
Matthew Brunson
- kytara
Patrick Bruders
- basa
Tommy Buckley
- bicí
1. Isolation (Desperation)
2. Sever the Wicked Hand
3. Liquid Sky And Cold Black Earth
4. Let Me Mourn
5. The Cemetery Angels
6. As I Become One
7. A Farewell To Misery
8. Protectors Of The Shrine
9. I Only Deal in Truth
10. Echo An Eternity
11. Cleanse Me, Heal Me
12. Symbiosis
Sever The Wicked Hand (2011)
Life's Blood For The Downtrodden (2005)
Sonic Excess In It's Purest Form (2001)
Equilibrium (2000)
Odd Fellows Rest (1998)
Broken Glass (1996)
Time Heals Nothing (1995)
Live + 1 (1994)
Crowbar (1993)
Obedience Through Suffering (1991)
Vydáno: 2011
Vydavatel: E1 Music, Century Media
Stopáž: 51:45
Produkce: Kirk Windstein
Studio: OCD Recordings, Los Angeles (USA)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.