OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
U EARTH vše při starém, chtělo by se říci. Nyní už je zcela evidentní, že návratové album „Hex; Or Printing In The Infernal Method“ z roku 2005 vytyčilo jasný hudebný směr, k jehož různým modifikacím pak dochází na všech následujících nahrávkách. Nejinak je tomu i v případě novinky „Angels Of Darkness, Demons Of Light I“. Jak už její název napovídá, mělo by se jednat o první díl zamýšlené série.
Jak popsat zvuk letošních EARTH a neopakovat přitom myšlenky z našich předchozích recenzí? Řekněme, že toto recenzované dílo přináší o poznání uvolněnější a ležérnější atmosféru a oproti dramatičtějším předchůdcům spíše jen volně plyne. Zní jako píseň unaveného kovboje, hledajícího spásu své duše a klidné místo, daleko od střílení a násilí.
Tomu odpovídá hlavně v porovnání s o tři roky starým řadovým předchůdcem i subtilnější nástrojové obsazení. Výrazný zvuk violoncella v úvodní „Old Black“ je dost výstižným poznávacím znamením snahy o další posluchačsky atraktivní modifikaci nedávno nalezeného stylu, postaveného na, pochopitelně velmi svérázné, kombinaci amerického country a blues a představuje tak i další, dá se říct, že poměrně logickou vývojovou etapu „novodobých“ EARTH.
Ta už zřejmě jen sotvakoho bude šokovat a připraveného posluchače rovněž jen těžko vůbec něčím zaskočí. Na druhou stranu skupina ještě stále dokáže ze své postupně vysychající studnice brat plnými doušky a servírovat více než zdařilé skladby. Již vzpomenutý otevírák potěší sice v kontextu předchozí tvorby už nikterak neotřelým, přesto stále dostatečně podmanivým špinavě bluesovým feelingem a typickou Carlsonovou kytarovou hrou.
Za vrchol desky však já osobně považuji čtvrtou v pořadí „Hells Winter“. V té seattleští opět vynikajícím způsobem demonstrují schopnost utáhnout delší stopáž prakticky s jediným motivem. Švihácká ústřední kytarová linka, jištěná opět masivním zvukem violoncella, vytvářejí společně další parádní westernovou kulisu. Jestliže lze na „Angels…“ považovat alespoň nějaký atribut za překvapivý, tak je to právě schopnost EARTH ždímat svůj koncept, co to dá a stále z něj tvořit výborné kompozice.
Bohužel toto už nelze prohlásit o celé, více než šedesátiminutové ploše nahrávky. Řeč je především o závěrečné titulní skladbě, jež pro album typickou náladu volného hudebního jamu dovádí do úplné krajnosti a zároveň tak trochu i vybočuje z po několik let hájené kompoziční filozofie. Že by náznak věcí příštích? V tom by samozřejmě ještě zas takový svízel nebyl. Problém je ten, že skladba jako taková nedokáže udržet pozornost na celé své (i na poměry EARTH) gigantické ploše.
Nastala fáze opakování se, což už bylo celkem jasně zřetelné i na předchozí desce. Otázkou je, jak dlouho se skupině bude dařit tento postup krýt solidními hudebními nápady. Novinka jich sice také nabízí hned několik, ale to už pro ni bohužel neplatí jako pro celek. Nicméně máme stále co dělat s albem kvalitním, syrově odehraným a upřímně znějícím, což rozhodně pořád není málo.
EARTH se sice opakují, ale pořád se tak děje na velmi slušné úrovni.
7 / 10
Dylan Carlson
- kytara
Adrienne Davies
- bicí
Lori Goldston
- cello
Karl Blau
- basa
1. Old Black
2. Father Midnight
3. Descent To The Zenith
4. Hell’s Winter
5. Angels Of Darkness, Demons Of Light I
Primitive And Deadly (2014)
Angels Of Darkness, Demons Of Light II (2012)
Angels Of Darkness, Demons Of Light I (2011)
A Bureaucratic Desire For Extra-Capsular Extraction (2010)
Live Europe 2006 (2008)
The Bees Made Honey In The Lion's Skull (2008)
Hibernaculum (2007)
Living In The Gleam Of An Unsheathed Sword (Live) (2005)
Hex; Or Printing In The Infernal Method (2005)
Pentastar: In The Style Of Demons (1996)
Sunn Amps And Smashed Guitars (live) (1995)
Phase 3 - Thrones And Dominions (1995)
Earth 2 (1993)
Extra-Capsular Extraction (EP) (1992)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Southern Lord Records
Stopáž: 60:26
Produkce: Stuart Hallerman, D. R. Carlson, Adrienne Davies
Studio: Avast studios, Seattle (USA)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.