OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Newyorští THE STROKES přicházejí po pěti letech s dlouho slibovanou čtvrtou řadovou deskou, která potvrzuje, že se žádný návrat ke kořenům nekoná. Naopak, jde o velmi svěží zvukově dotaženou sadu písniček, stylizovaných pomocí vkusně dávkovaných moderních synthy ingrediencí, dávajících vzpomenout na momentálně oblíbená osmdesátá léta. Současní THE STROKES jsou tak mnohem více „popy“ než „garage“ (tak, jak tomu bylo před dekádou na počátku jejich dráhy). Dva roky stará Casablancasova sólovka je tak jejich logickým odrazovým můstkem.
THE STROKES nikdy nebyli kapelou hrající na první signální. Jejich na první poslech ležérní projev potřeboval vždy nějaký čas na prozkoumávání a následné odhalení všech svých krás. Bylo tomu tak už na debutu a je tomu tak i dnes. S třetím poslechem i novinka „Angles“ ukazuje, že má ve svých skladbách obrovský potenciál postupně navyšované chytlavosti a zároveň neoposlouchatelnosti. Narozdíl od předchozí hodinové desky „First Impressions Of Earth“, která obsahovala několik znamenitých skladeb, ale i songů, které jsem považoval za vatu, jsou „Angles“ jen něco málo přes půlhodinu trvající kolekcí bez vyloženě slabých míst. V tom tkví jediný návrat k prvním dvěma deskám.
Spojení jemných kytar a výraznějších umělých podkresů s ospalým hlasem Casablancase se dalo předpokládat, takže záleželo jenom na tom, jak se povedou samotné skladby, a zdali půjde o další posun směrem od sedmdesátkové sychravosti k barvitým umělým zvukům, evokujícím naopak léta osmdesátá. Myslím, že se výsledek povedl takřka dokonale.
Už úvodní „Machu Picchu“ je songem tak krásným, že by ho newyorské pětici mohly závidět všechny ostatní kapely z generace, kterou před dekádou samotní THE STROKES pomáhali utvářet. Svěží rytmická skladba má obrovskou jiskru a natolik chytlavou melodii, že jste rázem optimisticky naladěni na poslech dalších kousků. Upoutá i zařazení fragmenů z „Wanna Be Startin´Something“ od Michaela Jacksona v jejím závěru, což podtrhuje stylizaci k popu první poloviny osmdesátých let. Pilotní singl „Under Cover Of Darkness“ jsou typičtí THE STROKES, jak je znáte po celou dobu jejich desetileté existence. Jejich výraz si nespletete s žádnou jinou skupinou, a to ani kdyby se náhodou za pár let stylizovali do pozice buditelů grungeového revivalu. Rovná synthy rytmika pohání následující tanečně střiženou „Two Kinds Of Happiness“, která zde patří spolu s „Taken For A Fool“ k nejhitovějším položkám. Přestože na albu kytary ustoupily částečně do pozadí, občasně skze umělou krustu zatrilkují jako balalajky a skladby si to dál spokojeně šinou stylem start - cíl, na vlně příjemně poslouchatelných, nikoliv však vlezlých, melodií.
Když jsem přemýšlel, koho mi zde připomíná automaty protkané psychobilly „You´re So Right“, které se celkově z kolekce vyjímá asi nejvíce, trvalo mi tři dny než jsem na to přišel. A nyní to vím naprosto přesně – takhle totiž hrají RADIOHEAD. „Metabolism“ je zas newyorskou verzí toho, jak by se dala v podání THE STROKES pojmout rozmáchlá tvorba britských MUSE, ovšem s nezbytnými kytarovými vyšívánkami a celkově hravější strukturou. Nechci tím však říct, že THE STROKES přejímají nápady od jiných, protože si jenom berou ingredience, ze kterých poté obohacují svůj vlastní styl. Asi nejlepší skladbou je úplně poslední položka – příjemně unavená jemnůstka „Life Is Simple In The Moonlight“, která svým obsahem přesně evokuje náladu radosti ze života bez bariér a bezstarostnost mládí. Opravdu totiž zní jako snový soundtrack k rannímu návratu z nějakého osudového mejdanu. Její refrén je prostě čistá nádhera.
THE STROKES zkrátka nezklamali a po pěti letech přišli se svěží, zvukově velmi „coolovou“ sadou, navíc narvanou silnými songy. Čekání stálo za výsledek.
THE STROKES nezklamali a po pěti letech přišli se svěží sadou písní, v případě "Angles" nastylizovanou tak, aby jejich léty vypilovaný styl evokoval spíše synťáky okupovaná osmdesátá léta, než dvě "kytarové" dekády popovým osmdesátkám předcházející. Každopádně jde znovu o album narvané silnými songy.
8 / 10
Julian Casablancas
- zpěv
Nick Valensi
- kytara
Albert Hammond jr.
- kytara
Nikolai Faiture
- baskytara
Fabrizio Moretti
- bicí
1. Machu Picchu
2. Under Cover Of Darkness
3. Two Kinds Of Happiness
4. You´re So Right
5. Taken For A Fool
6. Games
7. Call Me Back
8. Gratisfaction
9. Metabolism
10. Life Is Simple In The Moonlight
Vydáno: 2011
Vydavatel: RCA / Rough Trade
Stopáž: 34:43
Produkce: Gus Oberg, Joe Chicarelli, The Strokes
Studio: Electric Lady Studios (New York), One Way Studios (New York), Avatar Studios (New York)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.